Askan
-
- Frö
Askan
Hej! ny här på forumet,har installerat en viking bio i en ctc 1100 ekonomi från 99,har kört en vecka,får aska som är som ett mörkt pulver ej svart ej grått ser ej ut som aska, är van vid ved eldning så vet hur aska ser ut,detta är som malen brunkol,någon som har svaret är detta rätt,förbrukat ca 16 kilo per dygn litet hus från 1952 med en del golvvärme samt 5 gamla radiatorer,värmer upp75 kvm + källare ca55 kvm skall få hit nån att justera efter helgerna,men min fråga är utseendet på askan?
Re: Askan
Lite beroende på inställning och pelletstyp kan den bli lite brunaktig. Det betyder oftast att den är en aning fet i förbränningen, alltså mycket nära rätt inställning.
Askan från en pelletspanna är inte som askan från vedeldning, den har en annan form helt enkelt. Kan man ha den i handen och borsta av den utan att den lämnar ett sotlager i handen är den helt OK.
Elementens ålder har ingen betydelse så länge de är hela och ventilerna fungerar, det går inte mer eller mindre pellets åt av den orsak.
16kg/dygn är ganska normalt, nästan lite lågt i denna jäkla blåst och regn, det är ju ett väder som kan suga värmen ut ur allting. Och golvvärme är ju inte känd för att vara billigt i drift så jag skulle påstå att det mesta är OK, kanske en minimal minskning av doseringen kunde vara på sin plats.
Askan från en pelletspanna är inte som askan från vedeldning, den har en annan form helt enkelt. Kan man ha den i handen och borsta av den utan att den lämnar ett sotlager i handen är den helt OK.
Elementens ålder har ingen betydelse så länge de är hela och ventilerna fungerar, det går inte mer eller mindre pellets åt av den orsak.
16kg/dygn är ganska normalt, nästan lite lågt i denna jäkla blåst och regn, det är ju ett väder som kan suga värmen ut ur allting. Och golvvärme är ju inte känd för att vara billigt i drift så jag skulle påstå att det mesta är OK, kanske en minimal minskning av doseringen kunde vara på sin plats.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Frö
Re: Askan
Tack, är faktiskt som jag trodde den matar i mycket pellets precis innan den går in i avsvalningsfasen ,det är väl det som jag tycker blir mycket av,så lite mindre bränsle, jag tar hit nån som kan lära mig detta det kostar jag på mig ,tack för hjälpen vi hörs väl vidare vad jag förstår. Tack