Ny brännare

Skriv svar
joker_fly
Ungskog

Ny brännare

Inlägg av joker_fly »

Hejsan

Det var jag som satt med den berömda Josve pannan (som det inte går att hitta ett smack om)

Kort info

Pannan är en kombi panna vet dock ej från när.... el olja ved

Olje brännaren sitter monterad i "Mitten av pannan "

Eldstaden är ca 48 cm djup ca 27 cm bred och ca 100cm i höjd

Från brännar luckan (i mitten av panna ) så tvingas rökgaserna ner mot ask luckan för att sedan gå i en kanal på högersidan av pannan och sedan ut i skorstenen

De frågor jag har är kan jag köra en pellets brännare i det övre hålet ( jag har då möjlighet till ca 30cm askan innan det kommer upp till kanalen på högersidan)
Men har då endast 15cm till panntaket från centrum brännare

Vilken brännare rekommderas ? (Har läst en del om Viking B16GL )

Vad från oljebrännare prylarna ska vara kvar ? vid en konvertering

Kan tillläga att jag trodde att viking b16 och viking bio vara samma brännare =)

Mvh / Rörisen
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Ny brännare

Inlägg av Icecap »

Några brännare har eget termostat men det flesta har inte. Det som ska vara kvar från olja-tiden är termostaten + överkokningssäkringen (den "termostat" man bara kan återställa manuellt) och de ska kopplas rätt!

I min panna satt de helt enkelt i serie, fasen gick först in på termostaten och därifrån till överkokningssäkringen. Därifrån till oljebrännaren och det fungerade bra med olja men pelletsbrännare ska ha fas hela tiden! (om inte överhettningsskyddet löser ut alltså!)

Så jag fick koppla om så att fasen först gick till överhettningsskyddet, från utgången grenades den till dels driftfas på brännaren och dels till termostaten. Från termostaten gick det till termostatingången på brännaren och saken var biff.

Såklart kollas nollan och skyddsjord på direkt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Re: Ny brännare

Inlägg av Torsten »

Josve Industri AB har någon bolagskoppling till Sonnys Maskiner AB
http://www.121.nu/onetoone/person/David ... 4e6c4cd032

Med en Bionordic 9990,B16 eller B16GL räcker det med 15cm till panntaket då den brinner rakt fram.
De brännarna har alla egen termostatgivare så det man behöver från pannan är ledningarna som gick till oljebrännaren. B16GL har automatisk uraskning.

Normalt så kommer fasledningen till oljebrännaren från överhettningsskyddet och oljepannans termostat så vill man vara noga så kopplar man förbi oljepannans termostat. Hur det ser ut på din panna är det bara du som vet riktigt.
Strömmatningen till brännaren måste ovillkorligen komma från pannans överhettningsskydd.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar