pannan går inte upp i temp!!
pannan går inte upp i temp!!
hej
min panna går bara upp i 40grader när jag kör med pellets, har en biowarm brännare,
har bra låga på elden, har bra drag,
nån som har haft liknande fel elr vet vad de kan vara?
mvh
min panna går bara upp i 40grader när jag kör med pellets, har en biowarm brännare,
har bra låga på elden, har bra drag,
nån som har haft liknande fel elr vet vad de kan vara?
mvh
panna: GUSTAVBERGS från 1974 pelletsbrännare:biowarm
Re: pannan går inte upp i temp!!
Känner inte brännaren men om den inte orkar få upp värmen är det för att effekten den utvecklar är för låg. om lågan är "bra" (vad det nu är) betyder det oftast ett kraftigt luftöverskott eller någon öppen lucka.
Jag skulle tro att om du kollade brännaren ordentligt med alla inställningar lär du upptäcka att antingen har fläktens styrning fått fnatt och den kör full patte eller att doseringen har sjunkit en hel del.
Jag skulle tro att om du kollade brännaren ordentligt med alla inställningar lär du upptäcka att antingen har fläktens styrning fått fnatt och den kör full patte eller att doseringen har sjunkit en hel del.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
okej ska kolla lite om de gå att sänka fläkten , den går nog på fulla varv låter det som,
Kolla nu fläkten är ställd lågt :s
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Har den funkat bra tidigare ?
Vad menar du med 40 grader, orkar den inte längre än till 40 grader och står och kör hela tiden eller stannar den vid 40 grader ?
Om den stannar vid 40 grader så är det tempgivare/termostat som bråkar skulle jag tro, annars tar du ut för mycket vatten någonstans eller som Icecap sa så funkar inte brännaren som den ska (vilket låter udda om du tycker att den går som den brukar).
Vad menar du med 40 grader, orkar den inte längre än till 40 grader och står och kör hela tiden eller stannar den vid 40 grader ?
Om den stannar vid 40 grader så är det tempgivare/termostat som bråkar skulle jag tro, annars tar du ut för mycket vatten någonstans eller som Icecap sa så funkar inte brännaren som den ska (vilket låter udda om du tycker att den går som den brukar).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
har funkat bra tidigare , orka bara gå upp till 40grader, jo den står och går hela tiden.. shuntar nästan inte ut nånting :S tycker att den går precis som den alltid har gjort förutom de problem jag har nu :S när jag eldar med ved så går tempen upp fort utan problem
Använd inte "citera" knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt då. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Använd inte "citera" knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt då. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Rickart: Vad är det för panna du har?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
rickart: du måste ge mer information! Det går inte att utreda vad som har hänt utan.
* Vilken panna har du? (Följ gärna reglera och skriv det i profilen!)
* Vilken brännare har du? (Följ gärna reglera och skriv det i profilen!)
* Hur erfaren är du med att pilla med systemet?
* Hur lång tid har du haft pelletsvärme?
osv. osv. osv.
Du får svar i paritet med vad du ger av upplysningar, som det är nu ger du inget och kan därför inte få något heller.
* Vilken panna har du? (Följ gärna reglera och skriv det i profilen!)
* Vilken brännare har du? (Följ gärna reglera och skriv det i profilen!)
* Hur erfaren är du med att pilla med systemet?
* Hur lång tid har du haft pelletsvärme?
osv. osv. osv.
Du får svar i paritet med vad du ger av upplysningar, som det är nu ger du inget och kan därför inte få något heller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Ska ändra det ikk hann inte läsa lite panik nu när det är vinter..
Det är en biowarm det är inte en sån med skruv behållaren åvanför brännaren.
Är inte så van första vintern jag bor i eget hus
Det är en biowarm det är inte en sån med skruv behållaren åvanför brännaren.
Är inte så van första vintern jag bor i eget hus
Rickart:
Alla har vi varit noviser men med tiden blir man bättre och bättre.....
Om du fyller i din profil här på forumet så följer "dina" uppgifter på t.ex panna och brännare med i varje inlägg som du skriver. Då blir det lättare för alla att ge bättre/relevanta svar på dina frågor samtidigt som någon annan med samma typ av panna/brännare kan se vad du har/haft för problem längre fram och kanske få svar sina frågor direkt.
Alla har vi varit noviser men med tiden blir man bättre och bättre.....
Om du fyller i din profil här på forumet så följer "dina" uppgifter på t.ex panna och brännare med i varje inlägg som du skriver. Då blir det lättare för alla att ge bättre/relevanta svar på dina frågor samtidigt som någon annan med samma typ av panna/brännare kan se vad du har/haft för problem längre fram och kanske få svar sina frågor direkt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Om det är den nyare typen av BioWarm som har separat förråd och matningsslang till brännaren kan du mäta upp effekten och få reda på hur mycket energi du stoppar in i brännaren.
När brännaren går, tag bort plastslangen från brännaren och låt pellets falla ned i en burk. Mata samtidigt in lika mycket pellets för hand in i brännarens fallrör.
Håll på så i exakt 6 minuter, sätt tillbaka slangen på brännaren och väg upp den pellets som kommit.
Har det kommit 250-350 gram på 6 minuter så verkar det normalt.
Matar du in normal mängd pellets måste värmen ta vägen någonstans.
Är det något fel på tempgivaren eller anslutning till termostaten kan det tänkas att brännaren slår om till underhållsfyr om sådan finns och tror att normal panntemperatur har uppnåtts. Men då är pelletsmatningen i så fall mycket liten så det borde du upptäcka.
Du har inte sagt vilken panna du har. När du tar ut brännaren, är askan och pannväggarna vita har du för mycket luft, finns det ett tunnt sotlager på väggarna och askan är mörkgrå är det normalt
När brännaren går, tag bort plastslangen från brännaren och låt pellets falla ned i en burk. Mata samtidigt in lika mycket pellets för hand in i brännarens fallrör.
Håll på så i exakt 6 minuter, sätt tillbaka slangen på brännaren och väg upp den pellets som kommit.
Har det kommit 250-350 gram på 6 minuter så verkar det normalt.
Matar du in normal mängd pellets måste värmen ta vägen någonstans.
Är det något fel på tempgivaren eller anslutning till termostaten kan det tänkas att brännaren slår om till underhållsfyr om sådan finns och tror att normal panntemperatur har uppnåtts. Men då är pelletsmatningen i så fall mycket liten så det borde du upptäcka.
Du har inte sagt vilken panna du har. När du tar ut brännaren, är askan och pannväggarna vita har du för mycket luft, finns det ett tunnt sotlager på väggarna och askan är mörkgrå är det normalt
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Ska kolla pannan då jag kommer hem, vet inte vad som är normalt med sot men sotet är iaf svart , kommer med all info ikv
pannan jag har är en GUSTAVBERGS från år 1974 och brännaren är en biowarm vet inte så mkt info om den,
Hej.
Har haft denna evighetsmaskin till brännare förrut.
Först och främst kolla så att pannan har rätt tryck. dvs att den är påfylld som den ska. Har du öppet system så brukar det försvinna lite vatten efter ett tag. Öppet system = expantionskärl uppe på vinden eller övervåningen. Har du slutet sitter det oftast en plåtburk i pannrummet.
Det första jag kom att tänka på vad gäller brännaren. Har du rengjort rostret på länge?
Om det är gjort innan detta hände, satte du tillbaka allt på rätt sätt.
*Rostret ska ligga an mot fallplåten.
Och glöm inte att bländaren (den L formade plåten som sitter på rostret och stoppar pelletsen) ska sitta på samma sätt som den gjorde innan rengöring. Det kan va lätt att sätta tillbaka bländaren på fel läge om den inte är fastskruvad försås.
Om du har en instruktion för denna brännare så kolla i den. Annars kan jag skicka en via mejl.
Har haft denna evighetsmaskin till brännare förrut.
Först och främst kolla så att pannan har rätt tryck. dvs att den är påfylld som den ska. Har du öppet system så brukar det försvinna lite vatten efter ett tag. Öppet system = expantionskärl uppe på vinden eller övervåningen. Har du slutet sitter det oftast en plåtburk i pannrummet.
Det första jag kom att tänka på vad gäller brännaren. Har du rengjort rostret på länge?
Om det är gjort innan detta hände, satte du tillbaka allt på rätt sätt.
*Rostret ska ligga an mot fallplåten.
Och glöm inte att bländaren (den L formade plåten som sitter på rostret och stoppar pelletsen) ska sitta på samma sätt som den gjorde innan rengöring. Det kan va lätt att sätta tillbaka bländaren på fel läge om den inte är fastskruvad försås.
Om du har en instruktion för denna brännare så kolla i den. Annars kan jag skicka en via mejl.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Hur många kW är pannan på (kolla om du ser nån märkskylt...
Är det bara med ved du kommit upp i temp Typ:80 C?
Är det bara med ved du kommit upp i temp Typ:80 C?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd