Trimma Viking Bio själv?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Trimma Viking Bio själv?

Inlägg av SpeedySwede »

Jag går i pelletstankar inför hösten och har nog i stort sett bestämt mig för en Viking Bio i min CTC1100-Miljö, då den verkar vara den som fungerar/passar bäst.
Det enda som jag fortfarande känner mig lite osäker på är intrimningen av brännaren. Det enklaste är ju förståss att anlita rörkrökarn till detta, men jag har förstått att dom tar ganska bra betalt. Och dessutom, för att det ska bli optimalt, så behöver man kanske trimma flera gånger per säsong. Vad är er åsikt om detta? Är det ett "gör det själv" jobb?

Jag har också sett att värmebaronen saluför något som dom kallar "justeringsväska för pelletsbrännare". Innehåller följande:

Dragmätare
Vätska till dragmätaren
Vinkelmätare
Sotpump
Rökgas termometer
Sotpapper
Sottalsmätare

Fungerar detta? Någon som provat? Priset på dinnvvsbutik är 2187kr för detta kit.

/Anders
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

en installatör tar ca 1000:- spänn för detta. detta bör göras efter att anläggningen varit i drift ett tag.
Gäller garantin om du gör det själv??
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Mats
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 29 aug, 2005 12:55
Ort: Bohuslän

Inlägg av Mats »

Hej,
Jag planerar att göra samma sak som du, dvs köpa en Viking Bio brännare & trimma in den själv. Anledning till att jag har tänkt att gör det själv är att vvs "gubbarna" inte är intresseserade att enbart komma och trimma in brännare. Vidare så känner jag att man bör behärska att kontinuerligt hantera pelletsbrännaren och inte vara beroende av någon annan. Hur har det gått för dig? Har du fått någon återkoppling?
Falo
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 14 aug, 2005 20:51
Ort: Växjö

Inlägg av Falo »

Hej tänkte samma sak som ni. jag har fått pris på grejerna 20556:- inkl. moms på brännare+skruv+lucka till ctc 1200 veckoförråd. men hur ställer man in grejerna.rörkrökaren blir säkert skitsur om man ringer och vill ha det gjort
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Nej, jag har ännu inte fått någon återmatning om detta. Söker info hos värmebaronen om "justeringsväskan" utan svar ännu.

Bakgrunden för min del är ett pannbyte till en CTC1100 som gjordes för tio år sedan. Jag anlitade en rör firma utifrån som lade en offert ca 10000kr under min lokala rör montör. Efter det har jag försökt få hjälp av honom med brännarservice, men han vägrar. Jag betalar inte 5000kr mer för pelletsbrännaren med tillbehör bara för att behaga min lokala rör firma.
Mats
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 29 aug, 2005 12:55
Ort: Bohuslän

Inlägg av Mats »

Något borde veta tillvägagångsätt för att justera in en pelletsbrännare. Som jag förstår det så är egentligen två saker som ska justeras, mängden bränsle samt syretillförsel(inklusive inställning av skorstensdraget). Jag hittade ett inlägg på Mr Pellets chatforum, vilket Mr Pellets anser vara korrekt.

"Hej, jag undrar hur man ,på bästa sätt ställer in pelletsbrännaren själv.

1. Har funderat på att skaffa mig en rökgasanalysator, men inte lyckats landa vilken man bör köpa. Några förslag? Lönar det sig för privatperson?
2. Om man genom iaktagelser försöker själv justera brännaren , hur gör man? Det verkar finnas några huvudsaker man bör titta på:
* röken ut från skorsten -> färgen på denna
* rökgastemperaturen
* askan i pannan, och särskilt dess färg/konsistens
* färg på lågan
* askan i brännaren (sintrat/marängliknande/färg)

nu till min fråga: HUR bör ovanstående iaktagelser vara för att man amatörmässigt skall veta att brännaren inte jobbar helt fel ...

jag exemplifioerar, med några antaganden (kanb vara helrt fel) så jag behöver kommentarer och hjälp:

* röken från skorstenen bör vara osynlig till vit. det då jag antar att man då har en bra förbränning med vattenånga ut
* rökgastemperatur ut från panna bör ligga på 160-200 grader. detta pga någorlunda verkningsgrad utigfrån att systemet klarar det (tex rökrör som klarar de temperaturerna)
* aska i panna bör vara gråaktig / vitaktig ? antar då att vi har en någorlunda blandning av bränsle / luft så att man inte får svart sot (dåligt med luft) på pannväggar.
* låga bör vara svagt gul till ljus. vitlåga = luftöversktt - orange/röd låga = bränsleöverskott
* brunaktig aska i brännarrör -> tidigare inlägg från mr pellets. om hårt sintrad aska kan det vara tecken på för högtemperatur i brännarkammare , eller? dvs konsisten skall vara marängliknande (?) och färgen ej sotigt svart

... vad tycker ni om dessa påståenden ovan. Är jag ute å cyklar helt . vad missar jag, drar jag felaktiga slutsatser?

Svar från Mr Pellets
Tycker ditt sätt att se på detta ligger helt i de linjer som det skall vara.
Du kan hjälpa Oss med intrimmningar då ju :-)Resa runt lite hos våra kunder ju.
Behöver lite servicefolk spritt över landet.
MVH//Mr pellets /Roine "

Jag har ännu inte gjort slag i saken och gått över till pellets, men snart så.
/Mats
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

När jag fick brännaren installerad/injusterad så började han med att ställa in motdragsluckan sedan justerades brännaren bara genom att se på lågan.. När pannan hade full temp justerades yterligare en gång efter lågan.. Sedan kollades co 10%, rökgastemp 128 grader mm o övriga värden va oxå som de skulle..
2 veckor senare dags för finjustering.. Då kollade han bara först lågan o sa att de såg fint ut, sedan kollades med instrument o värdena va då samma som första gången.. Med andra ord bra så inga ändringar gjordes..

Så nog går det att justera rätt bra utan instrument oxå.. Här blev ju allt kanon bara genom att se på lågan..
Instrumenten vart bara så man fick alla värden svart på vit..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mats
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 29 aug, 2005 12:55
Ort: Bohuslän

Re: Trimma Viking Bio själv?

Inlägg av Mats »

SpeedySwede skrev:Jag går i pelletstankar inför hösten och har nog i stort sett bestämt mig för en Viking Bio i min CTC1100-Miljö, då den verkar vara den som fungerar/passar bäst.
Det enda som jag fortfarande känner mig lite osäker på är intrimningen av brännaren. Det enklaste är ju förståss att anlita rörkrökarn till detta, men jag har förstått att dom tar ganska bra betalt. Och dessutom, för att det ska bli optimalt, så behöver man kanske trimma flera gånger per säsong. Vad är er åsikt om detta? Är det ett "gör det själv" jobb?

Jag har också sett att värmebaronen saluför något som dom kallar "justeringsväska för pelletsbrännare". Innehåller följande:

Dragmätare
Vätska till dragmätaren
Vinkelmätare
Sotpump
Rökgas termometer
Sotpapper
Sottalsmätare

Fungerar detta? Någon som provat? Priset på dinnvvsbutik är 2187kr för detta kit.

/Anders
Jag har varit i kontakt med Värmebaronen och de säger följande:
Vid installation av en brännare finns det två stycken steg:
Steg 1: Installation och "grovjustering", vilket mycket väl kan göras med blotta ögat.
Steg 2: Innebär att efter man förbrukat ca 1-2 veckoförråd genomför en finjustering. Aktuellt finsjustering görs mha ett instrument. Denna mätning & justering bör därefter upprepas 1-2 ggr per år. Den justeringsväska du nämner innehåller inte detta instrument. Instrumentet kostar ca 8-10 000.

I och med denna information kanske man måste bita i det sura äpplet och kontakta sin lokala vvs "Nisse".
CTC1100+Viking Bio+Värmebaronens monteringsdistans+draglucka+shuntautomatik+veckoförråd. Hus från 1897 ca 160m2
TidlundNKPG
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 19:00
Ort: Kolmården
Kontakt:

Re: Trimma Viking Bio själv?

Inlägg av TidlundNKPG »

Mats skrev:
Jag har varit i kontakt med Värmebaronen och de säger följande:
......
Då är det ju väldigt underligt att de i sin servicekatalog skriver följande om väskan:

"FÖR ENKLARE INSTALLATION! Installationsväska för alla pelletsbrännare. Innehåller allt du behöver för en korrekt installation av pelletsbrännare."

Hur ska de ha det egentligen? :)
- - -
Nibe Pellux som huserar en Bequem 15D.
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Har tittat lite på en rökgasanalysator som heter Wöhler E98 och som verkar vara nån slags standard vid justering av pannor (den har program för olika bränsleslag). Den kostar 5100kr plus moms. Om man måste ta hem "rör-Nisse" två gånger om året för justering så har ju en sådan snart betalat sig.
Mats
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 29 aug, 2005 12:55
Ort: Bohuslän

Re: Trimma Viking Bio själv?

Inlägg av Mats »

TidlundNKPG skrev:
Mats skrev:
Jag har varit i kontakt med Värmebaronen och de säger följande:
......
Då är det ju väldigt underligt att de i sin servicekatalog skriver följande om väskan:

"FÖR ENKLARE INSTALLATION! Installationsväska för alla pelletsbrännare. Innehåller allt du behöver för en korrekt installation av pelletsbrännare."

Hur ska de ha det egentligen? :)
För den som är intresserad så hittar ni aktuell installationsväska under denna länk, http://www.dinvvsbutik.se/product_info. ... id=9907907
Jag tolkar Värmebaronen som att deras Installationsväskan enbart mer eller mindre är till för montering och INTE inställning/justering. T.ex ingår det en vinkelmätare för matarskruven!!!!! För min egen del känns aktuell Installationsväska som överflödig. Om någon har köpt den skulle det vara intressant att ta del av erfarenheter....
/Mats
CTC1100+Viking Bio+Värmebaronens monteringsdistans+draglucka+shuntautomatik+veckoförråd. Hus från 1897 ca 160m2
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Har tittat lite på en rökgasanalysator som heter Wöhler E98 och som verkar vara nån slags standard vid justering av pannor (den har program för olika bränsleslag). Den kostar 5100kr plus moms.
Sök i bioenergidialogen där har detta ämne varit uppe med en del information bl.a. E98.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Hej, köpte viking bio hösten 2003. brännare, lucka och veckoförråd.
Installatören hade problem att injustera brännaren och det berodde nog på dålig kvalite på pellets. När han justerade brännaren såg det enkelt ut så jag köpte justeringsväska bytte pellets och injusterade brännaren med bra resultat. Sänkte förbrukning med en säck per dygn.
Det var lite svårt innan man kom på att man får inte ha bråttom, ändring av inställning visar resultat efter 3 - 10 min.

Det som man har mest nytta av i väskan är dragmätare, sotmätare och innan man lärt sig injustering, bruksanvisningen.
Nu kan jag enkelt kolla om sotalet är inom rimligt värde (0-3) och det ligger mellan 0-1 när jag kontrollerar varannan månad.

/kekke
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Tjaoo.
Vad jag har hört talas om att man skall intrimma då och då eller nån särskilt byta sort pellets, ja vad vet jag eller inte.

Men hos mig min vikingbio har intimning då för första i december -04, andra gång för kontroll och intrimning i februari. Då var det riktigt fint.

Hade Såbi pellets fram till somras och har nu bytt till Sydpellets från augusti.

Så här igår var det dags och kollade om det är nån åt pipan.
Förvånade mig att den var helt fint. Inget har rört vid justering och låt det vara.
Då är man väl glad :D
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Ante
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 10 mar, 2005 16:27
Ort: Borås

Justering av brännare

Inlägg av Ante »

När det gäller brännare som ex. Viking Bio finns det möjligheter om du absolut inte vill anlita någon som kan hänga på ett riktigt instrument enligt rännartillverkarens instruktioner.

När det gäller justering så är det inget hokuspokus utan det är omsättning av teori till praktik. Vid förbränning av pellets åtgår det en viss mängd luft (syre) för att få en bra förbränning (verkningsgrad).
För mycket luft ger förluster i form av mer varma rökgaser ut i skorstenen, dvs luft som inte deltagit i förbränningen, även utsläppet av NOX (kväveoxid) ökar
För lite luft ger höga halter av CO (kolmonoxid=giftig), polyaromatiska kolväten (PAH) etc (cancerogent, sotigt och skitigt)

Brännare SKALL fackmannamässigt justeras in som:

-använder extern skruv då olika skruvlutningar ger olika mycket bränsle per varv (läs tidsenhet)
-kan köras på ett bränsle som kan variera i energiinnehåll inom ganska vida gränser även om den kommer från samma tillverkare
-är beroende på draget i anläggningen (varierande drag ger varierande lufttillförsel)

Om du vill ha lite koll på din anläggning så köper du hem en så kallad sottalspump och testar dina rökgaser lite då och då. Sottalet bör ligga runt 3 då är värdena inte helt ute i det blå. Priset för en pump har jag inte i huvudet men kolla hos en rörinstallatör, kostar mindre än en mp3-spelare av god kvalitet :D .

Jag rekommenderar ändå varmt att anläggningen ställs in av en kompetetent installatör med instrument för att bl.a garantin skall gälla.
En utbildat installatör kan också ge råd om installationen är rätt utförd och känner oftast till den pellets som finns tillgänglig i ditt grevskap.
Värmebaronen har kurser där seriösa installatörer får en djupare kunskap om brännaren, montaget samt felkällor & justering, kolla med Värmebaronen om de kan rekommendera någon i ditt närområde.


Ovanstående ger ju då att om tex Värmebaronens brännare såldes med
1) fast specificerad skruvlutning, 2) enbart används med pellets som har en specificerat värmeinnehåll/ volymsenhet samt 3) att draget (undertrycket i eldstaden) kan garanteras inom ett visst intervall då behövs inga instrument utan skulle kunna fabriksinställas.

Läser du mellan raderna nu så kan vi ju se att följs instruktionerna i installationsanvisningarna för bl.a Viking bio så ligger de ganska snävt för:
-Skruvlutning (40 plusminus 5 grader)
-Pelletskvalite (dokumenterad svensk standard)
-Draget (undertrycket) (ca 0-15 Pa)

Uppfyll dessa krav och du kommer att få en anläggning med få eller inga störningar/ problem samt ha en brännare som går med bra verkningsgrad (=billigt) länge.

Om du vill så kan du när det handlar om förbränningsteknik kolla med din bilmek eller bilbesiktningens personal om vad lambdasonden på bilen har för funktion (den borde finnas som tillbehör till varje pelletsbrännare av klass och kommer sannolikt att vara standard inom en 5-10-årsperiod för att säkerställa att brännaren har den funktion som tillverkaren tänkt sig med avseende på verkningsgrader och utsläpp).
Skriv svar