Funderingar angående pelletspanna i nybyggt hus.

sOFFe
Ungskog

Funderingar angående pelletspanna i nybyggt hus.

Inlägg av sOFFe »

Vi håller på att bygga ett nytt hus och från kommunens energirådgivningskvinna fick jag bekräftat att vid installation av en pelletsanläggning kan man få skattereduktion på 15.000:- så vi kikar nu lite på detta alternativ.

Jag var på NOLIA-mässan och kikade på pelletspannor men novis som man är inom detta område är det lite svårt att veta vad man skall kika på.... :?

De kompletta pannor jag kikade på föreföll för mig vara relativt lika förutom prislapparna som varierade från 38.000:- (minns ej vilken det var) och upp till 54.000:- (JanFire NoHands) för panna och brännare.

Enligt energikalkylen på huset så kommer vi som mest att behöva runt 8Kw för att hålla värmen.

Vad skall man tänka på vid köp av panna/brännare eller är det marginella skillnader så man kan köpa nästan vilken som helst?

(Vi har som komplement till pelletspannan redan köpt begagnad elpanna Nibe EVC-13 och en 200-liters rostfri Thermia varmvattenberedare).
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Janfires No Hand är oerhört mycket billigare än tidigare pelletspannor som kräver så lite underhåll.Det finns även billigare bekväma alternativ.Som Janfires eller Combifire med sotningsspak,då drar du i en spak en gång i veckan,inte särskilt betungande.Janfires No hand brännare är naturligtvis intressant när vi kommer till brännare.Men det finns även en lättskött brännare med askningsspak till lägre pris.Nu är jag osäker på namnet,men det är green energy eller något liknande.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Glöm inte att räkna in kostnaden för skorstenen då du räknar fram priset.
sOFFe
Ungskog

Inlägg av sOFFe »

Närå, där räknar jag med 2000:- per meter. (Bygger den själv så jag har nog räknat högt).
Tänkte mig en Isokernvariant om inte någon tycker annat?

Hur många VVS-timmar kan man räkna med för inkopplingen av en pelletspanna? (Utan acctankar).
snillet
Pannrumstomte!

BIOSOL !

Inlägg av snillet »

Skulle jag byggt nytt hus hade jag kikat på biosol pannan tillsammans med solfångare.

http://www.solentek.se/

Finns lite info om den där.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

när du bygger nytt se till att dörrar till pannrummet inte blir för smala
när jag kollade efter en ny panna så va jag begränsad pga dörrarna i källaren :twisted:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
sOFFe
Ungskog

Inlägg av sOFFe »

Det blir nog inga problem, varken väggar eller dörr finns på plats i pannrummet! :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du får nog lös janfire nh för 50000:- inkl skruv om du bor i norrland enligt säljarna på nolia.. :wink: Detta med automatiskspaksotning så man behöver bara tömma aska o kolla brännaren efter drygt 4 ton pellets el 20000 kWh om man så vill... 8)
Bygg bulkförråd direkt då behöver du inte bry dej om värme anläggningen..
Det var thermia biomatic 20+ som luleåenergi sålde för 38500:- om du skrev avtal på pellets i 24 månader..
Enda som verkar osäkert med janfire nh är vvkapaciteten men du har ju 200 liters vv beredare redan så den kan du kopla ihop med pannan..

Va de inte Sixten som hade så med combifire med själv cirkulation??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
sOFFe
Ungskog

Inlägg av sOFFe »

Angående Janfires nya brännare så undrar jag vad som gör att denna är 10.000 dyrare än deras gamla?

Det är inget man ska speciellt akta sig för vad gäller val av pelletspanna?
Vad gäller skötsel så är jag inte så bekväm av mig att jag inte kan dra i sotningsspaken själv, (NH är ej nödvändigt).

BIOSOLS hemsida verkade lite "budget" och innehöll lite underliga uppgifter....bland annat stod det att man kunde spara 50-100% av uppvärmningskostnaden? :? Hur går det till att spara 100% egentligen? :shock: Nåväl....de kanske är bättre på pellets än på matematik. :wink:

På Nolia fanns det en monter mittemot Janfire som verkade ha samma panna med spaksotning fast manuell, är det någon som vet vilket fabrikat det var på denna?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

sOFFe skrev:Angående Janfires nya brännare så undrar jag vad som gör att denna är 10.000 dyrare än deras gamla?

Det är inget man ska speciellt akta sig för vad gäller val av pelletspanna?
Vad gäller skötsel så är jag inte så bekväm av mig att jag inte kan dra i sotningsspaken själv, (NH är ej nödvändigt).

På Nolia fanns det en monter mittemot Janfire som verkade ha samma panna med spaksotning fast manuell, är det någon som vet vilket fabrikat det var på denna?
Det som gör den dyrare är att den rengör botten i brännarkoppen automatiskt.. Botten åker in i brännaren så att slaggen ramar av i pannan.. Rek pris va 28000:- men dom trodde domskulle sälja den här i norrland för 24000:-

Det du bör tänka på är att pannan ska kunna leverera bra med vv om du ska ha t.ex bubbelbad o att den har ordentligt askutryme.. Även om du skriver att du inte är bekväm av dej så är de värt pengarna om du satsar på en lätt skött anläggning med lite jobb.. Med tiden tycker man nog de iaf.. :wink:

Det var vedsol som hade montern mitt emot på nolia o de är dom som tillverkar pannan åt janfire fast då heter den combifire..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Ett budgetalternativ till Janfire NH är Combifire med sotningsspak(jo jag har en sådan),och Green Energy brännare(jag har Iwabo) med sotningsspak.Då fyller man på pellets en gång i veckan,drar i pannans sotningsspak ock drar i brännarens sotningsspak...klart! :D Inte särskilt betungande.Det skulle vara intressant att få offert på sådan anläggning,att jämföra med Janfire NH,och väga pris mot bekvämlighet.Svaret vilket som är bäst blir naturligtvis högst personligt,beroende på hur man värderar.
sOFFe
Ungskog

Inlägg av sOFFe »

Som det ser ut nu så lutar det åt en Thermia Biomatic 20+ om inte det dyker upp något intressantare.....en Janfire NH skulle ju vara mums men det verkar vara lite väl dyrt för den extra bekvämligheten som ingår.....hade det skiljt bara några tusingar så....men nu skiljer det mellan 15 och 20.000 på de priser jag fått reda på i dagarna.....

Installationmässigt är det ungefär samma kostnad oavsett pann/brännarfabrikat? :?:
sOFFe
Ungskog

Inlägg av sOFFe »

Sixten skrev:Ett budgetalternativ till Janfire NH är Combifire med sotningsspak(jo jag har en sådan),och Green Energy brännare(jag har Iwabo) med sotningsspak.Då fyller man på pellets en gång i veckan,drar i pannans sotningsspak ock drar i brännarens sotningsspak...klart! :D Inte särskilt betungande.Det skulle vara intressant att få offert på sådan anläggning,att jämföra med Janfire NH,och väga pris mot bekvämlighet.Svaret vilket som är bäst blir naturligtvis högst personligt,beroende på hur man värderar.
Förresten, vart kan man hitta pris på Combifire och Green Energi?
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Deras hemsidor är www.vedsol.com och www.greenenergy.nu.Skulle tro att de kan tipsa om närmaste försäljare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

sOFFe skrev:Som det ser ut nu så lutar det åt en Thermia Biomatic 20+ om inte det dyker upp något intressantare.....en Janfire NH skulle ju vara mums men det verkar vara lite väl dyrt för den extra bekvämligheten som ingår.....hade det skiljt bara några tusingar så....men nu skiljer det mellan 15 och 20.000 på de priser jag fått reda på i dagarna.....

Installationmässigt är det ungefär samma kostnad oavsett pann/brännarfabrikat? :?:
Vart har du fått de priserna??
På nolia sa han att det skulle gå få janfire nh för 50000:- ord pris 53000:- med skruv o automatiskspaksotning..
Frajon skulle ha 43000:- för biomatic 20+ o bionorr 38500:- men jag vet inte om de va med förrådsskruven o motorn.. Bionorrs pris va med 24 mån avtal på pellets..
Men biomaticen ä oxå fin :wink:
Hur stort hus ska du bygga??
Tänkte bara på att de kommer nog inte bli så många ton pellets på ett nybygge med tanke på beräknade max effekten 8 kW..
Skriv svar