Obefintliga rökgastemperaturer?

JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Obefintliga rökgastemperaturer?

Inlägg av JensH »

Hej!

Jag köpte ett hus i somras med en px21 KMT pelletsbrännare från 2006 och med en effecta pelletspanna från 2008.
Allt har gått som tåget, låg pelletsförbrukning och källaren blir varm och go så de elementen där nere behövde aldrig vara igång.
Fram till för några veckor sedan visade pannan cirka 200 graders rökgastemperatur men nu visar den 0 (!) vid drift. Eller ja 50 är ju minimum så <50...
Det förra ägaren inte sa till mig var att mellanrummet mellan inner-och ytterröret i brännaren behövde sotas ett par gånger varje år. Detta ringde jag till ÅF om och de sa att det var enkelt att skruva bort röret och sota mellan. Går in i instruktionsboken och kikar vart skruvarna ska sitta, går ner till brännaren och ser att den inte alls ser ut som i intruktionsboken och läser sedan på forum att om man skruvar bort fel skruvar kan man få svårt att få ihop det igen. Ajja det där löser jag nog, jag vill inte pröjsa ÅF för att komma ut och skruva isär rören nämligen.
Till huvudfrågan: Kan de obefintliga rökgastemperaturerna bero på att detta utrymme mellan inner- och ytterrör är igensatt? Brännaren verkar dra betydligt mer pellets sedan det här hände (från knappt en säck om dagen till 3 säck på 2 dar ungefär), men å andra sidan så har det ju blivit mycket kallare ute också.
Tar gärna emot goda råd och tips?`

MVH Jens Håkansson
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Obefintliga rökgastemperaturer?

Inlägg av psau »

Rökgas tempen har inget med mellanrummet mellan ytter och inre brännarrör...

Rökgasgivaren sitter instoppad i ett rör uppe i rökgaskanalen precis efter pannan och direkt innan anslutningen till skorstensröret.

Att ta isär och göra rent mellan yttre och inre rör är inte svårt.

Vänd brännaren så att du tittar rakt in i brännarröret, då ser du 4 st insex skruvar på¨plåten utanför brännarröret.

Lossa dessa och vinkla hela paketet lite uppåt så får du loss både det yttre och inre röret.

Lirka isär rören och gör rent.

För att sätta ihop gör du samma sak fast i omvänd ordning...

Kontrollera att du har bra passning mellan nedfallsröret och inrebännarrör samt god anliggning mellan brännarrör samt konan till tänd elementet utan att den har trycks till så den ligger an mot själva tändelementet...

/Peter

Edit:stavning
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Obefintliga rökgastemperaturer?

Inlägg av JensH »

Tack för tipset!
Det gick jättelätt och det kändes som att det "klickar" väldigt bra när man satte tillbaka allt.
Det var mycket skit mellan rören så nu går pannan bara var 4:e timme istället för varannan, det gjorde verkligen susen. Kanske jag kan ta mig under 1 säck om dan igen. Ajja, man lär sig.
Rökgastemperaturen visar dock fortfarande 0 så det är väl mätaren som pajjat antar jag. Varm luft blir det ju, det känns ju om sticker in handen i röret men det kanske är bra att ha en fungerande mätare som man har koll?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Obefintliga rökgastemperaturer?

Inlägg av psau »

Gott att det löser sig!

Vad jag har förståttär det inte ovanligt att givarna ger sig på dessa pannor, antingen köp en ny som reservdel eller en stektermometer på Jula. Ingen av dessa två är särskilt exakt men det ger en känsla för hur systemet mår...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Obefintliga rökgastemperaturer?

Inlägg av JensH »

Nu när jag plockade isär alltihop såg jag ju klart och tydligt hur tändelementet satt också. Såg ju inte allt för komplicerat ut att byta själv. Slipper man betala servicekostnad för det om man lär sig. Det dumma är bara att min ÅF sa att ett originalelement till min brännare kostade 2000+arbete men att de hade hittat element som kostade 500kr men som inte riktigt passade 100% men fungerade utmärkt om man monterade de på ett bra sätt. Undra om man kan montera det här billigare elementet själv, får la testa...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Obefintliga rökgastemperaturer?

Inlägg av psau »

Det finns två olika element ett PTC element som kostar 1800:- och har en garanti på 1år, sen finns de vanliga elementen ibland kallade backer element från ursprungliga tillverkaren Backer.
Dessa element finns att hitta i prisklassen 300-600:- där Ulma just nu ger 1års garanti också!
Ett Backer element håller feljusterat knappt 2månader, rätt justerat ett antal år de finns de som kört samma element över 4 år.
Men summerat, är du noga så är det inga probs att byta själv, köp 1 eller 2 för att ha hemma som reserv.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Obefintliga rökgastemperaturer?

Inlägg av JensH »

Låter kanoners ju. Tack för tipsen!
Även om man nu råkar felmontera första elementet och sedan inser vad man gjorde fel och monterar nästa rätt så har man ju ändå sparat pengar. Speciellt om en av de där illverkarna också ger ett års garanti? Men jag antar att garantin bara gäller om fackman monterar det.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Obefintliga rökgastemperaturer?

Inlägg av ronald »

En liiten rättelse Ptc elementet (nyaste)dyraste har 2-års garanti... (Dom lärde nog hålla bra skulle jag tro...

Men du får många av den äldre" sorten för dom pengarna..som sagt..och var noga när du sätter dit det...
Har själv bytt 2 st..7 år..så inte måste man sälja kallingarna inte" :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Obefintliga rökgastemperaturer?

Inlägg av JensH »

Förresten kom jag att tänka på en sak när jag kikade på fronten på brännaren. Finns det någon "originalinställning" på rattarna eller är det något man skruvar på efter hand och kommer under fund med vad som passar bäst över tid? Eller det kanske är installatören som ställde in allt efter vad han trodde var bäst?
Nu har jag väl inte så sådär jättemycket att gnälla över, min panna drar som sagt i snitt 1 säck/dygn över cirka 7½ månaders körning, jag antar att det är ganska lågt. Men skulle ändå vara intressant att se vad andra har för inställningar.
Intressant att veta är nog att jag kör min mot en 700 liters ackumulatortank, så min brännare går ju väldigt sällan. Den går cirka 20 minuter, pausar 3-4 timmar (2-3 timmar när det är 15-20 minusgrader...).
Hur som helst, någon annan som har liknande konfiguration och i så fall vad står dina rattar på, det vill säga PWR, START, FAN HI, FAN LO och Temp?

P.S. Alla reagerar väldigt starkt på när jag säger att i ackumulatortanken är det cirka 80-85 graders vatten och utvattnet på elementen är cirka 70-75 grader. Är det onormalt högt eller?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Obefintliga rökgastemperaturer?

Inlägg av micke_932 »

Vattnet ut till radiatorerna är kanske lite väl varmt, men oftast har det inte så stor betydelse (lite beroende på var rören är dragna), vid -15 grader så har jag 45-gradigt vatten ut till radiatorerna (riktiga, 50 tals radiatorer med 1 tums rör), givetvis skiljer sig detta åt beroende på rördimensioner och radiatortyp.

70-75 känns lite onödigt varmt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Obefintliga rökgastemperaturer?

Inlägg av André »

Går brännaren bara 20 min/gång fast du kör mot acktank?
Värmer du bara en liten bit i toppen på acktanken?
Kör du brännaren på 20 kW hinner du bara få ut ca 6,5 kWh på 20 min, Borde snarare va gångtid på ca 2 timmar mot en 700 liters tank.. Med 50° skillnad mellan start/stopp (40-90° i tanken) så rymmer man 40 kWh i 700 liters tank, Då skulle du klara dej med en start var 12-18 tim när det är 15-20 minus..
Hur litet hus har du som klarar sej med effektbehov på 2-3 kW när det är 15-20 minus?

Har du shuntstyrning el regleras temperaturen i huset av radiatortermostaterna?
Men 70-75° kan behövas då det är som kallast o beror på radiatorytan, Jag behöver oxå 70° då det är under -30° ute
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Obefintliga rökgastemperaturer?

Inlägg av JensH »

Jag har ingen aning om hur stor del av ackumulatortanken jag värmer per gång, men temperaturen i ackumulatortanken pendlar mellan 80-85 grader när brännaren precis har kört och när brännaren kör igång igen så kan det vara nere i 65-70 grader, i värsta fall när det är som kallast.
Pannan slår av vid 90 och tänder igen vid 70 och det tar alltså 3-4 timmar när det inte är kallt ute för den att dala 20 grader och kanske 2½ timme när det är rysligt kallt.
Jag har schuntstyrning på röret efter ackumulatortanken och den står på 3/10 och bakom den sitter en termometer som visar 60-70 graders utvatten, förrutom om det är apkallt ute, då kan det sjunka ner till 40 grader men så fort vi kört lite braskamin så vissa element slår av sig på nedervåningen så hoppar den upp i 60-70 graders utvatten igen.
På höst och vår skruvar jag ner schunten till 2/10 för då behövs det ju så otroligt lite varmvatten till radiatorerna.
Samtidigt har jag sprojlans nya termostater på alla element, vet inte om det gör en del kanske?
Vi har cirka 140 kvadrat uppvärmd yta fördelat på 13 element, det är inte så stort men tillräckligt för oss :)
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Obefintliga rökgastemperaturer?

Inlägg av Eldvin »

Om vi ska ta det det med rattarna,Vad alla andras rattar står på ska du inte bry dig om! För nu är det din brännare det handlar om.Kolla din klocka,står den lika som dom i Kina eller Cypern?? Power!! är matning i drift! beror på vilken panna man har ,Ställ så att matarskruven matar i ca 2 sek,Fan high! fläkt hög effekt,ställer du så att lågan får en ljusgul färg,å lågan ska titta fram en bra bit framför röret Fan low ska du inte bry dig om,för att du har tagit bort lågfartsbygeln å då är den ratten inte med i matchen.Start är stardosen ,ställs på ca 40 sek å så ska den mata ca 180-200 gr. Nu va det klart,kolla rökgas temp å rök labborera med drift å fläkt så rökgas tempen blir bra å att det "Nästan sotar eller ytterst lite.
Janne.H
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 04 feb, 2012 20:29
Ort: Småland

Re: Obefintliga rökgastemperaturer?

Inlägg av Janne.H »

Har precis bytt min rökgastermometer på min Effecta 220c då den va helt död när vi fick huset. Va väldigt smidig och byta samt fick en ny av effecta gemom ÅF. Va en ny modell på termometern nu så antar att dom gammla va lite taskig kvalite på.
Effecta 220c-10
Tigex25
Janfire Flex-A-02
102kvm+102kvm källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Obefintliga rökgastemperaturer?

Inlägg av micke_932 »

Att du fått en annan modell betyder knappast att det var sämre kvalitet på den gamla, möjligtvis att det är sämre kvalitet på den nya mao billigare :P
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar