Panntryck ökar ?

Skriv svar
Joppe5
Frö

Panntryck ökar ?

Inlägg av Joppe5 »

Hej på er alla

Jag är helt ny så nu får ha lite överseende...

Jag har en Egnahemspann (Duplomat?) från -80. Till denna har jag en Janfire A brännare. 1 1/2 villa med källare.

Jag har haft problem att jag fick fylla på det slutna systemet en gång i veckan = jag höjde hastigheten på cirl-pumpen från 1 till 2 (dock lite väsen i radiatorerna...) Detta gjordes för ca 5 mån sedan och då har det problemet lösts(?)

Nu till problemet!! Nu så ökar trycket från 1bar till 1,5-1,7 och vid ett par tillfällen så släpper säkerhetsventilen ut lyft = vatten på golvet... Hur kan trycket öka?
(givitvis så pendlar trycket med temp -diffen)

Börjar bli orolig att den kan hända ngn större olycka...

MVH Joppe
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Re: Panntryck ökar ?

Inlägg av Honda »

Då du har ett slutet system så har du ett expansionskärl med en luftfylld gummiblåsa inuti. Blåsan komprimeras då vattnet expanderar, vilket höjer trycket. Nu har du för lite luft i blåsan, så trycket stiger för mycket då vattnet expanderar. Det kan vara så att luftblåsans ventil läcker lite, isåfall hade det rätta varit att fylla på luft i den istället för att fylla på mera vatten då trycket sjunker. Blåsan kan också vara sönder, med det sägs att lite luft läcker ut ur blåsan hela tiden fast den är hel, så om det aldrig har fyllts på luft i den, bara mera vatten då och då så blir det till slut så här.

Släpp ut lite vatten ur systemet så trycket sjunker till 0,5 bar, och pumpa sedan i mera luft i expansionskärlet tills trycket är 1 bar. Upprepa om det inte löser sig, och håll koll på hur det fungerar sedan. Kolla ventilen till kärlet också, fukta den och kolla om det bildas en bubbla.

Om det är för lite vatten i systemet så kärlet blir helt tomt då vattnet är som kallast så rasar systemtrycket plötsligt till nära 0, och då kan luft sugas in i systemet genom någon ventil. Då kan du passa på att fylla expansionskärlet till ca 0,7 bar lufttryck och sedan fylla på vatten igen så att vatten tränger in i expansionskärlet (det brukar höras att det skvalpar) och trycket stiger till 1 bar.

Kommer det vatten ur expansionskärlets luftventil så är blåsan definitivt sönder.

Så länge som säkerhetsventilen fungerar så sker ingen olycka.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Joppe5
Frö

Inlägg av Joppe5 »

Tack för snabbt svar!

För att slippa tömma systemet = lufta..
Kan man stänga kulventilen till tryckkärlet och skuva loss röret på den för att tömma ut vatten. Sedan skuva ihop och trycka i 1bar och sedan öppna kulventilen igen? Ska där inte vara lite mer tryck i kärlet? typ 1,2bar?

MVH
Joppe
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Joppe:
Förtrycket i exp-kärl=Vrid på säkerhetsvent och släpp ut vattnet=liten skvätt...Tag en cykelpump eller kompressor med mätare kolla förtrycket....brukar vara 0.5-0.6 bar(står på kärlet)..Fyll på till önskat tryck...

Trycket i systemet...Har du ca 7 m upp till högsta elementet så lägg dig på 1.0bar ..brukar räcka bra.. :)

Om du luftar tänk på att du kanske behöver fylla på några ggr...börja lufta raddarna på nedervången.'

Tips!Shunta ut lite x-tra värme till raddarnac så går luften ut snabbare=lättare :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Då allt fungerar som det ska så har du ungefär 1/3 vatten i expansionskärlet, resten luft i gummiblåsan. Lufttrycket är då naturligtvis samma som systemtrycket (vattentrycket). Det ska finnas marginal åt båda hållen, dvs vattnet ska kunna "krympa" utan att kärlet blir tomt på vatten, och expandera utan att trycket stiger för mycket. Enklast är ju att fylla luft i kärlet till 0,7 innan man fyller vatten i systemet, då börjar vatten tränga in i kärlet då systemtrycket stiger över 0,7 och blåsan har tryckts ihop med ungefär en tredjedel då trycket har stigit till 1 bar.

Jag skulle inte stänga och skruva loss något. Gör tex såhär: tappa vatten ur systemet och håll öka på vattentrycket. Om det finns luft kvar i blåsan så kommer den att expandera och trycket sjunker långsamt så länge blåsan expanderar. Då trycket går under 0,5 kan du fylla på luft igen till 1 bar och sen fortsätta att tappa ur vatten. Då kärlet blir tomt så kommer vattentrycket att hastigt rasa mot noll, blåsan kan ju inte expandera mera, så det kan inte rinna ut mera vatten ur avtappningen om det inte slipper in luft någonstans i systemet. Nu är det bara att stänga avtappningen, släppa ut eller fylla på luft till 0,7 och fylla på vatten igen till 1 bar.

Eller så gör du bara som jag beskrev först, bort med lite vatten, in med lite luft tills det börjar fungera som det ska. Finns ingen orsak att tömma och sedan lufta ur systemet.

Du har väl en avtappningskran/ventil någonstans längst ner på pannan att släppa ut vatten med? (Ronald hann före, ja det är naturligtvis enklast att släppa ut vatten från säkerhetsventilen. Vrid eller dra i den så öppnar det. Det ska man ju ändå göra ibland för att vara säker på att den inte sitter fast)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

När jag bytte mitt kärl(som det var punka på)så släppte jag ut ca 2 liter vatten ur säk.ventilen och då var systemet trycklöst.
Sen var det bara att skruva bort ventil och kärl och sen montera det nya.Kollade att förtrycket var 0,6kg.Sen satte jag igång brännaren och värmde upp systemet till 85 grader.Om trycket var lågt så fyllde jag på med vatten,så den ligger på ca 1,2kg.Kör man pannan på högre värme så ökar ju trycket mera.Ventilen löser ut vid 1,5kg.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag tror att trycket ökar lite om man sätter upp sirkulationspumpen och det ger ju mera ljud.
Jag säger inte att detta är anledningen till felet hos dej men min erfarenhet är följande:

För att få värme till huset är man beroende av flöde och temperatur. Ökar flödet, så ger det mera ljud i radiatorer och man behöver lägre temperatur för att få samma värmeenergi till huset. Om man i stället sänker flödet, så går temperatur upp för att få samme värmeenergi ut til huset. Man vet att strålningsvärmen från radiatorer ger hög komfort i ett vattenburent system. Forskning visar också att ju högre temperatur man håller i radiatorer, ju större strålningsvärme och känsla av komfort. Forskning visar vidare att med hög strålningsvärme kan rumtemperaturen faktisk sänkas i bostaden samtidig som värmekomfort erhållas och man reduserar energikostnaden. Detta betyder att man skall köra anpassad lågt flöde till radiatorer och hög temperatur. Jag har gjort detta denna vinteren och det blev en bra skillnad i komfort.
Det kan tänkas att när du kör pumpen upp i flöde + hög temperatur, så stiger trycket mer än det din blåsa klarer av att handtera. Jag skulde sänka flödet igen och kolla vad som händer då.

Rekommenderar "varmt" alla andra att testa att redusera flödet och höja temperatur, specielt på kalla dagar, det ger det mycket bra komfort och bra ekonomi. Dom gamla vattenburna systemet var baserad på självsirkulation och det ger ju det bästa resultat. En värmepump kräver högt flöde och ger lägre temperatur, dvs. lägre strålningsvärme.

Hälsningar från en ingeniör från Norge (utbildat i Sverige)
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Du har inte en beredare i panna som läcker...eller kranen till pannan?

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mmm båda dom felen råkade jag ut för innan ja bytte panna
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Instämmer helt med att förtrycket bör kollas. Jag har hittills inte träffad på ett enda tryckkärl med rätt förtryck. :roll: Och jag kan räkna upp: Till brunnspumpen när vi köpte huset, pumpen till kompisens hus, pumpen till sommarstugan, nyinstallerad tryckkärl till pannan... Tycker just tryckkärl till vattenpumpar brukar inte har rätt tryck, visar sig i svängande flöden och ständig av/på på brunnspumpen...
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Men har man ett äldre tryck.kärl så lär inte trycket öka i detta utan snarare sjunka om blåsan pajar o då får man för lågt tryck när pannan är kall/ska starta o för högt tryck när den är varm/stannat. Förtrycket lär inte öka med åren
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar