Iwabo Flamriktare
Iwabo Flamriktare
Hej.
Jag är väldigt nära på att köpa en Iwabo pellets brännare. För att kunna köra med denna i min panna behöver jag en flamriktare. Jag misstänker att inte detta är någon avancerad sak utan en plåt eller liknande som gör att lågan inte kan brinna uppåt?
Finns det någon som kan ta en bild, eller mått eller vet vart jag kan hitta info ang detta?
Tanken är att bygga en flamrikare själv, för att komma igång med eldningen så fort som möjligt.
Panna: Ctc1100.
Ev Brännare: Iwabo S Villa
Jag är väldigt nära på att köpa en Iwabo pellets brännare. För att kunna köra med denna i min panna behöver jag en flamriktare. Jag misstänker att inte detta är någon avancerad sak utan en plåt eller liknande som gör att lågan inte kan brinna uppåt?
Finns det någon som kan ta en bild, eller mått eller vet vart jag kan hitta info ang detta?
Tanken är att bygga en flamrikare själv, för att komma igång med eldningen så fort som möjligt.
Panna: Ctc1100.
Ev Brännare: Iwabo S Villa
- M.Lindskog
- Energiprofet!
Re: Iwabo Flamriktare
Eldkraft säljer en sådan, där kan du i vart fall se hur den ser ut:
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... S&pid=6800
Googlar du efter pdf-dokument kan du säkert hitta nån manual el. liknande med några mått. Ligger mycket sånt material upplagt på olika återförsäljares hemsidor, t.ex.
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... S&pid=6800
Googlar du efter pdf-dokument kan du säkert hitta nån manual el. liknande med några mått. Ligger mycket sånt material upplagt på olika återförsäljares hemsidor, t.ex.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Iwabo S är en riktig stenåldersmaskin, förvisso en slitvarg men inget jag skulle betala pengar för idag. Möjligen en S1 eller S1X, lågriktaren begränsar dig i max effekt. Den riktar inte heller lågan helt framåt så du kan nog bara köra på låg effekt 1100:an.
Edit: Du behöver köpa en separat temostat för att få vettig gångtid.
/Vednisse
Edit: Du behöver köpa en separat temostat för att få vettig gångtid.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Vednisse sa precis vad jag tänkte säga.
Styrningen på Villa S är inte av bästa märke och styrkortet brukade enligt hörsägen gå sönder ofta.
27 sekunders matningsintervall låter konstigt men fungerade.
Villa S1 har mycket bättre styrning och är hållbar som tusan men på samma sätt som TB Mini behöver du en termostat TK1A från Ekontroll. Kostar omkring 1500.
Du kan göra en lågriktare själv och skruva fast i brännarhusets överdel.
Vänta så blir det bättre tillfällen där du slipper köpa till och köpa till.
Styrningen på Villa S är inte av bästa märke och styrkortet brukade enligt hörsägen gå sönder ofta.
27 sekunders matningsintervall låter konstigt men fungerade.
Villa S1 har mycket bättre styrning och är hållbar som tusan men på samma sätt som TB Mini behöver du en termostat TK1A från Ekontroll. Kostar omkring 1500.
Du kan göra en lågriktare själv och skruva fast i brännarhusets överdel.
Vänta så blir det bättre tillfällen där du slipper köpa till och köpa till.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Det blev en Iwabo, men jag tror redan att styrkoret är bytt.
Det går att ställa både mating och effekt iaf. Allt måste ju stå i relation till vad man betalar för brännaren och jag fick denna till ett väldigt bra pris. Med nytt tändelement, tändhällsplåt och ny matarskruv för 3000:-.
Vill komma igång och testa köra pellets och fungerar denna i 6månader så är den redan betald, då kan jag fundera på vad jag skall ha nästa gång när man fått lite erfarenhet av det hela...
Däremot så undrar jag om någon har mått, bild eller ritning på en fästplåt och en flamriktare.
Har inga problem att bygga grejorna om jag bara visste hur de skulle se ut.
Tycker det är lite väl att betala 2200:- för 2st plåtbitar.
Det går att ställa både mating och effekt iaf. Allt måste ju stå i relation till vad man betalar för brännaren och jag fick denna till ett väldigt bra pris. Med nytt tändelement, tändhällsplåt och ny matarskruv för 3000:-.
Vill komma igång och testa köra pellets och fungerar denna i 6månader så är den redan betald, då kan jag fundera på vad jag skall ha nästa gång när man fått lite erfarenhet av det hela...
Däremot så undrar jag om någon har mått, bild eller ritning på en fästplåt och en flamriktare.
Har inga problem att bygga grejorna om jag bara visste hur de skulle se ut.
Tycker det är lite väl att betala 2200:- för 2st plåtbitar.
- M.Lindskog
- Energiprofet!
Om du redan äger både brännaren & pannan så är väl det du behöver en tumstock, skjutmått, penna & papper...?
Bild på flamriktaren har du redan fått länk till. Med den + mått tagna från brännaren så kan du säkert få till en fin plåtbit på egen hand.
Annars prova gärna Google, en fantastisk sökmotor
Bild på flamriktaren har du redan fått länk till. Med den + mått tagna från brännaren så kan du säkert få till en fin plåtbit på egen hand.
Annars prova gärna Google, en fantastisk sökmotor

Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
Bännaren bör flyttas ut 7-8cm, plåt mot panna samt brännare bör vara minst 4mm tjockt.
Flamriktaren tillverkas av värmetåligt, i sämsta fall 3mm rostfritt. Några mått kan jag inte hjälpa dig med. men du kan väl mäta när du har grejerna där?
Du kommer även att "behöva" någon form av termostatlösning, att köra enbart på oljetermostaten kommer att bli tjatigt... men det lär du märka.
/Vednisse
Flamriktaren tillverkas av värmetåligt, i sämsta fall 3mm rostfritt. Några mått kan jag inte hjälpa dig med. men du kan väl mäta när du har grejerna där?
Du kommer även att "behöva" någon form av termostatlösning, att köra enbart på oljetermostaten kommer att bli tjatigt... men det lär du märka.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Du har gjort en bra affär. Fästplåten ser du på någon bild i handboken.
http://naturvarmese.ebutiken.biz/extra_ ... pages_id=6
Går att göra av minst 3mm plåt med påsvetsade pinnbultar M8 för brännarens fästhål.
Ett fyrkantigt hål så brännarhuset precis går igenom.
Då får man klistra kaminsnöre runt brännarhuset så det blir tätt.
Vet inte hur luckan på ctc1100 ser ut men skruvar man plåten direkt på luckan behöver man ingen mer utbyggnad men några centimeter utbyggnad blir bättre.
Har man tillgång till material, handborrmaskin och vinkelslip så kan man göra flamriktaren av vanlig plåt.
En ny plåt gör man då lätt på en kaffekvart.
Skruvar man flamriktaren direkt på den övre flärpen på brännarhuset och böjer upp den lite borde det fungera. Ändå bättre om man lägger mellan något så flamriktaren kommer upp något.
Helst ska sidokanterna på flamriktaren böjas ned lite så lågan riktas framåt och inte ut åt sidorna.
Huvudsaken är att lågan aldrig tar i pannans väggar.
Är det original styrkort från Nymo eller det nyare från Ekontroll som sitter på Villa S1?
Är du elektronikexpert kan du bygga en egen termostatlösning för med pannans termostat får du många starter per dygn.
http://naturvarmese.ebutiken.biz/extra_ ... pages_id=6
Går att göra av minst 3mm plåt med påsvetsade pinnbultar M8 för brännarens fästhål.
Ett fyrkantigt hål så brännarhuset precis går igenom.
Då får man klistra kaminsnöre runt brännarhuset så det blir tätt.
Vet inte hur luckan på ctc1100 ser ut men skruvar man plåten direkt på luckan behöver man ingen mer utbyggnad men några centimeter utbyggnad blir bättre.
Har man tillgång till material, handborrmaskin och vinkelslip så kan man göra flamriktaren av vanlig plåt.
En ny plåt gör man då lätt på en kaffekvart.
Skruvar man flamriktaren direkt på den övre flärpen på brännarhuset och böjer upp den lite borde det fungera. Ändå bättre om man lägger mellan något så flamriktaren kommer upp något.
Helst ska sidokanterna på flamriktaren böjas ned lite så lågan riktas framåt och inte ut åt sidorna.
Huvudsaken är att lågan aldrig tar i pannans väggar.
Är det original styrkort från Nymo eller det nyare från Ekontroll som sitter på Villa S1?
Är du elektronikexpert kan du bygga en egen termostatlösning för med pannans termostat får du många starter per dygn.
Det blev en egen plåt, var inte så mycket att ta hänsyn till som jag först trodde. Den gamla som satt där till Oljebrännaren var mer hål m.m.
Allt fungerar ännu så länge fel fritt.
Jag har nu under tiden jag testat brännaren kört utan flamriktare, är det något som tar skada av det?
Kommer att fixa en så fort jag kan, men det hade varit roligt att använda brännaren under tiden även om verkningsgraden blir lägre.
Allt fungerar ännu så länge fel fritt.
Jag har nu under tiden jag testat brännaren kört utan flamriktare, är det något som tar skada av det?
Kommer att fixa en så fort jag kan, men det hade varit roligt att använda brännaren under tiden även om verkningsgraden blir lägre.
Hellu,
Kul att det funkar!
Angående flamriktare så är det inge vidare att låta elden slå i pannväggarna dels tappar du verkningsgrad, den kan sota lite extra, samt att det sliter ju lite på pannan att köra så men inget den dör av om du inte räknar med att köra så jämt. Tillfälligt funkar det ju!
/Peter
Kul att det funkar!
Angående flamriktare så är det inge vidare att låta elden slå i pannväggarna dels tappar du verkningsgrad, den kan sota lite extra, samt att det sliter ju lite på pannan att köra så men inget den dör av om du inte räknar med att köra så jämt. Tillfälligt funkar det ju!
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jo nog funkar iwabo!!! Blir full i skratt då folk rekommenderar brännare som inte alls funkar!! I just den pannan!!! Har fått på pälsen att jag nerverderat vissa brännare!!! "Men hallå!!!De passar inte!! Fatta!!! Jag e inte partisk på nå vis,men jag vill att det ska funka bra som faan!!
Klart Iwabo funkar i en CTC1xxx ingen som sagt något annat, det enda som sagts är att just denna brännare kan ha problem med styrkortet om det inte är bytt och att man behöver en lågriktare, men det är ju många brännare som behöver. Man bör oxå komplettera med en termostat där du kan ställa hysteresen eftersom pannans egen har 6 graders hysteres.
I en CTC 1xxx funkar nästan alla brännare som man rikta lågan framåt och man klara sig under 14kW om pannan är en 25kW version dvs 6 tuber 40kW har 9 tuber.
/Peter
I en CTC 1xxx funkar nästan alla brännare som man rikta lågan framåt och man klara sig under 14kW om pannan är en 25kW version dvs 6 tuber 40kW har 9 tuber.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Har inte nedvärderat eller sagt att något inte fungerar, bara konstaterat att Iwabo S är en stenåldersmaskin maskin med mycket begränsade inställningar. Nu verkar det som att TS fått tag på en nyare/uppgraderad.
Att den passar i pannan...ja visst gör den det. Dock finns det brännare som är bättre lämpade och sluppit flamriktare och haft inbyggd termostat etc. från början. Hade väl kostat lite ett par tusen till, jag hade lagt de pengarna direkt. Men Ts är nöjd med sitt köp allt fungerar så varför gnälla?
/Vednisse
Att den passar i pannan...ja visst gör den det. Dock finns det brännare som är bättre lämpade och sluppit flamriktare och haft inbyggd termostat etc. från början. Hade väl kostat lite ett par tusen till, jag hade lagt de pengarna direkt. Men Ts är nöjd med sitt köp allt fungerar så varför gnälla?
/Vednisse
Man måste se det i relation till priset. Nu var det så billigt att det blir pengar över till att köpa en TK1A termostat för att få upp hysteresen. Problemfri brännare som alltid startar och klarar vilken pellets som helst. Styrningen är inte modern. Potentiometer för att ställa om matningspulsen.
Fläkten däremot är enkel. Sätt ett märke med en penna och ändra på fläktspjället. Enkelt att komma tillbaka till en tidigare inställning.
Jobbigt att byta pelletssort ser jag som största nackdelen.
Fläkten däremot är enkel. Sätt ett märke med en penna och ändra på fläktspjället. Enkelt att komma tillbaka till en tidigare inställning.
Jobbigt att byta pelletssort ser jag som största nackdelen.
Glömde kanske skriva att jag även fick en termostat med. Dock en som säkert är 50år gammal, men den fungerar.
Termostaten består av 2st fysiska brytare med kapillärrör och en stor kopparklump som givare.
Satte både start och stopp på returen från radiatorkretsen så länge efter som att dessa inte går att få ner i dykrören.
Jag kommer köra med Ecoscience styrsystem istället för termostat.
Denna klarar att styra allt jag ska använda, så även bra kombination ihop med solfångare som snart skall installeras.
Termostaten består av 2st fysiska brytare med kapillärrör och en stor kopparklump som givare.
Satte både start och stopp på returen från radiatorkretsen så länge efter som att dessa inte går att få ner i dykrören.
Jag kommer köra med Ecoscience styrsystem istället för termostat.
Denna klarar att styra allt jag ska använda, så även bra kombination ihop med solfångare som snart skall installeras.