Bra leverantör i Ronneby med omnejd?

Grimscar
Prima virke

Bra leverantör i Ronneby med omnejd?

Inlägg av Grimscar »

Hej!

Nu är det äntligen dags för husköp. Min fru och jag har letat i fyra år snart och sett priserna rusa iväg. Men nu har vi hittat VÅRT hus. Men så var det ju det där med uppvärmningen.... Gammal CTC-panna från 69 med olja och el. Visserligen två öppna spisar med insats men ändå.

Tänkte byta ut pannan mot en ny pelletspanna. Veckoförråd till att börja med. Janfire-pannan ser ju bekväm och bra ut för en lekman som jag.

Finns det måhända någon som kan rekommendera någon leverantör i Blekinge? Vad har ni för installationer och vad kostade de?

Tacksam för svar.

/Per
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

På Janfires hemsida under fliken åf kanske du finner någon..
http://www.janfire.com/
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Grimscar
Prima virke

Inlägg av Grimscar »

Tack André,

Det finns ju någon i Karlskrona såg jag. Inte långt dit, jag ska ringa dem och höra.

Om någon här på forumet är ifrån Blekinge så vill jag gärna höra vilka anläggningar ni har var ni köpt dem och hur mycket ni fått ge. Det måste alltså inte vara Janfire även om det idag är mitt förstahandsval.

/Per
calle_d
Fröträd
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle_d »

Hej Grimscar.

Jag beställde en Thermia Biomatic 20+ med veckoförråd från Blekinge Solvärme, Arne.

Kolla www.blekingesolvarme.com

Han har sitt "kontor" i Gärestad. Mycket nöjd med pannan. Tror han ligger runt 55.000 kronor för hela rasket inklusive skruv och motor.

Var bor du? Eller rättare sagt, var ligger huset du har köpt?
Thermia Biomatic 20+
Grimscar
Prima virke

Inlägg av Grimscar »

Hej calle_d!

Vad trevligt med en Ronnebybo till!

Huset ligger på Kalleberga-Hallar. Jag ska ta kontakt med Blekinge Solvärme. Ska bli intressant att se vad dom har.

Tack för tipset!
calle_d
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av calle_d »

Han är egentligen inte återförsäljare för Thermia utan Effecta och PellX. Det var jag som gjorde honom nyfiken på att plocka hem en Thermia-panna till mig eftersom jag inte var så intresserad av hans ordinare sortiment.

Om du är intresserad av att se hur Thermian ser ut och fungerar så kan du ta med dig Arne och komma hem till mig. Han skulle komma hem till mig efter att jag hade installerat pannan och utvärdera den lite men han har inte hunnit dyka upp ännu. Har fått ett "försöks-kanin-pris" nämligen.

Har du flyttat in än?
Thermia Biomatic 20+
Grimscar
Prima virke

Inlägg av Grimscar »

Nej, vi flyttar inte in förrän tidigast i oktober.

Drog iväg ett mail till Blekinge solvärme men har inte fått svar än. Fått lite lovande uppgifter om Janfire-paket från energikassetten i Karlskrona dock.
Han vill ju naturligtvis göra hembesök innan han kan vara säker men det verkar kunna bli ett rimligt pris. Det blir nog mitt förstahandsval om inte Blekinge solvärme har ett jättebra pris på Thermian.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Grimscar skrev:Nej, vi flyttar inte in förrän tidigast i oktober.

Drog iväg ett mail till Blekinge solvärme men har inte fått svar än. Fått lite lovande uppgifter om Janfire-paket från energikassetten i Karlskrona dock.
Han vill ju naturligtvis göra hembesök innan han kan vara säker men det verkar kunna bli ett rimligt pris. Det blir nog mitt förstahandsval om inte Blekinge solvärme har ett jättebra pris på Thermian.
Alltid bra att ha 2 märken att välja mellan när priset ska pressas.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
calle_d
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av calle_d »

Per, hur har det gått med letandet av panna?
Thermia Biomatic 20+
Grimscar
Prima virke

Inlägg av Grimscar »

Inga nyheter än så länge.

Vi får ju inte huset förrän i oktober så då kommer vi att ta hem några olika leverantörer så att de får titta på pannrummet. Jag har lagt det här projektet åt sidan tills dess.

Just nu håller jag på att förhandla om räntor med banken. Undrar om det finns något forum om det? :D
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Grimscar skrev:Just nu håller jag på att förhandla om räntor med banken. Undrar om det finns något forum om det? :D
Titta här: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaB ... rd=Huspris

Vet inte om det är detta du menade, men lite info skall det nog gå att få.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Grimscar
Prima virke

Inlägg av Grimscar »

Tack Roli!

Ett bra forum det där. Verkar som om jag har fått hyffsade räntor.

/Per
Grimscar
Prima virke

Inlägg av Grimscar »

Jaha, dags att väcka det här projektet till liv igen.

45 cm olja kvar i tanken.... undrar hur mycket det motsvarar.
Hoppas jag klarar mig över nyår så att jag slipper köra på el innan
de klubbar igenom bidragsförslaget. Sitter ju inte helt fel med skatteavdrag på 30% av kostnaden....

Har haft en snubbe som säljer Janfire hemma och kollat i pannrummet.
Har fått en offert på den nya Janfire pannan och NH brännaren
samt byte av rör nytt expansionskärl m.m. Då tar de ut gamla pannan och oljetanken dessutom.

Totalt 74000:- då behåller jag min befintliga elpatron.
Om jag ska ha nya integrerade elpatroner så kostar de 4000 :-
spänn till.

Billigt? Dyrt? Vem vet....

Tänkte ta hit en kille som säljer Thermia också och se vad han skulle ta för motsvarande installation.

calle_d: hur går det med din Thermia? Nåt strul eller tuffar den bara på?
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

45 cm olja kvar i tanken.... undrar hur mycket det motsvarar.
Går lätt att räkna ut: x=volymen/höjden i min gamla tank betydde det att varje cm innebar 20 liter olja.

Förutsatt att bredden är 1 meter.
Senast redigerad av wertok den ons 09 nov, 2005 23:12, redigerad totalt 1 gånger.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Du kan ju alltid ta ett pris från Sigurd på www.stensborg.se
De driver även vvskompaniet, ligger dock en bit ifrån (Kristianopel) men det kostar ju inte & höra.

//Pellfan
Skriv svar