TB-Mini vs Janfire Flex-a

Skriv svar
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

TB-Mini vs Janfire Flex-a

Inlägg av Anders75 »

Hejsan ,funderar lite på att byta brännare.
Har fått nos på en Flex-A som är i bra skick ,uppdaterat det som skall uppdateras o allt.
Jag byter inte för att det är fel på min brännare ,utan för att 1.det är kul med nya grejor! 2.Kanske får en ännu bättre funktion?
Är det värt ett byte?
Eller är det som att byta ett äpple mot ett annat äpple?..hmmm,dålig liknelse...
Vad tycker/tror ni?
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: TB-Mini vs Janfire Flex-a

Inlägg av Ola Häggström »

Köp den om det är kul med en volvo 940.
Flex-A är inte en ny brännare och den har inga smarta funktioner (gör inte ens av med askan från brännkoppen själv)
Den gör vad den skall och med hjälpande hjärnor på detta forumet är tillvaron med en flex ganska enkel.
Men om din TB mini funkar utan (större) problem känns det hela en smula ...onödigt.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: TB-Mini vs Janfire Flex-a

Inlägg av Anders75 »

Ja,det kanske är helt onödigt...
Jag kan ju inte Flex-A ,men det jag uppskattar är ju den interna matningen.
För det kan jag störa mig på ibland på min brännare ,ena matningsintervallen så kommer ingen pellets...nästa intervall så kommer jättemycket.
O det känns ju inte optimalt.
Men det är kanske som du säger ,att jag byter inte upp mig om jag byter.
Min brännare funkar ju trots utan några större problem..
Sen har jag ju andra problem i mitt system ,men det är ju inte brännarens fel..
Tack för svar!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: TB-Mini vs Janfire Flex-a

Inlägg av Icecap »

Att Janfires brännare alla har internt förråd gör inte att varenda dosering är exakt lika! Men de är skapligt lika...

Ska du byta för att ha lite extra lull-lull är det väl bättre att ta en Janfire NH i så fall, där har det ju hänt en del utveckling!

Men om det är för att få en bättre dosering hade en ganska mycket billigare lösning varit att bygga ett litet (2-3kg) doseringsförråd och dosera därifrån med en kort skruv, då ville du effektivt sett ha doseringsförråd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: TB-Mini vs Janfire Flex-a

Inlägg av Anders75 »

Det var en bra ide
Någon som gett sig på en sådan konstruktion?
Bygga ett litet förråd med skruv...nån med tips hur jag ska göra?
Jag är teknisk ,men har inte riktigt koll på var man skulle kunna få tag på en liten skruv osv.
Elektroniken o styrningen är en annan sak jag nog kanske inte fixar..
Kom gärna med tips!!
Nu har jag funderat en liten stund...
Som jag ser det så är utmaningen att hitta en motor till det lilla förrådet ,med ganska låg utväxling.
Skruven tar man väl bara en bit 36mm vanlig skruv...
Sen är det väl bara att ha en givare som känner av när det lilla förrådet börjar bli tomt ,och därmed kör igång den stora skruven som fyller på tills givaren säger stopp?
Som sagt ,elektronik är inte min starka sida...
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: TB-Mini vs Janfire Flex-a

Inlägg av Icecap »

Det finns lite olika sätt att göra det hela på.

Doseringsmotor och skruv kan vara de helt vanligt där skruven bara kapas kort.

En kapacitiv sensor (ex. www.elfa.se 37-577-70) kan avkänna när nivån i doseringsförrådet blir lågt, det kan i sin tur aktivera ett frånslagsfördröjt relä som i sin tur driver motorn som fyller på doseringsförrådet.

Ska man köpa dessa reläer blir det dyrt som skrutt så jag hade byggt det med lite elektronik, sannolikt i form av en mikroprocessor (det tycker jag är enkelt och flexibelt).

Man kan även ta två sensorer och ha en nere som ger startsignal och en uppe som stoppar det hela igen - men sensorerna är inte billiga...

Det mekaniska är att ta en original doseringsmotor + en kort skruv, kanske 2-3 dm. Sedan lägger man ett rör som skruven kan köra i med inlopp från doseringsförrådet och utlopp efter skruven. Lite plåtjobb fixar den delen rimligt enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: TB-Mini vs Janfire Flex-a

Inlägg av Anders75 »

En skruv med motor går ju att köpa begagnad ,så det är lugnt.
Men det elektroniska blir nog överkurs för mig.
Får nog fundera på detta..
Men jättetack för iden!
Misstänker att jag återkommer med frågor...
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Re: TB-Mini vs Janfire Flex-a

Inlägg av dof »

Finns färdig lösning också:
http://www.ulma.se/doserskruv.php?select=meny4
Ingen aning om pris dock.
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: TB-Mini vs Janfire Flex-a

Inlägg av Anders75 »

Det är ju precis det jag behöver!
Hade nästan helst sett att skriven var helt vågrät.
Men detta funkar kanske med.
Har slängt iväg ett mail till Ulma nu.
Se om jag får nåt ungefärligt pris.
Misstänker att det kostar en ganska rejäl slant....
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Användarens profilbild
Styrola
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 30 apr, 2011 14:51
Ort: Bredbyn
Kontakt:

Re: TB-Mini vs Janfire Flex-a

Inlägg av Styrola »

Jag köpte två kapacitiva givare från elnu.se dom gick på 188,-/st. Inte så farligt.
Vet inte hur bra dom håller då jag installerade dom strax innan jul. Men ännu så fungerar dom.
Pelletsbrännare Janfire Flex-A, Janfire Pelletspanna.
8m3 Pelletsföråd med mellanföråd. Styrning mellanföråd Siemens Logo PLC.
Dalatanken 750l 90mm PU isolering 1 sol 2 VV slingor.
8 Plana VakuumSolfångare (SFINX) plant monterade på två väggar.
BREDBYN.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: TB-Mini vs Janfire Flex-a

Inlägg av Anders75 »

Fick svar från Ulma nu...6.662:-
Som hittat!! :)
Eller inte..
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: TB-Mini vs Janfire Flex-a

Inlägg av Icecap »

Jaaa... det pris ger ju en del möjlighet för lite hempyssel...

Att det kan vara en bra grej med ett doseringsförråd är ju ganska välkänd men är man en aning händig är det ju ett ohyggligt pris Ulma begär!

Jag hade löst det vid att kolla efter en begagnad matnings/doseringsskruv med motor och allt, gärna där skruven är av, det borde betinga ett lägre pris.

Sedan har jag en del verktyg (svets osv.) så jag hade nog knackat resten av plåtjobbet själv men jag är övertygad om att en plåtslagare kan göra en stor del av detta till ett pris som enkelt slår ut Ulmas.

Styrningen hade varit enkel: 2 st kapacitiva sensorer från elnu.se (mycket bra pris), 2 st reläer (tror jag det blir, har inte ritat så mycket, kan vara att ett relä räcker) och en nätdel modell väggvårta för att driva detta.

När nivån på den lägsta sensorn blir "inaktiv" dras reläet, detta "låser" sig själva till den övre sensor aktiveras och reläet släpper då. Samma relä styr då fyllningsmotorn eller reläet styr ett kraftrelä som styr motorn - lite beroende på hur det hela blir.

Alltså knappast någon större raketvetenskap och slutpriset lär slå Ulmas på fingrarna ganska duktigt. Och sedan är det något visst med att bygga själv och det fungerar som tänkt...

Kan man bygga enheten och hitta bra priser på speciellt motor + skruv kan man nog räkna hem det i vinst med stabilare dosering, skillnaden lär dock inte vara dramatisk och det tar sin lilla tid att tjäna in detta men ändå: det är en liten och god seger att bygga sånt själva...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: TB-Mini vs Janfire Flex-a

Inlägg av Jakob »

Ohoj!

Jag har Ulmas doserskruv. Den fungerar väldigt bra, men är som sagt lite dyr. Men för mig gör den att jag klarar mig med 2st skruvar från BULK till brännare OCH får så optimal dosering som möjligt.

Det är rätt enkelt att tillverka en kopia själv av en std-skruv man kapar och kör in i en låda/hink. Ulmas skruv bygger på deras std-motor etc.

Matningen blir nog i klass med en intern brännarskruv. Det är ju fint att få stabil matning som bygger på std-komponenter och kunna ha en enkel brännare utan rörlig mekanik.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: TB-Mini vs Janfire Flex-a

Inlägg av Honda »

Om jag skulle bygga ett externt-internförråd så skulle jag nog bygga ett modell "Degerman" och inte med skruv. Degermans site verkar att ha gått ur tiden (de här gick att köpa förr i tiden) men här hittade jag en bild på (tror jag) doseraren https://picasaweb.google.com/lh/photo/Q ... Jy0liipFm0
Principen är ganska enkel, förrådet har en bottenkona med ett runt hål, en bit under hålet finns en rund skiva som är aningen större än rasvinkeln för pellet ur konan, dvs pelletarna rinner inte över kanten på den runda skivan. Under skivan sitter en motor som roterar en excenter inuti pellethögen, vilket matar ut pellet över kanten på skivan. Om jag minns rätt så är doseringsprincipen patenterad, men det hindrar ju inte att man bygger åt sig själv.
Edit: Det var visst "Novis" här på forumet som hade lagt ut de bilderna. http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 435#p85435
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar