CTC171 från 1970 frågor, AKUT.. iskallt hemma..

Skriv svar
creepypeter
Späd planta

CTC171 från 1970 frågor, AKUT.. iskallt hemma..

Inlägg av creepypeter »

Jo, då pajjade oljebrännaren och tanken innehåller nån hundra liter bara. Så det måste bli pellets brännare hemma. Jag bor i en villa med en Gammal CTC171 panna från 1970 monterad. Pannan funkade kanonbra på olja och när orginal oljebrännaren pajjade så tänkte jag följande:

1. Köp en bequem 15 analog i bra skick inkl allt. KLART

2. Montera på pannan istället för oljebrännaren INTE KLART

Låter enkelt? Men nej!

Jag plockade loss oljebrännaren snabbt. Jag förstår allt om konverteringen utom några smågrejer:

Inne i eldningsutrymmet nertill i botten, där brännaren satt ligger nån typ av matta/skydd i botten som är helt sprucket.. Byter man det?? Nått lär göras, ser skittaskigt ut.. Kan liknas vid torkat pappersliknande isolering.. nått..

Sen hur monteras brännaren på gjutjärnsluckan?? Snabbsotningsfästet verkar inte funka eller?? Det sitter nämligen en liten ventil i luckan nertill. Och allt är i gjutjärn. Skiter man i snabbsotningsfästet och skär upp så mycket man måste ha för brännaren med vinkelslipen eller gör man en ny lucka? Flera måste gjort detta och det är iskallt i huset.. hehehehe, stackars konvektor elementet brinner snart upp i hallen. Och varmvatten saknas såklart eftersom pannan står stilla.

Mest intressant är botten på eldningsutrymmet. Vad ska vara där? Det som är där nu är söndersprucket.. Snälla hjälp mig, min sambo är måttligt imponerad just nu.. hahahaha

Hälsningar Peter
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: CTC171 från 1970 frågor, AKUT.. iskallt hemma..

Inlägg av Eldvin »

Jo seru! Ta bort hela eldstaluckan å sätt dit fästplåten.Gängstång och profilrör så blir det stadigt.Se sen till att det blir tätt. Finns ju gejderfästen som tillbehör.
ronald
Pannrumstomte!

Re: CTC171 från 1970 frågor, AKUT.. iskallt hemma..

Inlägg av ronald »

1.Bort med allting löst liggande i botten på godingen"2.Högtemp silikona igen lilla"luckan på luckan för vedeldning ((dragreg)).

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar