Jäspi PE20 Drag/Flammvakt; Problem :-(
-
- Frö
Jäspi PE20 Drag/Flammvakt; Problem :-(
Hei, har hatt en Jäspi PE20 siden i høst. Har hatt problemer med trekk (drag) i kjellerrommet, og utvidet med en større ventil. Ser ut til at det har hjulpet.
Problemet er at den fremdeles ofte ikke får startet opp (kommer hjem fra jobb eller våkner om morgenen med feilkode E6, for tiden kanskje 1-2 ganger pr døgn). Det ser ut til at ENTEN flammene lyser ikke nok til å "godkjennes" av flammvakten (kan draget være for dårlig enda), ELLER at flammvakten har periodisk feil. Er dette noe andre har opplevd?
Det er ganske mildt ute nå, så jeg har lurt litt på draget, men som sagt, så tenner den nå og brenner bra uten egentlig synlig røyk fra pipa (har ikke turt å finjustere fläkten, så den er kanskje litt høyt stilt, siden trekket har vært dårlig tidligere.
Ved oppstart tenner alt fint og det lyser greit (synes jeg), og ofte fortsetter brenneren å mate med pellets og alt fungerer fint. Men plutselig en annen gang så står det og brenner uten at det mates noe mer og så får jeg feilkode E6 igjen...
Nils-Fredrik, Gjøvik, Norge
Problemet er at den fremdeles ofte ikke får startet opp (kommer hjem fra jobb eller våkner om morgenen med feilkode E6, for tiden kanskje 1-2 ganger pr døgn). Det ser ut til at ENTEN flammene lyser ikke nok til å "godkjennes" av flammvakten (kan draget være for dårlig enda), ELLER at flammvakten har periodisk feil. Er dette noe andre har opplevd?
Det er ganske mildt ute nå, så jeg har lurt litt på draget, men som sagt, så tenner den nå og brenner bra uten egentlig synlig røyk fra pipa (har ikke turt å finjustere fläkten, så den er kanskje litt høyt stilt, siden trekket har vært dårlig tidligere.
Ved oppstart tenner alt fint og det lyser greit (synes jeg), og ofte fortsetter brenneren å mate med pellets og alt fungerer fint. Men plutselig en annen gang så står det og brenner uten at det mates noe mer og så får jeg feilkode E6 igjen...
Nils-Fredrik, Gjøvik, Norge
Re: Jäspi PE20 Drag/Flammvakt; Problem :-(
hej har du trekkbegrenser efter pannan?Jag har samma panna som dig med tb-mini brennare
jäspi PE-20 TB-mini kw 150 dragbegrensare
pannan din heter focus pe-20 i sverige. Har du begge baffelplåtarna i tror du har før dårligt trekk når pannan e kall då går røken og askan upp i fallrøret så flammvakten teckt av damm aske
-
- Frö
Ja, det er en TB mini jeg også har. Fläkten må stå litt høyt (effekttrinn 3, fläktspaken står på 6 ca). Flammvakten har jeg sjekket jevnlig; tørket av hver uke sammen med asketømming og litt feiing, og når det har vært problemer har jeg sett på den, da også, og den har ikke vært merkbart sotet. Begge trekkbegrenserne er ute... Røykemperatur når brenneren er ordentlig i gang er nesten 200, det er det jeg har ønsket... Så når det først virker så virker det bra
Men det er helt håpløst at jeg alltid må lure på om den brenner som den skal og må sjekke flere ganger om dagen, særlig når det er kaldt, eller enda verre, når jeg er bortreist.
Det har vært høytrykksvær her noen dager nå og da har alt fungert fint. Jeg mistenker derfor at det kanskje er et "dragproblem" allikevel. Litt bedre trekk hadde kanskje betydd bedre flamme og mindre røyk og dermed bedre lys når det er lavtrykk ute også, slik at flammvakten får det den trenger.
Kanskje det kan hjelpe å legge et fleksirør fra uteventil som går ned langs veggen, slik at kaldluften synker ned til gulvet, eventuelt legge den langs taket og så ned, slik at luften "faller" ned rett ved kjelen (pannan?) og ikke suges mot dør e.l.? Det er jo mulig at luftstrømmene i kjellerrommet ikke går primært til brenneren men dras andre retninger når ventilen er høyt på veggen. (rommet er nesten helt under bakken, bare små vindusåpninger øverst på den ene veggen). Jeg har lite kompetanse når det gjelder ventilasjon, dessverre
Har sett i forumet at flere har lagt ventilasjon helt bort til brenneren for å få nok luft. Bør vel ha ca 15 cm diameter rør i så fall...

Det har vært høytrykksvær her noen dager nå og da har alt fungert fint. Jeg mistenker derfor at det kanskje er et "dragproblem" allikevel. Litt bedre trekk hadde kanskje betydd bedre flamme og mindre røyk og dermed bedre lys når det er lavtrykk ute også, slik at flammvakten får det den trenger.

Har sett i forumet at flere har lagt ventilasjon helt bort til brenneren for å få nok luft. Bør vel ha ca 15 cm diameter rør i så fall...
trekkbegrenser e en luke som sitter på røkrøret allternativt innmurat i i pipen.les tråden om dragbegrensare i detta forumet.det kan vara att du har før mykke trekk i pipen då kan lågan blåsas ut vid upptenning.flammvakten e kun påkopplad vid upptenning tills den registrer låga sedan starter brennaren så ditt problem ligger vid uppstart men du har rett i att tillluft e å viktigt
-
- Frö
Den blåses ikke ut. Det brenner greit når den starter etter å ha matet 1 gang, men noen ganger så velger brenneren å ikke mate mer pellets og så stopper den med kode E6 igjen. Det er derfor jeg lurer på om flammen/lyset blir for svak for flammvakten og at dette er pga for lite luft inn. Dette gjelder spesielt ved lavtrykk ute, ved høytrykk pleier fyren å virke helt fint, noe som også kan tyde på at det har med innluft å gjøre. Når den starter "fint", så mater den 1 gang, tenner og brenner ganske kort, og så mater den i vei...
Samtidig er det litt rart, for lyset fra flammen er helt klart tydelig og lett å se også når jeg bare står og ser ned i materøret til brenneren... Dessverre lite kompetanse lokalt i pelletsfyr enda, det er ganske nytt hos oss
Samtidig er det litt rart, for lyset fra flammen er helt klart tydelig og lett å se også når jeg bare står og ser ned i materøret til brenneren... Dessverre lite kompetanse lokalt i pelletsfyr enda, det er ganske nytt hos oss

vad har du før type pipe?jag har en icopalpipe som jag hadde orginal pipehatt på den bromsar draget jag har tagit bort den og satt på vindfjøjel i stedet efter det så kan jag ha en baffelplåt i føre så startade den var annan gång.har du lossat røren bak pannan og sett att de inte e fulla med aska det hade jag efter att ha kørt ett år utan baffelplåtar
prøva opne kontakten å se att det inte e dårlig kontakt i ledningarna till flamvakten.
-
- Frö
Det er ikke pipehatt på pipen, men jeg skal få sett i røret bak pannan, det er rimelig lett å komme til. Kontaktene på flammvakten kan jeg også kontrollere.