Skruvkuriosa :)

Skriv svar
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Skruvkuriosa :)

Inlägg av Stroker »

Bytte ut min KMP PX för ett tag sedan då jag tröttnat på att den stannade lite då och då vilket aldrig hänt (jo en gång efter 6 år när tändelementet gått) med min Bionordic B16.... Bytte dock inte skruven då min B16 skruv var för kort som jag beskrivit innan utan kopplade bara in kmp skruv rakt av.
Fick justera ner startdostid 20% samt antal sekunder den matade ungefär samma.. och detta beror på att kmp skruven har en stigning på cirka 40mm och den gula utkastaren från Bionordig cirka 32mm. Ungefär 20 % alltså och detta omöjliggjorde en drift på bionordig med låg effekt. Med 1½ sekund blir det så stor variantion av doserna att det inte funkar..

Kanske en anledning att en del har problem med sina px brännare. Jag ser ju genom mitt nya glasfönster :cyclopsani: vad som händer innen i förbränningsutrymmet och de olika doserna släckte lågan. Antingen kom det för litet eller för mycket..

Väntar nu på två meter skruv från Peter på Pelletsteknik så att ordningen kan återställas och jag då snart äntligen är i mål. (underhållsfri värme alltså) Uraskningen med slamrande tuber tre gånger (vad jag letade i början efter vad detta märkliga skrammel kom ifrån i köket- som ligger ovanför pannrummet ) samt renblåsning i B16 (som dessuton verkar mycket bättre då inte sotet åker upp i skorstenen längre utan mer, förmodar jag, blåser askan uppåt och som sen sen rasar ner i lådan istället för att skickas upp i tuberna. Denna urblåsning/sotning sker alltså efter ureldningen (eller efter strömavbrott innan pannan startar igen). Väldigt bra.

Har svårt att tänka mig en bättre kombination än en UNO med B16 GL. Inget speciellt varmt fallrör heller längre "by the way" vilket indikerar bättre drag då alltså av någon outgrundlig anledning. Kör ju samma effekt som innan ungefär

Kan oxå berätta att rökgastempen inte ändrat sig en grad sen bytet av brännare samt beräknad effekt 14kw (175 grader stadigt och mellan 180-200 innan) så den där tryckluftursotningen verkar väldigt bra - är slutsatsen jag drar av detta. Tre stötar är kanske bättre en en :) :lol:
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Vednisse
Pannrumsnisse!

Re: Skruvkuriosa :)

Inlägg av Vednisse »

Hoppas jag inte får samma problem då.....
Bytte igår till den långa skruven (2.10m) som går genom väggen till förrådet i ett annat rum. Har kört tillfälligt (en längre tid :wink: ) med en riktigt kort skruv och miniförråd i mitt "nya" pannrum som för litet att ens ha ett veckoförråd i.

Märkte att den långa skruven som jag inte kan ha i någon annan vinkel än 40gr matar på rejält jämfört med den korta. Får hoppas den lugnar ner sig när pelletsen packat sig riktigt. Stigningen är den samma, likaså motor/växellåda.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Tror det år svårt att få till det med korta tider när det matar för mycket. Bionordics matar cirka 250 gram nedans KMP matar cirka 450 på samma vinkel (cirka 40 grader) och cirka 400 med 47 grader på samma minut.
Rätt givet att det måste vara bättre med mindre stigning när det gäller pellets. Hade det varit flis eller hönsfoder spelar det mindre roll :cheese:
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Nu har det gått igenom några säckar och skruven ger 263 gram +-1 gram så den matar ju tacksamt jämt och inte så farligt mycket. Lite konstigt dock att den gav 210-220 gram före vilotiden på drygt ett år med samma pellets/vinkel/förråd.

Får hoppas den matningen duger till en modulerande drift om jag kan få det att fungera som jag vill i övrigt med nuvarande grejer.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar