Rosthål vid elpatronsfästet, byta panna?

Dempa76
Gallringsobjekt

Rosthål vid elpatronsfästet, byta panna?

Inlägg av Dempa76 »

Tjena alla kunniga.
Har läst på forumet ett antal gånger och fått massor med bra tips till min pelletsanläggning!

Nu har jag några frågor som jag hoppas få några bra svar på;
Min gamla panna har rostat sönder vid infästningen till elpatronen,
är det värt att kosta på en gammal panna ca. 7000kr (svetsjobb + elpatron),
eller kan det vara läge att köpa en ny pelletspanna?

Brännaren jag har idag är en ecotec A3, som fungerar klockrent, är det en bra brännare i en ny panna?

Kommer säkert fler frågor snart?
Tacksam för svar!
Timmerhus 320 kvm
Ctc265b - 1985
Ecotec A3 - 1994
Bulkförråd 3 ton med 4,5m skruvmatning
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Rosthål vid elpatronsfästet, byta panna?

Inlägg av Icecap »

Om pannan har ett rosthål lär det komma fler inom rimligt kort tid så jag skulle bedöma att en lagning ville vara lönlös. Den ville fördröja de oundvikliga ett tag men inte så att 7000 ville förränta sig.

Så jag skulle byta. Eller rättare: just jag skulle laga men det är för att jag är oerhört fattig just nu och för att jag redan har svets och kunnandet.

Brännaren: Har en A3 välfungerande el-tändning? Om den har lär den nog fungera i nästa panna, om inte är det dags att skaffa en bra brännare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Dempa76
Gallringsobjekt

Inlägg av Dempa76 »

Tack för ett snabbt svar Icecap,
jag resonerar ungefär som dig med att byta panna istället för att laga.
Man vet ju inte när det börjar sippra vatten på nästa ställe, kanske mitt i vintern :/

A3 har inte eltändning, den har underhållsglöd, kanske ingen optimal brännare i en ny panna då?

Vad menar du med - "att byta till en bra brännare", tips på någon?

Vilken pelletspanna skulle du investera i om du skulle byta,
jag har inte heller oändligt med pengar så billig och bra?

Kan en begagnad ctc1100 (parca) med Pellexbrännare vara ett vettigt köp, pris 7000 komplett (årsm. 2002?)

Alla som har bra tips/ förslag/ erfarenheter får mer än gärna dela med sig!
Timmerhus 320 kvm
Ctc265b - 1985
Ecotec A3 - 1994
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Du kan vara helt säker på att nästa gången det börjar sippra är det -25°C ute! Lagen om alltings djävlighet vet du.

Och en brännare utan välfungerande el-tändning skulle jag aldrig ens tänka på!

Jag ska väl knappast rekommendera någon specifik brännare med tanke på att jag är ganska insyltat i Janfire NH - men den har å andra sidan fungerat synnerligt bra hos mig sedan innan den kom på marknaden så jag är väldig nöjd. Jag har å andra sidan också en del mer möjligheter med den än någon annan har.

Mitt förslag är att du specificerar (mest för dig själva) vilka krav du har på det hela. Sedan kollar du vilka pannor och brännare som klarar dessa krav och sedan letar du priser - och svimmar. Vad som passar mig passar inte nödvändigtvis dig, det som är bäst för mig kan vara skit för dig osv.
Är inte PK!
protoflax
Fröträd

Inlägg av protoflax »

Begagnad oljepanna är lika jobbig att sköta som den panna du har nu. Kan du stå ut med det och få en bra oljepanna billigt så verkar det vara många som gått den vägen. Ecotec går inte att använda i oljepanna utan måste vara en framåtbrinnande typ.
Jag har en av de sämsta oljepannorna med mycket litet askutrymme. Fungerar det också med en bra brännare. En Pellx skulle jag inte våga ha i källaren.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Dempa76
Gallringsobjekt

Inlägg av Dempa76 »

Varför inte en pellx, vad är det som gör den brännaren så "farlig"?

Är nästan helt inställd på att byta upp mig till en riktig pelletspanna, tips råd önskas!
Kan thermia biomatic+ vara ett bra alternativ (18000kr begagnad, årsm. ?)

Blir helt snurrig av allt som finns att välja på :/
Timmerhus 320 kvm
Ctc265b - 1985
Ecotec A3 - 1994
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Var bor du?
En ny elpatron hittar man på rinkabyrör för 1600kr nånting och svetsa borde du hitta någon som kan göra billigare?
Klarat du dig utan så sätter man dit en plugg för 30 kr...

Hur ser pannan ut i övrigt?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Dempa76
Gallringsobjekt

Inlägg av Dempa76 »

Bor i Kolbäck, 2mil utanför Västerås.

Svetsa kan jag göra själv i värsta fall (MIG),
så det är inte den ekonomiska biten som skrämmer mig.
Frågan är väl egentligen om det är värt att lägga tid och pengar på en panna från -86 som det rostat hål i?
När dyker nästa rosthål upp, isoleringen under själva pannan har ju också blivit blöt i och med läckaget från värmepatron.

Kanske är bättre att köpa en ny panna som är anpassad för pelletseldning!?
Vi hade ju tur att det hände nu och inte när det är -30 ute!

Ska bara bilda mig en uppfattning vad vi kan tänkas behöva för panna :/
Timmerhus 320 kvm
Ctc265b - 1985
Ecotec A3 - 1994
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det låter lite konstigt att det har rostat hål i pannan när den är så pass ung. Min från 1972 är fortfarande fräsh och hel.

Är du säker på att det inte är i gänget vid patronen som det läcker? Just där är det ju sällan ovanligt att det läckar.
Är inte PK!
Dempa76
Gallringsobjekt

Inlägg av Dempa76 »

Icecap, du har rätt i att det har läckt vid infästningen till elpatron,
det är just det som skadat pannan. Det har rostat hål utifrån och in, inte tvärt om.
Och ja, jag är helt säker på att det är rosthål, tryckte in en skruvmejsel rakt in i vattentanken igår :/

Angående din panna så är det tjockare plåt i de som tillverkades på 70-talet, det fick jag höra av en rörmokare idag. 80-tals pannor var sämst, då skulle de spara in på plåten, enligt honom. Typiskt att jag skulle ha en sådan.
Timmerhus 320 kvm
Ctc265b - 1985
Ecotec A3 - 1994
Dempa76
Gallringsobjekt

Inlägg av Dempa76 »

Har du inget bra tips på panna och brännare då Icecap, du får vara hur partisk som helst, bara ett förslag så bildar jag mig en egen uppfattning :)
Timmerhus 320 kvm
Ctc265b - 1985
Ecotec A3 - 1994
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har bara erfarenhet av Janfire NH brännaren, den har jag utvecklat elektroniken och programmen till i enlighet med krav och önsken från Janfire - så jag är fett partisk där.

Likaväl är jag mycket nöjd med den! Den har fungerat utan andra problem än dom jag har åstadkommit under test av mjukvara eller handhavandefel. Och med de skyddsfunktioner som är inbyggd är jag trygg.

Det har aldrig varit några puffar eller feltändningar, strömavbrott har klarats av utan problem osv.

Att jag sedan har "lite extra" funktioner beror ju på att jag kan leka...

Men pannan... Jag gillar att min nuvarande panna har stor volym (273l), det ger "reserv" om jag vill duscha när brännaren just ska starta. En riktig pelletspanna med stor volym för aska brukar ha en del mindre volym och då jag anser att glödhållning är dumt blir kombinationen inget bra <för mig>!

Man kan lösa detta med en tekniktank men det finns dåligt med plats i min källare för sånt så jag funderar på att designa en egen panna - men det är en bra bit innan jag måste börja med detta.

Men din beskrivning av felet i din panna ger ju ett annat bild och jag hade lagat pannan! Det är alltså inte pannan i grunden som är "trött" men istället ett fel som har uppkommit som följd av yttre påverkan.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Håller med Icecap eftersom det rostat från utsidan pga. läckage så är det ju inget som tyder på att pannan är slut. Jag hade svetsat pannan om det inte är ett stort område som är "kexigt", det är ju lättare att se omfattningen från utsidan.

Men detta är ju om du vill behålla pannan, samt att jag lagat så billigt jag kunde. Beg. elpatron från blocket om du behöver en, vet inte riktigt vad det är som skulle få det att springa upp i 7000kr...en duktig svetsare hade jag satsat på, men det är ju inte så att det tar lång tid att göra det.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Jag hade lossat plåten och plockat bort isoleringen under elpatronsfästet och tittat på pannans utvändiga plåt, finns det inga allvarliga rostangrepp där så hade jag helt klart svetsat pannan och kört vidare.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Dempa76
Gallringsobjekt

Inlägg av Dempa76 »

Vad tror ni, skulle det räcka med 6kW elpatron som back-up till pelletsbrännaren.
Jag har nu två stycken elpatroner i pannan (3+6kW) och det enklaste sättet att laga pannan vore ju att kapa bort fästet som är genomrostat och ersätta med en hel plåt.
Timmerhus 320 kvm
Ctc265b - 1985
Ecotec A3 - 1994
Skriv svar