Tellus F7D + 500L ackumulatortank

Skriv svar
Bertil_Starfighter
Ungskog

Tellus F7D + 500L ackumulatortank

Inlägg av Bertil_Starfighter »

Hej alla pelletseldare!

Jag har idag en CTC 265B från -74 med en TB-Mini på. Jag har fått tag i en Aqualux 500 Teknik som jag tänkte koppla till pannan för att få bättre varmattenkomfort och längre gångtid på brännaren. Tanken var att köpa en brännarstyrning typ laddomat 33P och koppla en bivalent shunt mellan panna och ackumulatortank för att tömma pannan på värme först och slippa ventilera ut värmen i pannan genom skorstenen.

Men eftersom pannan är gammal och verkningsgraden troligtvis inte är speciellt hög varken med pellets eller ved går jag även i tankarna om att byta till en mindre panna utan vvb när jag ändå håller på.

Jag har kollat runt här på forumet och på nätet och fastnat för gjutjärnspannan Tellus F7D då jag vill kunna slänga in ett par vedbitar för varmvattnet under sommarhalvåret eller på helgerna när man är hemma och har orken. Jag har god tillgång på ved, men ett litet pannrum mitt i huset sätter stopp för att bara ha ved som värmekälla. Jag bor på landet, så det spelar ingen roll om det förpestar närmiljön lite när jag väl eldar ved.

Är det någon här på forumet som har en Tellus FD panna och vill dela med sig av sina erfarenheter om inkoppling, sotning, rökgastemperaturer, osv?
Vad tror ni om att sätta TB-minibrännaren på Telluspannan?
Eller ska jag bara strunta i ny panna och koppla tanken till den gamla trotjänaren som jag först tänkt?
CTC 265B -74
TB-Mini
Värmebaronen Aqualux Teknik 500L
Skriv svar