Installation px21 i egor v25

Skriv svar
frecco
Frö

Installation px21 i egor v25

Inlägg av frecco »

Jag har en px21 brännare och en egor v25 panna som jag tänkte försöka skruva ihop för att klara mig genom vintern medan vi sparar till något nytt system.

I pannan sitter idag en gammal oljebrännare som inte använts medan vi bott i huset.
Pannan går på el nu.

Jag har försökt läsa mig till hur man kan byta till pelletsbrännaren men några frågetecken kvarstår.

- Det finns en termostat med överhettningsskydd till oljebrännaren. Den borde jag väl kunna använda till pelletsbrännaren också, som överhettningsskydd?

- Vad är det enklaste sättet att förstora hålet i luckan? Hur skall jag fästa stosen eller vad det heter i luckan?

- Pannan har en Esbe dragregulator, en sån som skall strypa luften vid vedeldning. Kan jag skruva ur den och sticka in brännarens temperatursensor där? Eller sitter den direkt i vattnet så att säga?

Har noll och ingen erfarenhet av just pannor och värmesystem trots allmän "händighet" så jag tar tacksamt emot alla tips och förslag.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Installation px21 i egor v25

Inlägg av Icecap »

* Det gamla "oljetermostat" kan fint användas, överkokningssäkringen ska användas.
* Hålet: jag använde vinkelslip då jag skar till min skiva, jag har en svets också om det behövs. Hur ni ska/kan göra beror på kunnighet och tillgängligt verktyg men kanske en sticksåg med rätt blad?
* Den dragregulatorlucka ska stängas vid pellets/oljeeldning. Ni bör ha en dragbegränsare men ni kommer att överleva utan. Den kommer dock att behövas med ny panna också så varför inte?
* Om ni använder den gamla oljetermostat är det knappast någon temperatursensor som ska placeras. Om PX21'an har en sådan ska den sitta i ett dykrör i pannan, alternativt läggas (/spännas) mot pannkroppen under all isolering osv. Den ska avkänna pannans vattentemperatur.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Esbe dragregular sitter utan dykrör, så den skall du låta sitta kvar om du vill slippa tappa ner.
Ta bara bort kedjan till luckan.

Är det gjutna luckor kanske det är enklare att skruva bort hela luckan och skruva dit en 4-5 mm plåt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
frecco
Frö

Inlägg av frecco »

Tack för jättebra svar!

Har både sticksåg och vinkelslip.

Har tänkt att det är svårt att göra ett runt hål med vinkelslipen bara.
Jag satsar nog på att skaffa bra metallblad till sticksågen i så fall.

Att montera en plåt låter annars som ett smidigt alternativ. Jag måste hem och tittar hur det ser ut en gång till för att säga vad som blir lättast.

Tack för tipset att låta dragregulatorn sitta kvar. Jag får väl skruva upp höljet och försöka mosa in sensorn under isoleringen istället.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Kolla hur givarna för termostat och överhettnings skydd sitter i dag.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om sensorn är i storlek PT100 ska det inte vara något problem, är det en lös termostat ville det vara bättre att koppla in det på det befintliga eller byta plats med det befintliga.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar