Smart att ha en ackumuatortank??

Lovica
Ungskog

Smart att ha en ackumuatortank??

Inlägg av Lovica »

Vi köper hus i dagarna och där finns en gammal(?) oljepanna från 1989. Idag används ingen olja utan det är en elgrej kopplad till pannan.

Vi ska troligen låta sätta in en pelletsbrännare istället (det kommer ut en kunnig gubbe och kollar om det är vettigt eller om vi bör byta ut hela pannan också). Men jag undrar om det är vettigt att även skaffa en ackumulatortank (stavning?) till detta? Det finna ingen varmvattenberedare i huset. Jag tänker på sommaren då ingen annan värme behövs än just varmvatten.. Men som ni förstår så kan jag verkligen ingenting om detta.

Det finns även två luftvärmepumpar, en på varje plan. Är det något vi bör använda eller är det billigare med bara pelletsen?

Tacksam för svar och vägledning i denna djungel

MVH Lovica
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Re: Smart att ha en ackumuatortank??

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet..

Pannan från -89 är ju inte ny, men det eldas i även äldre pannor på många håll.
Skillnaden mot en modern ligger ju i pannans funktioner och effektivitet (också kallat verkningsgrad).

För pelletsdriften och husets värme har en ackumulatortank ingen större nytta.
En sådan tank medför ju också vissa värmeförluster, bl.a. via transporten av vatten mellan den och pannan.
Men förbrukar man mycket varmvatten (ex. badar i badkar) kan det finnas en orsak.
Likaså för produktionen av varmvatten sommartid om pannan inte är effektiv för detta.

Med rådande elpriser är det svårt för pelletsen att hänga en effektiv luftvärmepump.
I synnerhet under för och eftersäsong.
Sedan handlar det också om huruvida luftvärmepumpen kan uppnå acceptabel värmekomfort, beroende på hur öppen planlösning man har etc.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Du har inte skrivit vilken oljepanna det är frågan om. 1989 är inte så gammalt så är det en normal panna och inget konstigt importskräp går det troligen bra att montera in en framåtbrinnande pelletsbrännare. Pris begagnad 6000-8000 för en användbar. Ny får du en bra brännare med uraskning för 19000.
Acktank ska du inte ha till en oljepanna med pelletseldning. En separat elberedare som kopplas efter oljepannans varmvattenkrets är bra att ha på sommaren så pannan kan vara avstängd.

En elgrej kopplad till pannan fungerar men ger nästan dubbelt så dyr uppvärmning som pelletseldning.

Så länge det inte är för kallt så ska en bra luftvärmepump ge klart billigare värme än pellets.

Du kanske inte har tillträde för att titta närmare på pannan nu men kom igen med närmare uppgifter.
Finns trådar här om eldning i nästan alla förekommande pannor. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Lovica
Ungskog

Inlägg av Lovica »

Tack för svaret!

Vi ska alltså inte ha någon ackttank så långt är jag med.
Vi har info om pannan, men jag vet inte riktigt vad ni vill veta.

Diom värmepanna typ El/Olja typnr 6647
Sen står det beredaren tillverkad av:Nibe verken
Beredare volym 90L
(detta står på pannan)

Då kanske det innebär att det finns en varmvattenberedare inne i pannan?
Vad innebär det att ha en beredare inne i pannan?
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Hittade detta länk. Men annars verkar det vara tunt om den pannan.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Då verkar det ju som att pannan har en mindre, inbyggd beredare.
Dock kräver den ju snabbt tillskott på effekt om du ex. börjar duscha eller tappar upp ett badkar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Du ser ut att ha riktigt stor otur.
Här är 2 länkar
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=210
http://jsredna62.webs.com/panna.htm

Som framgår har den senare Anders t.o.m. fått skära upp pannan och göra en större öppning för att få in en normal brännare.
Om ni inte är supertekniska och gillar att mixtra med gamla grejor tror jag det är bäst i längden att direkt byta ut pannan på en gång.
Till och med jag som eldar i en panna från 1975 någonstans skulle göra något försök med den här pannan.

En brännare finns speciellt framtagen för att gå in i pannor med liten öppning,
http://www.nymoenergiprodukter.se/produ ... catId=1703
Men betala över 15000 för en ny brännare och ändå få dålig verkningsgrad och minimalt askutrymme tycker i alla fall jag är att skjuta över målet.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Biona kan jag garantera att går att montera. Men den är ju inte helt populär i allt läger. Jag gillar den.
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Jag hade en sån Diom panna som TS har. Fast jag tror min va från 1988. Jag har bara dåliga erfarenheter av den.
Blixten tog styrkortet 3 gånger på 10 år. Visserligen gick det på försäkringen men blev ju en slant ändå som man va tvungen att hosta upp.
Det sista som hände var att vattenmanteln hade spruckit. Försökte svetsa men ämnet va så sprött (utmattat??) så det bara sprack upp på flera ställen under tiden man svetsade. Lyckades iaf få så tätt att jag kunde i lugn och ro elda upp sista oljan medans jag letade ny panna. Om det här inte är ovanligt för Diom så rekommenderar jag iaf starkt att byta panna också.

Lycka till.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Bertil_Starfighter
Ungskog

Inlägg av Bertil_Starfighter »

Det pratas om förluster när man kör mot ackumulatortank. Förlusterna man pratar om kommer huset tillgodo förutsatt att man han tanken i huset dvs. Var skulle värmen i tanken annars ta vägen? Förlusterna tror jag däremot finns i en panna med stor vattenvolym ansluten till skorstenen, där värmen vädras ut genom skorstenen pga att pannans rökgasspjäll står öppet mest hela tiden.

Ne jag tror det är bättre att köpa en tekniktank och en mindre panna. Då har man dessutom stora möjligheter till att värma huset med i stort sett vad som helst utan större ingrepp i värmesystemet.
CTC 265B -74
TB-Mini
Värmebaronen Aqualux Teknik 500L
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Jag är inte den som lägger 10000 lappar i pannrummet i första taget, men jag skulle kunna tänka mig en acctank. För att känna mig trygg om jag reser bort tex. Eller bara lyxen att klara en natt, även om det blir ett driftstopp.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Varför skulle man värma huset med i stort sett vad som helst?
Åker man bort ett par dar så har de flesta el indraget i huset och behöver inte dyra tusenliterstankar som uppta stor plats.
Finns väl så klart gamla gubbstruttar som eldar med ved och vägrar att ansluta huset till elnätet men då fungerar inte pelletseldning heller.

Annars tror jag inte att diompannan är något att jobba vidare med.
Hörde talas om någon som ville sälja en ett år gammal pelletsanläggning p.g.a. sjukdom men det beror ju på var du bor.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Jag har redan 2 tankar från nått vattensystem bara att koppla in och isolera. Blir nog inte så dyrt. Men det skall bi av.... Och vill jag ha solvärme så måste jag nog ändå ha acctank.

Vad gäller trådskaparens panna lutar det nog åt ett byte tyvärr. Men jag skulle nog ge lite extra för brännaren, om jag slapp byta panna. En panna väger en del. Och kopparrör och kopplingar kostar multum, och sen skall man köpa en panna ochså puh.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Fördelar med acktank.
- Kan koppla in solfångare
- Kan koppla in luft/vatten

När jag gjorde om mitt pannrum så installerade jag en acktank på 500 L. Det tog dock 4-5 år innan jag fick ändan ur vagnen och installerade solfångare. Fördelen här är att jag har gratis varmvatten under sommarmånaderna och stöd under vår/höst.

Funderar även på i förlängning att installera luft/vatten. Har haft en luft/luft (den försvann vid renovering) men den gav för dålig värmespridning, främst till rummen längst bort.

Att tänka på vid acktank är att installera en panna med liten vattenvolym och låta Acken arbeta istället. Jag tror jag har 160 L i min panna idag och det är lite väl mycket för att vara optimalt.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Oekonomiskt att köra en luft-vattenpump mot acktank. Den ger bättre utbyte om den får gå direkt mot värmesystemet.
Finns ingen laddpanna till acktank som har automatisk sotning.

Tar för en vanlig förbrukare över 20 år att tjäna in kostnaden för solfångarna på det man tjänar under sommarens "gratis vatten". För de flesta blir dropparna av varmvatten mycket dyra.
Tar man dessutom lån med 4-5% ränta för att köpa solfångarna blir intjänandetiden kanske 40 år.
En realistisk livslängd för en solfångaranläggning är 20-25 år.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Skriv svar