verkningsgrad och effekt- pannfysik?

Skriv svar
poppe12
Gallringsobjekt

verkningsgrad och effekt- pannfysik?

Inlägg av poppe12 »

hej jag har en ctc-elkombi + janfire flex-a. Jag har ganska heta rökgaser från pannan. innan jag började skruva på potentiometrerna så hade jag 300 grader. Nu har jag fått ned gastemperaturen till max 250. genom att minska pelletsdoseringen maximalt och ta ned till ettans program. När man drar ned på potentiometern så jag får ca 60% av matningen som jag hade i matningsprogrammets orginalinställning dvs en minskning med 40% av innan jag började vrida. Nu tänkte jag att jag var smart. men samtidigt undrar jag om jag verkligen har ökat verkningsgraden bara för jag har fått ned temperatureren på rökgaserna. eller ökar den bara marginellt? värmet över borde bli mer vid högre temp. Men förlusterna lika så. Hur funkar det? Det var så länge sedan jag läste termodynamiken och jag känner mig lite trög. Kan någon förklara?
Senast redigerad av poppe12 den lör 29 sep, 2012 22:54, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: verkningsgrad och effekt- pannfysik?

Inlägg av Icecap »

Om inte luft och dosering står i rätt förhållande har du bara lyckats att reglera till dålig effektivitet och är det sedan ett luftöverskott (vilket det verkar vara på sättet du har reglerat) har du samtidig ett kraftigt slitage i stålet i brännkoppen.

Så grattis: du har lyckats att få den att gå sämre och slita mer...

Hög temperatur på rökgasen kommer när man pumpar in mer effekt än pannan kan suga åt sig. Vill du sänka temperaturen (alltså rökgas-) får du antingen sänka brännarens effekt och/eller se till att pannan kan ta upp effekten bättre. Det senare gör man med turbulatorer eller bafflar, beroende på pannans konstruktion.

Ett tips kan vara att du skaffar den nyaste styrbox till Flex-A, den är digital och har fler effektlägen samt automatisk UH-eldning när det behövs. På det vis kan du sänka lägsta effekten vilket ger bättre effektivitet i pannan. Om sedan pannan inte klarar att ta upp effekt nog till att hålla huset varmt när kvicksilvret kryper neråt får det ju bli som det blir men om det finns baffla/turbulatorer att peta i är det vad du ska göra.

Att ställa förhållandet mellan pellets och luft helt åt fanders är inte vägen att gå!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
poppe12
Gallringsobjekt

Inlägg av poppe12 »

Dålig effektivitet vet jag inte. Men lägre effekt Ja. jag har en plym som är ca 40 cm ser det ut från pelletshärden, Lågan är friskt sprutt på och är gul. Lågan såg precis lika dan ut innan jag vred på poten för pelletsmatning. eller kanske lågan ska se lika dan ut, det är bara det att hur lång brinnsekvensen är som skiljer? Kan jag inte jämföra om jag öppnar och tittar in på lågan före och efter en vridning på potarna? angående bafflar och turbolatorer har jag en tråd angående det om du har några tips: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=19&t=13820 .
Värmeöverföringen blir ju alltid större då deltaT är större oavsett. Men jag vet inte om verkningsgraden blir annorlunda om effekten ändras? det tycker jag inte riktigt att jag fick svar på. Eller menar du att man kan få högre verkningsgrad bara för att man sänker effekten. det borde ju vara någon maximal verkningsgrad eller har jag fel. Alltså om man ligger under i effekt eller över i effekt blir verkningsgraden mindre.Inte bara om jag sänker effekten så blir verkningsgraden bättre. Vilka effektsteg har nya boxen? Varför är det bättre med en ny box?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Lågans färg när man öppnar och tittar har ingen betydelse! Vid att öppna ändrar man direkt förhållandet mellan luft och bränsle så den del kan du glömma bort direkt!

Visst blir värmeöverföringen bättre med hög delta-T men i grova drag är det mesta av energin som går ut i skorstenen förlorat. Och det är mer energi vid en rökgastemperatur på 300 grader än vid 150 grader.

Vid korrekt förbränning ska rökgasens temperatur direkt efter lågan vara den samma och oberoende av vilken effekt som brännaren kör. Om temperaturen på utgående rökgas ökar kraftigt med ökande effekt måste dt betyda att pannans möjlighet att ta upp energi har nått "taket".

Självklart är det inte så att precis allt över X kW är bortkastat men effektiviteten börjar sjunka kännbart vid en viss effekt och det syns vid att rökgastemperaturen sticker iväg.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
poppe12
Gallringsobjekt

Inlägg av poppe12 »

så du menar att effekten kan inte bli för liten och därmed sänka verkningsgraden?
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Om vi antar oss en hypotetisk brännare som har 100% förbränning med lambda 1 oavsett effekt. Då kommer en lägre effekt alltid att medföra en bättre verkningsgrad, det optimala skulle då vara att köra brännaren på en effekt som för tillfället motsvarar behovet. Nu finns det inga sådana brännare, dessutom kommer man antagligen att få kondensproblem när man går ner i rökgastemperatur. Jag har för mig att Icecap gjort ganska noggranna mätningar och kom fram till att ett det var ganska bra verkningsgrad i ett spann. Under det går antagligen brännarens verkningsgrad ner, och över det hänger inte pannan ner. Mellan dessa extremer finns det ett område där verkningsgraden är bra. Var det området ligger och hur stort det är beror på vilken utrustning man har.
Skriv svar