På Conrad finns den här byggsatsen med NTC givare. Går den att använda till brännarstyrning. Eller vad är det för någonting?
Som vanligt med tyskar så är det mycket snack för att förklara den enklaste grej så beskrivningen gick mig förbi.
http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=%7bv ... 1=tablink2
termostatbyggsats?
termostatbyggsats?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Re: termostatbyggsats?
Det där verkar vara en komparator. Den är nog inte lämplig för att styra brännaren. Vilken funktion är du ute efter?
Den styr enbart efter en skillnad i temperatur på de två sensorer och är inte bra för pelletsbrännarestyrning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Jaha. Fick för mig att det skulle gå att koppla någon hållkrets mellan termostatgivarna men förstod inte ett smack av beskrivningen. Ingen fara, kör vidare med den gamla hållkretskopplingen.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
"Inte bra " "Inte lämplig " det tolkar jag som möjligt. Motivera mer.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Och jag tolkar det som "såklart kan man bygga om det hela en hel del så att den fungerar som termostat för en pelletsanläggning" men vi är ju olika. Om man vill utföra denna ombyggning vore det nog lika enkelt att bygga från grunden eller t.o.m. enklare.
Att bygga en termostatfunktion med variabel hysteres är inget svårt, det svåra är att bygga en som är stabil i omslagspunkterna och där man kan ställa temperaturerna till kända värden.
Att bygga en termostatfunktion med variabel hysteres är inget svårt, det svåra är att bygga en som är stabil i omslagspunkterna och där man kan ställa temperaturerna till kända värden.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!