koksbildning i brännare

Skriv svar
ragge2
Entusiast!

koksbildning i brännare

Inlägg av ragge2 »

Hjälpte en bekant att montera in en begagnad Eurofire med Millenium II styrning i hans ctc 1200 panna.
Installationen var inget problem och brännaren gick igång på första rycket. Inställningarna har vi gjort via röken på samma sätt som jag har gjort med min panna.
Nu efter en vecka var det dags att inspektera och rengöra brännaren. Askan var något ljusare än min aska brukar vara så brännaren har inte gått med för lite luft.
När vi tittade in i brännarröret var mer än halva utloppet från brännaren täckt av ett "askberg". När vi började raka ur askan fick vi ut stora stycken av koksad aska. Har aldrig sett något sådant i min brännare.

Skulle förstå kokset om vi hade eldat med för mycket luft men vi hade ställt matningen en tiondels sekund mindre än där det börjar komma svarta rökpuffar. Matning 1,5 sek, paus 8 sek och effekten blev kring 12 kW. Hur mycket ändrar sig förbränning och lufttillförsel när "askberget" byggs upp?

Samma pellets har vi, det är Booforssjö.

Blir inte klok på det här. Trodde jag kunde pelletseldning. :)
Hur mycket nytta har man av en sotpump egentligen? Skulle vara intressant att ha om den gjorde någon nytta.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: koksbildning i brännare

Inlägg av bergatorparen »

Jag har samma panna som din kompis, och en sak jag äntligen klurat ut, är varför jag kör slut på rör så snabbt: CTC 1200 har en cylindrisk brännkammare och syftet med det är att föra bränngaserna åter till lågan för efterbränning för högre verkningsgrad och renare utsläpp. Detta fungerar bra för olja, men med pellets får du en överhettning i den delen av brännarrör/brännarkassett som vetter mot brännkammaren. Detta beror på att mängden gas är drygt den dubbla för pellets jämfört med olja, så att pannan får svårt att evakuera all gas i tid, och vid tryckökning kommer även temperaturstigning. Det finns två lösningar på detta problem: 1 (rekommenderas) Att dra ner effekten på brännaren. 2 Att ta bort en turbulator, vilket är en sämre åtgärd, men gör det lättare för pannan att andas. I detta fall vill temperaturen i avgaserna stiga några tiotals grader. Är det en CTC 1200 family 25, bör effekten hållas mellan 10 och 12,5 kW, för Family 40 och Ekonomi kan du köra upptill 20 kW.

En sotpump är en bra sak. Den ger ett hum om hur nära det idealiska man är. En bra sotpump kostar 1200 - 1300 kronor. Står på min inköpslista.

Du vill aldrig helt kunna bli av med koksat aska i brännaren i en CTC 1200, men du kan mildra problemet. Det du ser är ett av skälen till att CTC 1200 var omtvistat som pelletspanna för några år sedan. Det är en jättefin och effektiv panna, men den duger bara nätt och jämt för pellets. Den är för trång helt enkelt för de betydligt större avgasmängderna.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Det är helt normalt med en ask/kokshög i brännkasseten mellan slitsarna och sekundärluftshålen längst fram i Eurofiren. Tillverkaren/konstruktören säger att förbränningen blir bättre pga. att lågan lyfter där sekundärluften tillsätts. Brukar bli väldigt låg Co på Eurofiren så det kanske stämmer........

Högen ska dock vara ganska porös och inget fastbränt man behöver hacka bort.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
ragge2
Entusiast!

Inlägg av ragge2 »

Får se hur det verkar nästa vecka. Vi tänkte öka effekten något steg för röktemperaturen är låg
Var får man en sotpump för 1200-1500. Jag har bara sett någonstans för 2200?
Albin Futura
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Vilket fläktvärde kör ni på?? testa å gå upp lite i matning och bygg ut brännaren från pannan lite.
ragge2
Entusiast!

Inlägg av ragge2 »

Fläkten var på 223, matningen 1,5. Nu gick vi opp till 226 och 1,7.
Brännaren är utbyggd så mycket det går och sticker in bara 2-3 cm i pannan.
Albin Futura
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om man kollar grundinställningar så ligger lågfarten på 1.0 och fläkten 215,Vilket kan betyda att 1,5 ska ha lite mer fläkt än 215. Värt å prova.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Eurofire har varvat rätt friskt mellan modeller/mjukvara/fläkt. På en del ligger grundinställningen av fläkten på 170 till 2sek matning.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Hoppsan! Då är det inte fullt lika enkelt :bom: . Det går ju och lyfta på sotluckan å titta ner på lågan om det e alldeles tokigt. Annars så funkar det rätt bra med spik i stosen för å se om den svärtar.
Skriv svar