Hur ställer man in värmen,temperatur bäst?
Hur ställer man in värmen,temperatur bäst?
Hej jag är helt ny med Pellets och hus överhuvudtaget.
Huset är ifrån 1958. Och är ett trähus med tegel utanpå. Nya fönster.
78 kvadrat plus källare 78kvadrat.
När jag flyttade in elda de med olja.
Detta tog jag bort direkt.
Pannan heter altea tror jag ska dubbelkolla.
Brännaren är en pllex några år på nacken.
Ska man ha alla element på max sen ställa tempen med hjälp av shuntstyrning?
Eller ska man höja shuntstyrning och sedan bestämma tempe manuellt vid alla element?
Finns det shuntstyrning som känner av temp i huset och styr sig själv? Dyra?
Mvh
Huset är ifrån 1958. Och är ett trähus med tegel utanpå. Nya fönster.
78 kvadrat plus källare 78kvadrat.
När jag flyttade in elda de med olja.
Detta tog jag bort direkt.
Pannan heter altea tror jag ska dubbelkolla.
Brännaren är en pllex några år på nacken.
Ska man ha alla element på max sen ställa tempen med hjälp av shuntstyrning?
Eller ska man höja shuntstyrning och sedan bestämma tempe manuellt vid alla element?
Finns det shuntstyrning som känner av temp i huset och styr sig själv? Dyra?
Mvh
Re: Hur ställer man in värmen,temperatur bäst?
Om det redan finns termostatventiler på alla element vinner du inget vid att montera en shuntstyrning! Grejen med detta är att en shuntstyrning kan ge en temperaturreglering om den fattas från annat håll (termostatvred på elementen) men två st. temperaturregleringar efter varandra ger inget.
Har du inte termostatvred på elementen är en shuntstyrning ett skapligt billigt sätt att få en reglering, priset hamnar runt 2000 - 2200 så det är inte så farligt.
Har du inte termostatvred på elementen är en shuntstyrning ett skapligt billigt sätt att få en reglering, priset hamnar runt 2000 - 2200 så det är inte så farligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Okej jo jag har en ratt på varje element siffror 1-9 som man kan sänka eller höja.
Men smidigt om detta kan ställa sig själv.jobbigt när det är 22grader man lägger sig sen kanske det e 25grader när man vaknar. Eller tvärt om.
Men jag såg på google att det fanns någon automatiskt shuntstyrning med givare man kunde sätta i ett rum. Men detta kanske inte funkar för mig?
Men smidigt om detta kan ställa sig själv.jobbigt när det är 22grader man lägger sig sen kanske det e 25grader när man vaknar. Eller tvärt om.
Men jag såg på google att det fanns någon automatiskt shuntstyrning med givare man kunde sätta i ett rum. Men detta kanske inte funkar för mig?
Citerar mig själv: "Om det redan finns termostatventiler på alla element vinner du inget vid att montera en shuntstyrning!"
Vilka nummer du har på vreden säger inget om huruvida det är termostatvred eller inte! Och att temperaturen inte är stabil i rummet säger mycket lite också, vissa har inte fattat hur man använder termostatvred.
MEN - jag skulle tro att du kanske har "normala" vred och då kan en shuntstyrning hjälpa mycket. Ett exempel är best. nr. 2869 hos Rinkaby Rör
Vilka nummer du har på vreden säger inget om huruvida det är termostatvred eller inte! Och att temperaturen inte är stabil i rummet säger mycket lite också, vissa har inte fattat hur man använder termostatvred.
MEN - jag skulle tro att du kanske har "normala" vred och då kan en shuntstyrning hjälpa mycket. Ett exempel är best. nr. 2869 hos Rinkaby Rör
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Just en sådan Thermomatic CBJ som Icecap hänvisar till har vi.
Den består av en motor som monteras på pannans shunt och en inomhusgivare.
En väl beprövad lösning som många använder.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Men vänta lite nu, termostatvreden på elementen med siffror kan man väl visst ställa in så att de slår till/från vid en viss temperatur, så tycker jag att mina fungerar i alla fall...?
Min är också 1-9 och siffra 4 på mina innebär att de slår till runt 20-20.5 grader och det tycker jag funkar fint i vårt hus.
Finns det olika vred på element?
Min är också 1-9 och siffra 4 på mina innebär att de slår till runt 20-20.5 grader och det tycker jag funkar fint i vårt hus.
Finns det olika vred på element?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Tack för förklaingen. Passar fem på alla shuntventiler?GoForIt Pellets skrev:Just en sådan Thermomatic CBJ som Icecap hänvisar till har vi.
Är givaren tråd lös? Kan bli jobbigt att dra en kabel ifrån källaren.
Mvh
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Varje fabrikat har sin unika skala på vreden där siffrorna motsvarar en ungefärlig temperatur.
Termostatventiler är inga under av precision, utan toleranserna är rätt stora.
Därför anger fabrikanterna ingen temperatur på vreden utan bara en enkel skala.
Om TS lägger upp en bild på sina vred så kan vi avgöra om det är manuella eller termostater samt vad siffrorna ungefär motsvarar i temperatur.
Edit/ Givaren till CBJ är trådbunden.
Vill du ha trådlös finns Esbe CRB 120 http://infoweb.esbe.se/files/56733/CRB100_SE_C_LR.pdf
Termostatventiler är inga under av precision, utan toleranserna är rätt stora.
Därför anger fabrikanterna ingen temperatur på vreden utan bara en enkel skala.
Om TS lägger upp en bild på sina vred så kan vi avgöra om det är manuella eller termostater samt vad siffrorna ungefär motsvarar i temperatur.
Edit/ Givaren till CBJ är trådbunden.
Vill du ha trådlös finns Esbe CRB 120 http://infoweb.esbe.se/files/56733/CRB100_SE_C_LR.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
För att undvika problem med kärvande shunt, så kan det vara bra att välja den med starkaste motor. Vilken är det? Jag hade för brott när jag valde
svag motor, pot till värmejust och trådbunden. Jag har kabel dragen, men vill jag flytta givaren, så blir det att dra kabel. Bara inomhus givare.
Givaren sitter i en hall. Inga fönster som stör. men jämte ett rum med många värmekällor(elprylar som dator tv m.m och kroppsvärme). När elprylarna stängs av och individen lämnar eller sover, så ändras tempen i det rummet. Så givaren borde flyttas. Men alla andra platser har fönster eller dörr ut

Givaren sitter i en hall. Inga fönster som stör. men jämte ett rum med många värmekällor(elprylar som dator tv m.m och kroppsvärme). När elprylarna stängs av och individen lämnar eller sover, så ändras tempen i det rummet. Så givaren borde flyttas. Men alla andra platser har fönster eller dörr ut

Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA