Information om Ecotec Bioline el andra os2 styrda brännare

Skriv svar
skalman65
Energiprofet!

Information om Ecotec Bioline el andra os2 styrda brännare

Inlägg av skalman65 »

Letar efter information om brännare som har möjligheten att se och justera efter os2.

ecotec bioline samt janifire har vad jag kunnat finna denna funktion.
men dessvärre så hittar jag ingen information om annat än brännaren, inget om os2 styrningen

Men någon mera information än så har jag inte funnit.
Någon som kan hjälpa mig med en webbadress eller någon ytterligare brännare.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Information om Ecotec Bioline el andra os2 styrda bränna

Inlägg av Icecap »

Vad är "os2"? Menar du O2 alias lambda-styrning?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Scotte pillebränder från Danmark har Lambda styrning: http://www.biocomfort.se/Scotte/scottepb.asp
Jag har rotat runt och vår danske vän är den ända lösa brännare jag hittat, forutom de två du nämnar, som har lambda möjlighet. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

du gissade rätt "icecap" , felskrivet av mig ,

bergatorparn, scottebrännaren var ny för mig men faller bort då den är framåt brinnande.

men det är information om lamdastyrningen till brännaren jag är intresserad att hitta info om.,
inte os2 som jag skrev (om jag inte blandar ihop saker ,är os2 ett Windows op ) :oops:
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det finns, så vitt jag vet, endast två uppåtbrinnande maskiner på svenska marknaden: EcoTec Bioline 20 och Ariterm BeQuem. Janfire NH är standardutrustad med en lågriktare som gör den framåtbrinnande.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

skalman65: Lambdastyrning är inte så enkel, tro mig, jag har kört med det ett bra tag nu.

Frånsett själva grejen att ha styrningen att reagera på signalen från lambdasonden är det en del tekniska problem. Dessa beror väldigt mycket på att luckorna stängs exakt lika mycket mellan gångarna man rensar pannan, det tjuvluft som i praktiken är synnerligt likgiltigt för effektiviteten blir i lambda-sammanhang ett större problem då det får doseringen att gå åt fel håll.

Sedan är O2 inte helt rätt grej att mäta, regleringen bör ske på en analys av fler komponenter i rökgasen vilket kräver en multi-sensor, just för att undvika felet som en gnutte tjuvluft ger vid en ren O2-sensor.

Så frågan är: vad exakt är det du vill veta?

Om det är "fungerar det?" är svaret ett klart och tydligt: "Nja... Om man kan se till att luckorna är identisk stängda från gång till gång fungerar det ganska bra faktisk - men ändrar tjuvluftens mängd en aning blir det inget speciellt bra."

Är det för att modifiera en befintlig eller planerat brännare måste du helt enkelt ha tillgång till att styra doseringen per automatik, detta betyder i verkliga livet att du måste ha tillgång till källkoden eller bygga en styrning själv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Min erfarenhet är att med en modern pelletpanna så är tjuvluften inget problem. Luckorna är täta, helt enkelt. Eller så är jag för optimistisk... jag har ju inget mätinstrument att verifiera funktionen med. Men oberoende av hur bra regleringen fungerar jämfört med oreglerad förbränning så tycker jag det är fantastiskt att när som helst dra fram telefonen och kontrollera att förbränningen är som den ska. Om inte annat så lugnar det nerverna då det är 29 grader kallt.

Scotte (samma brännare som biocomfort) regleringen fungerar kort så här:
"PD" reglering av fläktvarvtalet. P och D ställbart var för sig. Inställbar gräns för pådraget.
"I" reglering av pelletmatningen. Ställbar, fabriksinställning noll.
Börvärde för restsyrehalten ställs för max och min effekt, interpolerat där emellan. (nyaste sw har börvärdet i tre punkter har jag för mig)

Vitsen med lambdareglering är att man justerar brännaren med mätinstrument till korrekt förbränning, noterar lambdavärdet och ställer regulatorn att hålla det i fortsättningen, man kan inte titta bara på lambdavärdet och justera enligt det. Men om man ställer enligt röken och färgen på sotet så är nog lambdavärdet en mycket bra hjälp, speciellt om man kan logga värdet över tid.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

"Icecap" Så frågan är: vad exakt är det du vill veta?
Söker information om de brännare som är eller kan utrustas från fabrik med lamda.

Då jag hade tänkt köpa en ny brännare till vårkanten, så vill jag bara
"bekanta mig med de varianter som finns.
det kan vara allt från en länk till manual som beskriver en hel del , eller en tidigare tråd, egna erfarenheter från någon av dessa brännare .
Vill helt enkelt försöka läsa in mig så mycket som möjligt.

Ex så stod det ganska mycket när jag gick in och tittade på
ariterm BeQuem som "bergatorparn (tack) tipsade om.

Medan eccotec så hittar ja i stort sett inte något

Angående att otäta luckorna , hoppas jag inte skall vara något problem, då pannan är endast 2 år snart.
eller vad säger ni om det.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Är luckorna redan otäta så är det garantiärende. Jag tror inte det skall vara något problem. De här pannorna är rejält och stabilt byggda så det går nog många år innan du får luckproblem :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Lambdareglering är lite "överflödigt" på en pelletsbrännare jämfört med en vedpanna som hela tiden jobbar med olika förutsättningar. De vedpannor med lambda jag mätt på (Effecta/CTC V40) kommer inte ens i närheten av vilken mindre bra pelletsbrännare som helst när de gäller stabila rökgasvärden/verkninggrad.

Jag skulle gissa att det är så små korrigeringar som behövs på en pelletsbrännare som kan ställa till det, särskilt om man kör på jämn effekt. Jag justerade min brännare på 14kW och mätte sedan vid sänkning om ca: 1kW ned till 7kW. Styrning/programmet jag kör med klarade reglera helt godkänt, blev lite så klart lite luföverskott från 10kW och nedåt. Men det beror ju på brännarens rosterstorlek....

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar