mycket koks och termokontakt fel
mycket koks och termokontakt fel
Hej, jag är en ny pelletsanvändare och ny här på forumet. Har en Jämä Nova elegant 2005 oljepanna med flex-a brännare köpt 2012. Hus:ca 250m2 Bor i södra Finland, Borgå. Skall skaffa en pelletspanna vad ekonomin ger efter.. Undrar nu varför det bildas så mycket koks / sintring i brännarkoppen att får felmeddelande termokontakt efter 2dag. Är det kokset i brännarkoppen som gör/ger felmeddelandet eller vad? Dålig pellets?( Använder rysk pellets... 5,11kwh/kg ) Dåligt drag? Kör på effektläge 2. Fungerade bra på sommaren, askade ur efter ca 9-10dagar. Nu så måste jag åtminståne tömma brännarkoppen varannan dag. Det har varit rätt så kallt nu här -0 / -10 grad.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: mycket koks och termokontakt fel
Hej.
Sintring beror på för låg asksmältpunkt. Uppträder sintring och koksning i tandem, innebär det att pelletsen inte håller rätta kvaliteten. Högt energiinnehåll - alltså över 5 kWh/kg brukar innebära att man blandat in material i pelletsen som villabrännare inte är utrustade att klara av. Sannolikt är det industripellets du fått. Har du möjlighet så skaffa fram lite vanlig villapellets. Du kan ändå få förbrukat rysspelletsen genom att blanda in lite i den riktiga villapelletsen - även om det försämrar förbränningen lite granna och ökar förekomsten av sintring.
Sintring brukar komma i förbindelse med för stort luftöverskott, medan koksning brukar vara tecken på för lågt luftöverskott. I tandem skall de alltså inte kunna uppträde - med mindre pellarna innehåller saker de inte egentligen skall innehålla, såsom bark och tillsatt tallolja. Hög sintringsgrad kan även indikera att det finns mineraliska orenheter i pelletsen.
Hoppas detta varit till hjälp.
Sintring beror på för låg asksmältpunkt. Uppträder sintring och koksning i tandem, innebär det att pelletsen inte håller rätta kvaliteten. Högt energiinnehåll - alltså över 5 kWh/kg brukar innebära att man blandat in material i pelletsen som villabrännare inte är utrustade att klara av. Sannolikt är det industripellets du fått. Har du möjlighet så skaffa fram lite vanlig villapellets. Du kan ändå få förbrukat rysspelletsen genom att blanda in lite i den riktiga villapelletsen - även om det försämrar förbränningen lite granna och ökar förekomsten av sintring.
Sintring brukar komma i förbindelse med för stort luftöverskott, medan koksning brukar vara tecken på för lågt luftöverskott. I tandem skall de alltså inte kunna uppträde - med mindre pellarna innehåller saker de inte egentligen skall innehålla, såsom bark och tillsatt tallolja. Hög sintringsgrad kan även indikera att det finns mineraliska orenheter i pelletsen.
Hoppas detta varit till hjälp.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tack, det hjälpte. Men kanske jag använde fel ord, vet inte exakt skillnad på sintring eller koks.. ursäkta mig. Det bildas en hård aska, klump som man inte vill få sönder med fingrarna ens. Är det sintring eller koks? Men om jag förstod ditt svar rätt så beror oberoendet "felet" på pelletsen. Ursäkta min svenska, är inte så bra på det 

Sintring blir som smält sten kan man säga, tänk det som att mineraler smälts fast. Koks (eller kaka) är poröst, kan vara hårt men är det inte nödvändigtvis.
I min uppfattning är sintring sånt man behöver verktyg för att få bort och koks kan man plocka bort utan verktyg. Såklart kan det vara en mellanting men sitter det som berget är det sintring och tyder på luftöverskott.
I min uppfattning är sintring sånt man behöver verktyg för att få bort och koks kan man plocka bort utan verktyg. Såklart kan det vara en mellanting men sitter det som berget är det sintring och tyder på luftöverskott.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Icecap gav svaret. Men här är en länk till Janfire egen installationsmanual: http://www.ved-pellets.se/Arkiv/JANFIRE ... Flex_A.pdfdanne74 skrev:Tack, det hjälpte. Men kanske jag använde fel ord, vet inte exakt skillnad på sintring eller koks.. ursäkta mig. Det bildas en hård aska, klump som man inte vill få sönder med fingrarna ens. Är det sintring eller koks? Men om jag förstod ditt svar rätt så beror oberoendet "felet" på pelletsen. Ursäkta min svenska, är inte så bra på det
Om du går in på sidan 8 och läser därifrån en bit så beskriver man hur man skall justera in brännaren. Om du har Word, så kan du kopiera texten och få Word att översätta den till finska eller engelska. Det brukar jag ibland göra

Men mitt första svar, bara så det är klart: Det förutsatte att sintring OCH koksning inträffade samtidigt, vilket bara kan ske om man har mycket oren pellets - såkallad B-pellets eller industripellets. Ryssarna tror jag gör pellets på hela stockar, medan i Europa och även i Sverige görs den på ren flis av gran och tall.
Då hoppas jag att du får ordning på brännaren så att du kan ha varmt och skönt framöver.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25