Nu blir det kallt!

Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Nu blir det kallt!

Inlägg av Anders75 »

har dom sagt på vädret.
Har en kanske dum fråga enligt en del ,men för mig är den inte dum.
När bör man öka effekten på brännaren?
Har ju en TB-Mini ,kör nu på effektläge 2 ,o det går ganska bra att komma upp i temperatur.
Har alltid kört på effektläge 3 innan. (För installatören sa det för 6 år sedan ,o jag ifrågasatte inte)
Finns det någon vinst i att gå upp på effektläge 3 nu när det börjar bli betydligt kallare?
Eller ska jag köra läge 2 så länge det orkar få upp pannan i temp?
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nu blir det kallt!

Inlägg av Stegatorparn »

Det brukar vara ekonomiskt att köra på så låg effekt som möjligt, så kör i läge 2 om brännaren går bra och så länge den förmår hålla panntemperaturen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Nu blir det kallt!

Inlägg av Taxen »

Jag ändrar inget på brännaren för att det blir kallt.Värmen i huset sköter shunten.Har du bra rökgastemp nu så kör på det.Risken om du ökar är att du bara skickar ut mer värme i skorstenen.Blir väl bara längre gångtid på brännaren om effekten är mindre och den skall hålla vattnet tillräckligt varmt.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Nu blir det kallt!

Inlägg av Anders75 »

Rökgastempen är ok ,ligger på 150 grader ungefär.
Har ju rökgasfläkt på skorstenen ,så då gör det väl inget om man har lägre rökgastemp misstänker jag
Nysotad ligger den på 135-140 grader.
Fläkten ser väl till att att det inte blir kondens i skorstenen ,eller har jag fel där?
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nu blir det kallt!

Inlägg av Stegatorparn »

150° vid 6 kW effekt låter högt i mina öron.
Jag trodde nog att PE20 var effektivare än så.
Har du plockat ur några plåtar?
Kör själv med 15 kW i min Combimax och har 145° i rökgastemperatur.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Nu blir det kallt!

Inlägg av velund »

Så du har nyss gått ned i effekt. Var det något fel på installatörens rekommendation?

Till saken hör också vilken hysteres du har. Med pannans egen termostat brukar hysteresen bli för kort för att elda i elstartsläge.
Själv så får jag minsta pelletsförbrukningen och bästa verkningsgraden på pannan i driftläge 3 eller 4. Brännaren går från 62 till 87 grader. Omodern brännare men funkar utan problem så den får sitta ett tag till. Lågriktaren är lite hembygd så den inte bromsar lika mycket som originalet.

Är inte rökgastemperaturen onormalt hög. Är de något som fattas rökgångarna? En riktig pelletspanna ska väl inte släppa ut 150 grader när du eldar på en tredjedel av den effekt som pannan är byggd för. Men kan vara så att vid riktigt onormalt låg effekt slutar bafflar och turbulatorer att göra någon nytta så det blir gräddfilen ut för den lilla rök som bildas.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Nu blir det kallt!

Inlägg av Anders75 »

Jag har bägge plåtarna i ,men tagit bort några rader på dom ,som nu ska svetsas dit igen.
Tog bort dom när jag bråkade med det mycket dåliga draget jag hade innan jag skaffade fläkt.
Så ska låta någon svetsa dit dom i helgen.
Blir nog säkert lite skillnad.
Tackar för alla svar i alla fall ,fantastiskt forum!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Nu blir det kallt!

Inlägg av bergatorparen »

Låter för mig som om båda bafflarna är urplockade. Med 15 kW EcoTec A3 (LO' s panna) och båda bafflarna låg den på 95 grader, med 1 baffel 105 grader).

Edit: Så det var det som var skälet? Jaha. Då lärde jag något nytt idag med :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Nu blir det kallt!

Inlägg av msh16 »

Kan också vara så att rökgasfläkten lägger beslag på den lilla värme som bildas av 6 kW och drar ut den i skorstenen för 150 grader ska det inte bli om allting går till på normalt sätt.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Nu blir det kallt!

Inlägg av Anders75 »

Jag har ju rökgasfläkt ,med ställbart varvtal ,o dessutom dragbegränsare som är ställd på 15pa.
Så draget ska ju vara perfekt.
Men det kanske är så att jag bör gå upp på läge 3 igen.
Anledningen till att jag bytte effektläge var att jag var inne i dom tankebanorna att desto lägre effekt jag kan köra ,desto mer ekonomiskt blir det.
Men det är ju inte alltid sånt tänkande fungerar i praktiken...
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Nu blir det kallt!

Inlägg av Honda »

Tänkte att en orsak till rekommendationen skulle kunna vara att installatören inte ställt in luften för annat än läge 3, men efter en snabb googling så visar det sig att din brännare tydligen bara har ett spjäll att ställa luften med. Ändrade du spjället för att få rätt luftmängd i det lägre effektläget? Annars har du ju förklaringen där.

Msh16, "rökgasfläkten drar upp värmen i skorstenen" är vara exakt samma sak som att brännaren har fläkten ställd för högt, dvs luftöverskott.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Nu blir det kallt!

Inlägg av Anders75 »

Hejsan!
Installatören berättade hur fläktspjället skulle stå,(han gjorde likadant hos alla)
Effektläge 3/fläktläge 0,5......vilket jag tyckte var lågt efter att ha läst här.
Därför ändrade jag.
Tror Torsbyugnen sa att man skulle utgå från samma läge på fläktspjället som man har effekt.
Sedan får man ju med mätinstrument mäta sig fram till exakt läge.
Just nu kör jag med 2/2,5
Kan nog vara lite luftöverskott ,ska pyssla lite med det i helgen...gillar att pyssla med sånt...man lär sig hela tiden!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Nu blir det kallt!

Inlägg av velund »

Har du inte ställt in brännaren ordentligt efter röken så är det väl dags nu.:)
Tänk på att TB Mini inte har något utbytbart brännarhus utan allt är ihopsvetsat. Bara rostret går att byta. Felaktig inställning gör slut på materialet och kan orsaka sprickor då för mycket syre i förbränningen ger ökad värme.
Har du ställbar rökgasfläkt som går att ställa så att dragbegränsaren varken är öppen eller stängd är det väl inga problem med draget längre.
Finns ganska många trådar om hur du justerar in förbränningen mha. röken någon dag då det inte blåser.
Effektläget och fläktinställningen på skalan ska grovt motsvara varann men det är bara en utgångspunkt.
Sätt en skrivbar tape på kåpan vid sidan av fläktspaken och sätt ett märke där du börjar. Minska sedan på fläkten tills skorstenen börjar puffa svart. Mellan varje ändring behöver man vänta 10 minuter.
När du hittat läget där röken blir svart så öka fläkten en aning så ligger du hyfsat till.
Börja med effektläge 5.
Skulle tro att din panntermometer är skadad och visar fel. En digital stektermometer som tål 300 grader instucken i ett hål någonstans där rökröret är anslutet ger riktiga värden.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Nu blir det kallt!

Inlägg av Anders75 »

För att krångla till det ytterligare...jag har sprickor i brännaren.
Som kommit till i den gamla pannan ,när jag hade alldeles för dåligt drag.
Då blev det för varmt för brännaren.
Har svetsat den 2 gånger ,o sista gången så sa firman att det inte går att svetsa så mycket mer ,för materialet var utbränt.
Har misstänkt att detta skulle kunna vara ett problem för förbränningen.
Det är inte jättestora sprickor ,men det är ett par längre sprickor.
Kan inte se igenom sprickorna ,men det kanske räcker för att ställa till det...
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Nu blir det kallt!

Inlägg av bergatorparen »

På sikt kommer dessa sprickor kunna ställa till det eftersom de då kommer störa gasflödet. Tyvärr går ju inte brännarkoppen att byta på TB Mini, så det lutar nog mot en ny brännare. Hur länge du kan/vågar köra med brännaren är upp till dig, men TB Mini är en såvitt överkommelig brännare i pris, så en ny likadan skulle kanske vara något att tänka på? Givetvis: Till den pannan du har kan du i princip bara välja och vraka bland de brännare som finns på marknaden för PE20 är vän med de flesta brännare, som jag förstått. Så i dina skor skulle jag nog vald den brännaren som hade den bästa återförsäljaren med bästa servicen :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar