Låg eller högeffekt Viking Bio
Låg eller högeffekt Viking Bio
Vad är det jag ska köra med när jag har Comet + Viking Bio?
Modulerande, Hög eller låg effekt?
Ska ej köra pellets på Sommaren.
Modulerande, Hög eller låg effekt?
Ska ej köra pellets på Sommaren.
Comet + Viking
Bio
Bio
-
- Entusiast!
Har du ett litet hus så kan du prova att köra på lågeffekt, det ger längre brinntider och bättre verkningsgrad. Klarar du dej inte på lågeffekt så använd modulerande, då går brännaren själv över till högre effekt om den märker att den inte klarar värmebehovet.
Har du ett riktigt stort hus och det är rejält kallt ute så kan du använda högeffekt för att höja värmekomforten. Enda fördelen med högeffektsläget är att brännaren håller sig "renare" längre, du behöver inte aska ur den så ofta.
Jag hade börjat med modulerande läge.
Har du ett riktigt stort hus och det är rejält kallt ute så kan du använda högeffekt för att höja värmekomforten. Enda fördelen med högeffektsläget är att brännaren håller sig "renare" längre, du behöver inte aska ur den så ofta.
Jag hade börjat med modulerande läge.
Enligt ÄFAB:s tester så hade all brännare bästa verkningsgraden när man körde på maxeffekt om jag inte minns fel.Har du ett litet hus så kan du prova att köra på lågeffekt, det ger längre brinntider och bättre verkningsgrad.
Snubblaren, vad grundar du ditt påstående på om att man får bästa verkningsgraden vid lågeffekt ?
Min inställning är:
Så här är lämplig inställning, då sköter det själv, ofta starta med lågeffekt och ta en tid om det behöver så växlar den själv till hög effekt. Avgör panna och hur stor behöver att uppvärmning.
Annars ofta lågeffekt som min, tycker jag den är bra som ekonomisk pellets.
Kod: Markera allt
OFF ON
X Normalläge
X Modulerande
.....
osv
Det betyder automatisk styr.
Annars ofta lågeffekt som min, tycker jag den är bra som ekonomisk pellets.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- Entusiast!
Har äfab testat lågeffektläget på någon brännare? Det ända test jag har sett gick ut på att en effekt på 4 kW togs ur pannan och brännaren sedan skötte om att leverera den medeleffekten enligt bästa förmåga. Genom att titta på när brännaren har startat och stoppat ur diagrammen kan man sedan se att brännarna har kört på maxeffekt, åtminstone PellX som har möjligthet att automatiskt byta till lågeffekt har varit inställd för köra enbart maxeffekt. Ingen förklaring till detta har getts av äfab. Det skulle förstås kunna vara så att lågeffektläget försämrar verkningsgraden istället för att förbättra den (som det rimligtvis är meningen att det ska göra), och att äfab har ändrat inställningen på fabrikens inrådan, men varför envisas de med att ha kvar lågeffektäget om det inte funkar?