Startproblem PX21

Skriv svar
Jernis82
Späd planta

Startproblem PX21

Inlägg av Jernis82 »

Nu när det varit -15 ute har jag haft problem med att brännaren stannat, har gjort det mesta för att försöka få till det. Nu behöver jag lite hjälp med funderingar vad det kan bero på.
Märkte att det matade på pellets i brännaren utan att det startade samt att det matade på utan att det tände, sedan under startförsök 2 så tände det, men var vissa stunder det inte gjorde det heller, därav stannade det.

Någon som har några förslag/ funderingar.

Parca 3000 med en PX21 brännare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Startproblem PX21

Inlägg av Icecap »

Standardfråga 1A: har du dragbegränsare? Om inte är det en mycket trolig orsak till detta, helt enkelt för att draget genom brännaren blir för högt så att pelletsen inte hinns värmas upp ordentligt. Vid startdos #2 är det då blockerat så pass att det kan gå då.

Sedan har det ju visat sig vara ett problem med den brännare och dubbla startdoser, det kan ge upphov till rökgasexplosioner och det är inte önskvärd! Somliga kallar dom "puffar" men blir det illa kan de rensa pannrummet...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jernis82
Späd planta

Inlägg av Jernis82 »

Har ej någon dragbegränsare, då börjar jag med det, det blir alltså för bra drag i pannan när det är kallt ute.

Är det stora jobb att sätta in den, eller skall det mätas tryck m.m så att det är bättre att beställa jobbet.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jobbet beror på hur ditt system ser ut. På min panna har jag en lucka som sitter i 45° på rökgasröret, där kan jag montera en dragbegränsare med rätt adapter. Nu har jag löst det på et annat sätt och vad som passar dig vet jag inte.

Som mest kan det bli till att hugga ett hål in till rökgaskanalen och mura in en adapter, inte ett jobb som jag tycker är våldsamt stort men det säger ju inget om dig och dina möjligheter. Och som sagt: det är det värsta det kan bli, oftast räcker det med en adapter.

Justeringen sker enl. instruktionsbladet där man ställer en vikt det rätta antal mm på en pinne, sedan är allt klart - eller rättare: då ska du hålla koll på brännaren, den kan behöva justeras lite för att gå maximalt bra men å andra sidan ska detta ju ändå göras för varje pall och är den väl justerat rätt kommer den justering att passa året om.

jag tycker inte att det är något vidare stort jobb...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Hej!

Jag har också en px-21 och har exakt samma problem när jag drar igång brännaren första gången efter sotning, men det är endast då det inträffar.
Jag har dragbegränsare men det inträffar ändå så jag misstänker att det är något med fabrikationen att göra.
Så jag har för vana att efter varje sotning så lägger jag dit ett par nävar pellets så at det verkligen tänder lätt, sedan händer det aldrig därefter att det blir startproblem. Jag antar att askan som ligger i brännarröret efter första körningen minskar draget så pass att det inte blir dragproblem, men jag vet inte...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här kan man läsa hur en dragbegränsare fungerar.
http://global.tigerholm.com/Tigerholm_p ... torsSE.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
elias
Späd planta

Inlägg av elias »

Hej jag ville bara berätta om startproblem som jag haft med min pellx px21 kmp . har haft krångel med brännaren under någon vecka med dålig effekt och stopp vid starten . men nu har jag kollat upp skruvens läge i botten av tunnan , skruven var monterad för nära den nedre kanten och då kunde inte matningen fungera men efter ett ändrat läge där skruven går mer fritt i botten får brännaren rätt startdos cirka 3 dl och brännaren fungerar även bättre under gång men jag fick justera värderna inställningen först
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

På golvet har jag en 2" regel, så det blir en grop nedanför matarskruvsröret.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Du kan öppna sotluckan lite när det e kallt å se om det blir nån märkbar skillnad.
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

En pinne på 1 cm instoppad i sotluckan är ett bra tips för när kylan slår till ordentligt så ökar draget.
Har du inte fått till dragbegränsare ännu så är det enklaste sättet, utan borrning och bilning, att köpa en KW SID 012 dragbegränsare med adapter för din sotlucka hos transtemper.se
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Skriv svar