Låg rökgastemperatur

picabo
Späd planta

Låg rökgastemperatur

Inlägg av picabo »

Hej, har en gammal Storebro som fortfarande är i utmärkt kondition. Helt nyligen konverterade jag den till pelletspanna Viking b16 gl för att slippa veden och komplettera VP. Allt fungerar utmärkt utom att jag inte får upp temperaturen på rökgaserna. Jag kan hålla "handen" på rökröret mellan pannan och skorstenen (ca 40-50 grader). Jag installerade en dragregulator (TW 160) som jag fick med brännaren. Efter att ha läst på forumet så borde tempen på rökgaserna vara 100 grader till. Jag har justerat brännaren med mer pellets och mer och mindre luft utan att kunna påverka förhållandet.
Vore tacksam för tips eller om det är ok.
Storbro (1960) vedpanna + Viking b16 GL m kopplad accumulatortank m VVB samt luft/vatten vp (Kines m dålig verkningsgrad)
danei
Pannrumshärskare!

Re: Låg rökgastemperatur

Inlägg av danei »

Den rekomendationen gäller innan motdragsluckan.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Om du har 40-50 grader innan dragbegränsaren så får du nog garanterat kondens i skorstenen. Pannan har alltså för hög verkningsgrad med den effekt som brännaren ger. Först ska du kontrollera att brännaren går med maximal effekt (och i övrigt korrekt inställd med rätt luft/bränsleförhållande). Finns många trådar om hur man mäter upp effekten, men kort handlar det om att väga hur mycket den matar på en viss tid, räkna ut energiinnehållet i den uppmätta mängden och dividera med tiden. Om brännaren redan går på maxeffekt så får du försöka modifiera pannan så den släpper ut mera värme till skorstenen. Finns det turbulatorer så korta av dem eller ta ut någon, finns det baffelplåtar så ta bort dem. Uppstartspjäll kan finnas i vedpannor, det kan gå att lämna på glänt så att en del smiter förbi värmeväxlaren. Kör pannan så varm som möjligt, låt flygaskan sitta kvar på alla ytor där den fastnar osv.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
picabo
Späd planta

Inlägg av picabo »

Tack för tipset Honda. Skall försöka hitta på nåt så den blir mindre effektiv.
Storbro (1960) vedpanna + Viking b16 GL m kopplad accumulatortank m VVB samt luft/vatten vp (Kines m dålig verkningsgrad)
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

För att skorstenen skall må bra, gäller nått i stil med "60 grader en meter ner från toppen". Är inte helt säker på tempen.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Låter som om brännaren är lite för liten för pannan - eller pannan för stor för brännaren. Rätt temperatur för att undvika kondens är 60 - 80 grader 0,5 - 1 meter ner i skorstenen mätt från kronan. Ett tips kan vara att stoppa dit en ejektorfläkt. Den hindrar inte draget när den inte går så att den måste inte vara inkopplat hela tiden. Koppla ett fördröjningsrelä mellan pelletsbrännaren och ejektorfläkten så att fläkten startar och går viss tid efter att pelletsbrännaren slagit ifrån så ventilerar den bort fukten från skorstenspipan. Varför skall den inte gå samtidigt med brännaren? Därför att det i en skorsten avsedd för vedeldning är såpass mycket drag att det i sig inte behövs. En sådan fläkt inkopplat av behörig elektriker skulle jag tro går loss på 6 - 7 000 varav ca 3 500 - 4 500 för fläkten. Det övriga är arbetskostnader och elmaterial. Själva fläkthuset skyddar dessutom skorstenen från regn och snö till viss grad, så det är ett sätt att undvika de problem som kondensutfälling kan ge - och långt billigare än både pannbyte och brännarbyte.

http://www.ventbutiken.se/skorstenflakt ... ekt-65-230

Märk Väl: Detta är bara ett förslag och inte "evangelium". Det kan säkerligen finnas andra sätt, men det är detta sättet jag kunde komma på.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Är inte den där brännaren plc styrd?? På nån av dom där brännarna skulle man väga in skruven å ser då kw i displayen.
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Vilka inställningar har du på displayen för Termostat,Skruv,Fläkt osv. Ta alltihopa för det finns några olika versioner av programmet. Ibland står också programmets versionsnummer på displayen exempel R7.

Är du säker på att dragbegränsaren är rätt inställd? Med en grov skorsten och kyla ute kanske det finns risk att draget blir så stort att elden inte tar sig riktigt.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
picabo
Späd planta

Inlägg av picabo »

Tack för alla tips, det lutar åt att pannan är för effektiv.
Jag har sedan sist öppnat direktsjället och fått en något högre temp på på rökgasen (ca 80 grader). Har funderat på vad som kondenseras i skorstenen om det är vattenånga eller tjära. Är det vattenånga så skulle man kunna sätta in ett insatsrör.

Brännaren har följande inställningar:
R74
max temp 70 grader
hyst 15
fläkt 12
startdos 250
dragbegränsaren (KW z130) 20 Pa

Jag har även en annan fundering att flytta brännaren till den övre öppningen (vedinkastet) och låta den komma närmare direktspjälls öppningen. Då uppstår ett annat problem, skruven och brännaren kommer så närma varann att det inte ser ut att fungera.
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Men fläkt 11 ligger någonstans i mitten. På min panna blir det då 12 kW.
Lägre värden på fläkten ger högre effekt hos brännaren.
Vad har du för matning: pulslängd och pauslängd?
Om du mäter upp effekten får du reda på om brännaren gårför fullt. Den fungerar också med 18 kW inmatning.
När du nu har gjort installationen färdigt blev det enklast om du kunde byta med någon som har en Viking B30 brännare och som inte behöver en brännare för 30 kW.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Som Broberg säger kan du köra den på 18kW utan problem, dock får du nog ta upp hålet på fläkthuset så det nästan motsvarar hålet på fläkten för att luften ska räcka till.

Det gär även att bygga om den till en B30, behövs brännarhus, roster, ev. lågriktare. Ett vettigt program från Pelletsteknik i PLC'n skadar inte heller. Men det kostar ju pengar så dra först upp brännaren på 16-18kW och se vad som händer.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
picabo
Späd planta

Inlägg av picabo »

Jag har matat in nya värden i styrenheten.
Temp 70
Hyst 15
Skruv 14
Fläkt 7
Rökgasen har stigit till 95grader.
Tycker att lågan nästan blåser ut med högre fläkthastighet.
Skall jag modifiera hålet på fläkhuset?
Jag har mätt upp mängden pellets som motsvara ca 18-19 kw.
Hur mäter man upp effekten när brännaren går för fullt?

/picabo
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Vad är det för panna som är så effektiv? Har du en bild?
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Kommer inte riktigt ihåg Bionordics olika program, men tror att matningstiden är låst till 3,6s och det paustiden som går att ändra. Med skruv:14 matar du in en effekt på knappt 15kW om skruven ger 250gr/min kontinuerlig drift.

Fläkten på 7 är väl mer än maxad, räcker luften till behöver du inte modifiera hålet (kanske redan är gjort av någon annan). För mig ser det ut både på inställningarna och låter som du kör med luftöverskott.

Hur har du mätt upp effekten till 18-19kW om du inte vet vilken effekt brännaren går på :? ?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
picabo
Späd planta

Inlägg av picabo »

Jag har mätt upp effekten genom att mäta mängden pellets under 15 minuter vid normal förbränning x 4 x 5Kw (5Kw/kg pellets). Tyvärr vet jag inte något annat sätt allt enligt instruktionsboken.
När det gäller luften så kan man minska den till 10 utan att rökgastempen sjunker nämvärt. Kan det vara så att ett större hål för luften gör att luften sprider sig jämnare i brännaren?

/picabo
Skriv svar