Jag fick leka lite med en riktig brännare :-)

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!

Jag fick leka lite med en riktig brännare :-)

Inlägg av rod02 »

En janfire. Janfire jet 150kW :evil: . Stor veissman panna. Stort siktglas på baksidan mums, man ser vad som händer. Dubbelt så bred och 3 ggr djup vs min egor. Givare så gott som överallt. PLC styrd med touch skärm. Den larmade typ var 7 minut om "trummotorn". Jag skulle bara larma av och omstarta. Efter ett tag lokaliserade jag felet. Det är en framåt brinnande rörbrännare, nästan. Trumman är lite som en cementblandare. Med invändig skruv. Och även en "doseringsskruv" i centrum, som går hela tiden. Doseringsförådet sitter externt, högt placerat(i taket). Så matnings pulserna syns i fallslangen. på något sätt hade det blivit för mycket pellets i trumman, så den låste sig. Tidigare operatör (ägaren) hade tryckt nödstopp. Det hade varit bättre med normal avstängning, med efterföljande renblåsning. För då kanske trumman hade eldat ur sig själv. PLC med full kontroll vilken dröm :-). Vid återstart kan man gå direkt till "normal drift". Kurvor på börvärde temp o2 m.m. Tog lite tid att förstå att 800 i börvärde var 80.0. Pannan höll runt 60 grader när jag tog över. Då visste jag inte vad som var panntemp och hur högt den ville gå. Gjorde en hel del manuella stopp, när den faktiskt fungerade. För min kumpan blev lite nervös. Jag var inte säker på om den skenade, när den visade 160kW. Sen kom ägaren och brännaren kunde jobba fritt. Stabbade sig runt 80 grader. Och acctankarna på 74 av 78 grader när jag lämnade. Hur startar man detta monster? Hittade inget om varmluft tändning. Så det gällde att återstarta innan glöden slocknade helt. Jag brukar inte gilla att vara pannrumstomte hemma, men detta var gubbdagis på riktigt :-) . Väl hemma hade min egen brännare skött sig, som varit nystartad efter "torrkörning" av skruv. Man kanske skall fylla skruven efter man kört torrt......
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar