Tillverka egna pellets alt. köpa direkt från tillverkare?

Skriv svar
xrf
Fröträd

Tillverka egna pellets alt. köpa direkt från tillverkare?

Inlägg av xrf »

Tycker pelletspriserna bara stiger och stiger....

Finns det möjlighet att köpa maskin som tillverkar pellets? T ex att man går samman 10 st villaägare och köper en pelletsmaskin sopm spottar ut pellets dygnet runt?

Pris för en sån maskin? Råvarupris - borde finnas mycket efter Gudrun och priserna borde sjunka men de verkar öka?

Alternativ

Köpa pellets hos tillverkaren - går det? Kan man hyra lastbil och hämta pellets själv? Vad ligger priset på per ton hos tillverkaren?

någon som vet något om detta?

Jimmy
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

hmm

detta med gurdun och billigare pellets har vi diskutterat för. och tror kontentan var att det inte blir billigare bland annat pga man inte tillverkar pellets av stockar utan sågspillet.

Tror jag har sett pelletsmaskiner begagnade från 200 000 och uppåt. kapaciteten är dock lite dålig.
Om man vill förädla sågsplill så tror jag man skall satsa på att köpa en brikettpress istället.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
xrf
Fröträd

Tack!

Inlägg av xrf »

Hej, det var intressant att lära sig lite mer.

Nej det brukar sällan vara så att konsumenten tjänar på ändrade förhållanden i naturen....

Brikettpress - vad är det? Kan man elda briketter i en pelletsbrännare? Eller finns det särskilda brikettbrännare som man installerar i pannan?

Jimmy, igen
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

nja brikettbrännare.. kanske skall börja tillverka en :lol:

Loggs/briketter eldas med försiktighet i panna / kamin.

http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet ... rd=pellets

fast det fanns ju en minipell (140 000:- +moms)såg ju tjäck ut. något sopm kanske går att räkna hem om du har t.ex eget litet sågverk

bara investeringe kostar ju som 10års förbrukning pellets.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Tillverka egna pellets alt. köpa direkt från tillverkare

Inlägg av André »

xrf skrev:Tycker pelletspriserna bara stiger och stiger....

går samman 10 st villaägare

Alternativ

Köpa pellets hos tillverkaren - går det? Kan man hyra lastbil och hämta pellets själv? Vad ligger priset på per ton hos tillverkaren?

någon som vet något om detta?

Jimmy
Priset i norrland har sjunkit senaste 3 åren..
För 3 år sedan kostade pelletsen 1650:-/ton med bulk o nu får man den för 1500:-/ton efter lätt förhandling..

Gå ihop flera villa ägare o skaffa gemensamma avtal (bionorr i luleå) så får man oxå lägre pris.. Då blir det storköp..
Vet av 16 villa ägare i en grann by som gjort ett sådant avtal på 3 år o dom betalar 1400:-/ton inkl frakt för bulk..

Visst det finns tillverkare som det går köpa direkt av.. Små fabriker dyker upp lite överallt tycker jag.. Men oftast är priset samma pris som hos dom stora tillverkarna.. :(

Kan nämna att jag hörde med okq8 när dom hade drive ifjol höst på solett då dom hade sommar rabbat 150:-/ton då tog dom 1700:-/ton (bulk) efter rabbaten... Jag fick 2 års avtal från skellefteåbränslen på solett 1480:-/ton.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar