Systemet är en Nibe Mos se 0405-3 (tror ja, står på beskrivningen) som nog tidigare gått på olja, men nu har en PX21 kopplad till sig. Manuell shunt till detta.
Förre ägaren har regulär service men vi är inte direkt på speaking terms (dolt fel pajade det) så jag vänder mig hit istället.
Lågan är ljust gul och verkar stämma med beskrivningen av en bra blandning av luft o bränsle, men vi tycker den kör ganska hårt och laddar in mycket pellets. Här kommer dock min fråga:
På pannan ställer man ju in pelletsbrännartemperaturen. Är detta den ÖNSKADE temperaturen eller vändtemperaturen? Dvs, tänder den pelletsbrännaren så fort den går under eller är det en inställning på brännaren som går X antal grader under den temperatur jag ställer in på pannan?
Vi har haft den på 80, och när brännarcykeln slutar så är temperaturen i pannan runt 95c.
Vi försöker ju optimera användandet, skulle en lägre inställning på pannan ge oss bättre förbrukning av pellets eller ska den stå på högt för att sedan justera hur långt temperaturen går ner på brännarens graderskruv istället?
fotar om ni behöver förstå bättre vad vi har