Nybörjare behöver hjälp!

kexan
Gallringsobjekt

Nybörjare behöver hjälp!

Inlägg av kexan »

Hej alla kloka, jag och min sambo har köpt vårt första hus och försöker nu förstå oss på pelletsbrännaren. Vi har kört den sedan sent augusti och det har fungerat bra, men nu på senare tid tycker vi att vi går igenom ganska mycket pellets, senaste 3 rundorna har 10 säckar laxå pellets räckt 6 dagar, är detta normalt eller mycket? Det är ett förråd kopplat till och matningen går med skruv.

Systemet är en Nibe Mos se 0405-3 (tror ja, står på beskrivningen) som nog tidigare gått på olja, men nu har en PX21 kopplad till sig. Manuell shunt till detta.

Förre ägaren har regulär service men vi är inte direkt på speaking terms (dolt fel pajade det) så jag vänder mig hit istället.

Lågan är ljust gul och verkar stämma med beskrivningen av en bra blandning av luft o bränsle, men vi tycker den kör ganska hårt och laddar in mycket pellets. Här kommer dock min fråga:

På pannan ställer man ju in pelletsbrännartemperaturen. Är detta den ÖNSKADE temperaturen eller vändtemperaturen? Dvs, tänder den pelletsbrännaren så fort den går under eller är det en inställning på brännaren som går X antal grader under den temperatur jag ställer in på pannan?

Vi har haft den på 80, och när brännarcykeln slutar så är temperaturen i pannan runt 95c.

Vi försöker ju optimera användandet, skulle en lägre inställning på pannan ge oss bättre förbrukning av pellets eller ska den stå på högt för att sedan justera hur långt temperaturen går ner på brännarens graderskruv istället?

fotar om ni behöver förstå bättre vad vi har :)
karaff
Stor entusiast!

Re: Nybörjare behöver hjälp!

Inlägg av karaff »

Ni har inte så mycket att vinna på att sänka temperaturen i pannan.

Husets temperatur får ni sköta genom shunten.

En oundviklig fråga på detta forum: Har ni motdragslucka installerad ?

Det är en lucka med motvikt som kopplas mot skorstenen och ser till att draget är konstant genom pannan.

Sen är ett par säckar per dygn säkert ganska normalt om ni inte har ett väldigt litet hus ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det som behövs för att hjälpa är:
* Läs reglerna. Speciellt regel #3.
* Utför detta.

I mitt hus går det för närvarande åt kanske 1,5 säck/dygn (-4°C ute) så er förbrukning låter rimligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kexan
Gallringsobjekt

Inlägg av kexan »

snabbt svar, stort tack!

Jag tänker mer på hur jag ställer in hur mycket pannan går ner i temperatur innan den aktiverar brännaren, gör jag det på pannan eller på brännaren?

Gällande motdraget så har jag tyvärr ingen aning, det jag vet är vi hade en sotare här igår för att kolla över den då vi tyckte det luktade mycket rök, visade sig att vi missat sota en del :( Han gjorde några enkla tester och sa att det var bra drag iaf, men jag är självklart osäker på vilket drag han kan ha menat. Han reagerade på att han tyckte det var lite för mycket aska för den korta drifttiden, men vi har ju ingen aning om hur förre ägaren hade sotat ut den delen som inte vi heller sotat ut (då han inte visade mig att jag skulle sota i den luckan)

Hoppas du blir lite klokare på mitt svar iaf.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här kan du läsa om dragbegränsare.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=11088
Normalt på KMP är att det är en kabel som sitter i brännaren och i andra änden går in i ett dykrör eller ovanpå pannkroppen.I den änden sitter en givare som känner av hur varm pannan är.Du ställer stopptempen på brännaren genom att ta en mejsel i hålet för termostat och justera en potentiometer.
Det är processorn (chip) som avgör hur lågt pannan skall sjunka innan den startar igen (hysteres)
Lägg in ett foto på din anläggning så är det lättare att se vad du har.Tips: http://www.forumbilder.se
När du kommit vidare så kan du kolla startdos och matning o.s.v.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Här är en länk hur dessa ser ut
http://www.energikassetten.nu/dragbegr.htm

Vilket är grunden för att kunna få bra/jämn förbränning
Sitter i sådana fall någonstans efter pannan eller på skorstenen
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
kexan
Gallringsobjekt

Inlägg av kexan »

återigen, snabba och bra svar, stort tack!!

Bilder på prylarna. Jag gissar på att sotaren hade nämnt en dragbegränsare om det fanns en när han var där o pilla, var dock på jobbet så det var sambon som tog emot.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
brattne
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av brattne »

Tänk på att om givaren till pelletsbrännaren inte sitter på samma ställe som termometerdisplayen på pannan så kan de temporärt visa ganska olika temperaturer om nån tex använt varmvatten nyligen el inte
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Sitter det några turbolatorer i?? Å vilken rökgas temp??
kexan
Gallringsobjekt

Inlägg av kexan »

Det var denna del som den förre ägaren aldrig sa att vi behövde undersöka, så sotaren upptäckte att det var helt igensatt med sot. Tre av fyra turbolatorer sitter på plats. Tyvärr ingen aning på rökgasen, vi tänkte ta hit någon och titta över inställningarna när tillfälle ges under januari.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt, direkcitering borttagen. / Roli moderator
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag skulle nog sota konvektionsdelen med turbulatorerna minst var 14 dag eftersom det snabbt samlar sig sot och flygaska. Skaffa en tubborste från http://www.sotarverktyg.se/Product.aspx ... arv-2x0-10 med lämpligt handtag: http://www.sotarverktyg.se/Product.aspx ... ft1200-5-5

Detta har jag och det är guld värd. Jag brukar sota pannan efter varje eldat veckoförråd eftersom jag har oljepanna som konverterats till pellets. I en dedikerat pelletspanna kanske det räcker med vart annat pelletsförråd eldat mellan sotningarna. Vad som är säkert är att de 15 - 20 minuter det tar att sota panna och brännare är tid väl använt. Kom bara ihåg att använda andningsmask både vid påfyllning av pellets och vid sotning och uraskning eftersom trädamm och aska/sot i längden kan ge luftvägsskador. Ett paket med 5 proffs masker kostar ca 300 - 350 kronor och de har ni av hela eldningssäsongen eftersom det går att återanvända varje mask ett antal gånger. Att flytta skiten från pannan till lungorna är mycket dålig affär.

Att få hem någon att serva anläggningen är en god idé i synnerhet som vi närmar oss den del av vintern då Kung Bore verkligen kan komma att fatta humör. En sak är säker: Det är en bra anläggning ni har, och skött på rätt sätt kommer ni att ha uppvärmning till en mycket acceptabel kostnad. Brännaren kommer det ta lite tid att lära sig, men vi har flera här inne som har liknande brännare och som har haft dem i över ett decennium med förhållandevis ringa kostnader. Det är alltid en brant inläringskurva när man skaffar eget hus, och eldningssystemet är den tekniska installation som kräver mest i form av inläring och erfarenhet. Pellets har den fördel framför de flesta andra energibärare att det är en förhållandevis billig uppvärmningsform, den är som mest effektiv när vintern är som kallast och sköter man sin anläggning och lär sig hur den fungerar, så är det bland de mest pålitliga uppvärmningsformerna. Jag tror bara fjärrvärme är mer pålitligt. Men som med allt som har med eld att göra, så är det en ofrånviklig regel att man är försiktig med askan: Förvaras i tillsluten plåtbehållare - ALDRIG plasthink eller liknande.

Det var dagens "moralkaka". Hoppas ni kommer bli nöjda med huset och värmesystemet. Synd att det blev som det blev med förra ägaren - men sådant händer, tyvärr.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Åk in på Clas i sjön å köp en digital ugns termometer ,Sota ur hela pannan,starta opp å läs av rökgas tempen,plusa på det värdet 50 gr å sätt på alarm! Obs!! Blanda nu inte ihop det med julskinkan! Kolla om lågfarts bygeln är inaktiverad ,bättre å köra utan.Ställ in brännaren på ca 15 Kw.
kexan
Gallringsobjekt

Inlägg av kexan »

stort tack alla för snabba och bra svar!

Lustigt nog köpte vi faktiskt en ugnstermometer extra igår, passande :) Vart ska jag gå in och mäta? Antar att jag inte ska vara i brännkammaren.

Men jag vill bara förtydliga, temperaturinställningen på pannan, styr det önskad temperatur eller lägsta? Jag förstår som ni skriver att det inte är så enkelt, men jag vill ändå förstå vad just DEN temperatursinställningen sköter i systemet. Om man utgår från elpatronen kan jag tänka mig att värmarelementet går igång om vattnet går under denna temperatur, är det samma med pelletstemperaturen?

återigen tack, ni ger mig julefrid, förlåt för citatet mod!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Du ställer inte pelletbrännartemperaturen överhuvudtaget på pannan. Din brännare har en egen temperatursensor och använder inte pannans. 230V matningen till brännaren ska vara kopplad via pannans överhettningsskydd, så att spänningen bryts om pannan blir för varm. Matningsspänningen till oljebrännaren var dessutom kopplad via pannans termostat så att man kan välja vid vilken temperatur spänningen bryts och oljebrännaren stannar. Din pelletbrännare ska ha spänningen tillkopplad hela tiden, fläkten ska fortsätta att blåsa tills elden har slocknat helt då pannan har uppnått full temperatur. Så om spänningen fortfarande är kopplad via termostaten så ska du ställa in den på max temperatur så att inte den bryter spänningen i misstag, men det kan också hända att termostaten är bortkopplad och då spelar det ju ingen roll hur den är ställd. Rökgastemperaturen mäter du direkt efter pannan, det ger en indikation på hur mycket energi som rymmer ut genom skorstenen, resten stannar ju i pannan.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
kexan
Gallringsobjekt

Inlägg av kexan »

aha, så vredet på bild 1 spelar alltså ingen roll för hur pannan fungerar menar du?

Ska hitta ett bra ställe att mäta röktemp, tack för infon!
Skriv svar