Tack för alla svar! Lite kompletterande uppgifter från min sida då..
Vi får tillträde tidigast 1/4 och då får man väl nästan räkna eldningssäsongen över, iaf här i skåne. Dessutom ska vi inte flytta in förrän i slutet på den månaden. Huset vi bor i idag ska säljas och vi ska fixa till ytskikten innan vi flyttar in. Visst kan det komma tillfälliga köldknäppar, men inget som inte plånboken tillåter på el.
rod02 skrev:En sån där står i mitt pannrum, med pellex i oljeluckan. Lite pyssel är det att få dit en brännare. Min sitter på ett rör ca en dm+ ut från luckan. Inget under av effektivitet, men kort intjäningstid på investeringen. Gissar att min sparat över 100000Kr sen 2001 jämfört med olja eller el. Det är jag nöjd med.
Ok, då går det mao att konvertera den. Kompisar till mig har hållt på ganska mycket med att konvertera kombipannor till pellets i deras hus så hjälp av dom kan jag säkert få.
Eldvin skrev:Om jag fattat det hela rätt så var det väll en låg budget variant som efterfrågades?? Typ beg brännare å föråd från Blocket, vilket hamnar på ca 7,10000. Och visst lär det bli bökigt om man ska lära sig allt på en gång och dessutom kanske e mindre händig. Kan även funka bra om man har lite intresse. Frågan är då man just köpt hus,och dessutom har en sambo/fru som tycker att 3000 andra saker e viktigare å ska göras först, om man kanske ska sätta in en ren pelletspanna på en gång ??? Så inte pannrummet blir nått moment 22 senarium. Då tapeter å köksluckor mm tar all energi.
Exakt, det ska fungera så länge. Jag kikade lite snabbt och det verkar ju nästan som man får en komplett anläggning i vissa fall för samma pengar som en lätt begagnad brännare... Frugan får lugna sig och efter att stressrenoverat huset vi bor i idag så har vi sagt att vi ska bo in oss innan större saker görs i det andra.
stereotypen skrev:Eller fortsätta med elpatronerna.....Då behövs ingen investering som det är nu....Bara "något" dyrare elräkningar....
Framförallt under sommarhalvåret...
bergatorparen skrev:
Från vad jag kan se är det en Duplomat.
Jag har ett förslag som kommer skapa ramaskri eftersom det är lite att svära i kyrkan: Köp 1- 1,5 kubik olja och kör pannan som den är - i den mån att oljebrännaren fungerar - ut den här vintern. Det kommer kosta 12 - 18 000 kronor, men gör klar en plan
först vad ni vill göra och vad som behövs av uppvärmning. Jag kan nästan
garantera att ni kommer få avsmak på pellets om ni försöker konvertera den där pannan. Har ni tankar på L/V värmepump, så kör med det och planera det så att det är klart innan eldningssäsongen - och var varse på en sak: I våra dagar behövs inte elpanna för tillskottsvärme - det finns pelletspannor som kan fylla den funktionen och som gör det billigare än elpannorna kan. ULMA har en sådan panna, samma har Värmebaronen, Ariterm, Effecta, EcoTec och sannolikt några till. Det hela byggs kring en central tekniktank med styrsystem som väljer in den värmekällan som passar bäst för stunden.
Mitt förslag har den fördel att ni slipper lägga 20 000 kronor på en pelletsbrännare + installation samt pellets att driva den ut säsongen - vilket skulle komma på sannolikt någonstans mellan 30 och 40 000 kronor sammantaget. Ni har samtidigt då en pålitlig värmekälla medan ni bor in er i det nya huset eftersom jag räknar med att oljebrännaren kommer fungera. Det innebär att om inte allt antar päronskepnad och åker till Valhalla, så kommer ni då ha en grundplåt om ca 10 - 20 000 kronor i besparade medel att lägga på nya värmeanläggningen. Bara några (oortodoxa) tankar

Som jag skrev överst så flyttar vi inte in förrän i slutet på april / början på maj. Det där med oljeinköp är ju ett alternativ. Huset är deklarerat till att dra 1,7 kbm + 7100kWh med två blivande pensionärer i huset. Tyvärr så dog gubben så några erfarenheter av driften av huset går inte att få tag på

Det där med pelletspanna för spets är en ganska bra idé faktiskt, men det faller på om jag vill plocka bort pannan för att få möjlighet att utöka gillestugan. Se bifoga ritning längst ner.
Dock kanske man kan köra en pelletskamin med vattenmantling som spets/komplement? Den kan ju faktiskt stå i gillestugan vid murstocken utan att skämmas..
Tanken med LVVP är att det ska gå att få en anläggning man kan komplettera i framtiden så en tank typ Ecozenith I550 har jag kikat på.
Stegatorparn skrev:Ser ut att vara golvvärme i källaren, eller värms den med radiatorer där rören ligger i golvet?
Det senare du skrev. Rören går ner i golvet.
Eldvin skrev:En framåt brinnande brännare på oljesidan och en dragbegränsare. Tänk på att det är lite trångt mot väggen.
Kanon tack!
lange02 skrev:Gratulerar till det nya huset.
Visst kan man elda pellets i många kombipannor. Står inte vilken sort du har men ser inte ut som någon av de vanligaste. Till färgen ser pannan ut som en Diom.
Är eldutrymmet bakom oljebrännaren litet får man tömma ur askan ofta.
Hur är det med möjligheterna för att installera markvärme. Klart bättre investering än luft-vattenpump.
Begagnade brännare vid den här årstiden är inte så lätt att få tag på. Tittade på Blocket och hittade ett par Eurofire men annars bara sådant som folk gör sig av med och som kräver uppgradering innan det går att använda.
Forumet är fullt av trådar som handlar om att köpa billigt och sedan kosta på mängder av pengar på gamla brännare som ändå inte fungerar bra. Reservdelspriserna är skrämmande höga för många brännartyper.
En ny BioBjörn kostar 19000 och den får du en skaplig slant för om du senare byter till värmepump. Automatisk uraskning av brännaren är inkluderat.
Undersök förutsättningarna innan du börjar inreda bostadsrum i källaren. Dränerad grund och det som ligger under jord också isolerat på utsidan krävs. Är det ett gammalt hus är bästa lösningen att bila bort källargolvet, gräva ur och isolera ordentligt med cellplast innan golvet läggs om.
Jag får kika lite på eldningsutrymme osv.
Som det verkar efter natten med mkt diskuterande ang. hus och uppvärmning så börjar markvärme kanske bli intressant igen.. Vi får se.
Att köpa begagnat är ju just den risken. Man köper något som man får hålla på att byta delar i hela tiden. Kikade lite på kompletta anläggningar typ den här:
http://www.blocket.se/lund/Komplett_var ... a=23_4&w=3
Skulle det vara något att satsa på? Ganska human investering och så kan man då köra på i något år till man har bott in sig ordentligt. Att kröka om lite rör är inga problem då det finns några VVS-kompisar i kompiskretsen..
Förutsättningarna i huset är att det är byggt -79 och att källaren redan är inredd. Omdränering finns på "att-göra"-listan med en tilläggsisolering, men det är inte akut. Fuktbelastning finns på två ställen i grunden, men färgen har precis börjat flagna och fuktmätaren gav inte fullt utslag. Dessutom är båda ställena precis där stuprören går ner så dom ska inspekteras så att dom är hela och fritt flöde i dom. Eftersom 75% källaren är nyligen renoverad (6 år och framåt) så är upptagning av källargolvet inte aktuellt.
Åter igen: Tack för alla svar och God fortsättning