Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

MattisH
Ungskog

Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Inlägg av MattisH »

Hej!
Vi har vunnit budgivningen på ett hus som vi gärna har velat ha en tid och det första som måste göras där är att se över uppvärmningssystemet. Idag går elpatronerna för fullt i kombipannan från (förmodligen) 1979 då huset byggdes.

Har varit helt inne på att kasta ut allt och ersätta med luft/vatten pump, men börjat fundera lite smått på att montera en pelletsbrännare för att skjuta investeringen lite i framtiden.

Jag är helt oinsatt i detta eftersom tanken aldrig har slagit mig innan, så nu behöver jag råd och jag hoppas ni kan ge mig det.
Är det lämpligt att montera brännaren?
Vad behöver man?

Tanken är att försöka hitta en begagnad brännare, är det en bra ide?

Just att jag funderar på en begagnad brännare är att jag måste känna mig lite för. Jag hade tänkt att flytta pannan (elpanna + VP) för att kunna utöka gillestugan, men det går inte om pannan står kvar. Kanske är det så att vi tycker gillestugan är tillräckligt stor och att det är ok att elda med pellets, isf kanske det blir en ny pelletspanna i framtiden.

Bild på pannan:
Bild

Gott Nytt År!
lange02
Entusiast!

Re: Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Inlägg av lange02 »

Gratulerar till det nya huset.
Visst kan man elda pellets i många kombipannor. Står inte vilken sort du har men ser inte ut som någon av de vanligaste. Till färgen ser pannan ut som en Diom.

Är eldutrymmet bakom oljebrännaren litet får man tömma ur askan ofta.
Hur är det med möjligheterna för att installera markvärme. Klart bättre investering än luft-vattenpump.

Begagnade brännare vid den här årstiden är inte så lätt att få tag på. Tittade på Blocket och hittade ett par Eurofire men annars bara sådant som folk gör sig av med och som kräver uppgradering innan det går att använda.
Forumet är fullt av trådar som handlar om att köpa billigt och sedan kosta på mängder av pengar på gamla brännare som ändå inte fungerar bra. Reservdelspriserna är skrämmande höga för många brännartyper.
En ny BioBjörn kostar 19000 och den får du en skaplig slant för om du senare byter till värmepump. Automatisk uraskning av brännaren är inkluderat.

Undersök förutsättningarna innan du börjar inreda bostadsrum i källaren. Dränerad grund och det som ligger under jord också isolerat på utsidan krävs. Är det ett gammalt hus är bästa lösningen att bila bort källargolvet, gräva ur och isolera ordentligt med cellplast innan golvet läggs om.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

En framåt brinnande brännare på oljesidan och en dragbegränsare. Tänk på att det är lite trångt mot väggen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Ser ut att vara golvvärme i källaren, eller värms den med radiatorer där rören ligger i golvet?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

lange02 skrev:. Står inte vilken sort du har men ser inte ut som någon av de vanligaste.
Från vad jag kan se är det en Duplomat.

Jag har ett förslag som kommer skapa ramaskri eftersom det är lite att svära i kyrkan: Köp 1- 1,5 kubik olja och kör pannan som den är - i den mån att oljebrännaren fungerar - ut den här vintern. Det kommer kosta 12 - 18 000 kronor, men gör klar en plan först vad ni vill göra och vad som behövs av uppvärmning. Jag kan nästan garantera att ni kommer få avsmak på pellets om ni försöker konvertera den där pannan. Har ni tankar på L/V värmepump, så kör med det och planera det så att det är klart innan eldningssäsongen - och var varse på en sak: I våra dagar behövs inte elpanna för tillskottsvärme - det finns pelletspannor som kan fylla den funktionen och som gör det billigare än elpannorna kan. ULMA har en sådan panna, samma har Värmebaronen, Ariterm, Effecta, EcoTec och sannolikt några till. Det hela byggs kring en central tekniktank med styrsystem som väljer in den värmekällan som passar bäst för stunden.

Mitt förslag har den fördel att ni slipper lägga 20 000 kronor på en pelletsbrännare + installation samt pellets att driva den ut säsongen - vilket skulle komma på sannolikt någonstans mellan 30 och 40 000 kronor sammantaget. Ni har samtidigt då en pålitlig värmekälla medan ni bor in er i det nya huset eftersom jag räknar med att oljebrännaren kommer fungera. Det innebär att om inte allt antar päronskepnad och åker till Valhalla, så kommer ni då ha en grundplåt om ca 10 - 20 000 kronor i besparade medel att lägga på nya värmeanläggningen. Bara några (oortodoxa) tankar :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stereotypen
Energiprofet!

Inlägg av stereotypen »

Eller fortsätta med elpatronerna.....Då behövs ingen investering som det är nu....Bara "något" dyrare elräkningar....
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

El eller en begagnad pelletsbrännare om du är lite händig! Är olja verkligen billigare än el?

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

En sån där står i mitt pannrum, med pellex i oljeluckan. Lite pyssel är det att få dit en brännare. Min sitter på ett rör ca en dm+ ut från luckan. Inget under av effektivitet, men kort intjäningstid på investeringen. Gissar att min sparat över 100000Kr sen 2001 jämfört med olja eller el. Det är jag nöjd med.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

xdigger skrev:El eller en begagnad pelletsbrännare om du är lite händig! Är olja verkligen billigare än el?

Mvh Kim
Olja är i och för sig dyrare än el eftersom verkningsgraden ofta är betydligt sämre än för el - men min tanke var mer att vi står inför de kallaste månaderna av året, och då kanske oljebrännaren orkar med lite mer än elpatronerna. Orkar elpatronerna med, och man har ett vettigt el avtal, så är el billigare än olja efter att förluster räknats in.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om jag fattat det hela rätt så var det väll en låg budget variant som efterfrågades?? Typ beg brännare å föråd från Blocket, vilket hamnar på ca 7,10000. Och visst lär det bli bökigt om man ska lära sig allt på en gång och dessutom kanske e mindre händig. Kan även funka bra om man har lite intresse. Frågan är då man just köpt hus,och dessutom har en sambo/fru som tycker att 3000 andra saker e viktigare å ska göras först, om man kanske ska sätta in en ren pelletspanna på en gång ??? Så inte pannrummet blir nått moment 22 senarium. Då tapeter å köksluckor mm tar all energi.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Sedan gäller det att hålla Arga Snickaren på behörigt avstånd :lol:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Arga fruar e inte å leka med heller.
MattisH
Ungskog

Inlägg av MattisH »

Tack för alla svar! Lite kompletterande uppgifter från min sida då..
Vi får tillträde tidigast 1/4 och då får man väl nästan räkna eldningssäsongen över, iaf här i skåne. Dessutom ska vi inte flytta in förrän i slutet på den månaden. Huset vi bor i idag ska säljas och vi ska fixa till ytskikten innan vi flyttar in. Visst kan det komma tillfälliga köldknäppar, men inget som inte plånboken tillåter på el.
rod02 skrev:En sån där står i mitt pannrum, med pellex i oljeluckan. Lite pyssel är det att få dit en brännare. Min sitter på ett rör ca en dm+ ut från luckan. Inget under av effektivitet, men kort intjäningstid på investeringen. Gissar att min sparat över 100000Kr sen 2001 jämfört med olja eller el. Det är jag nöjd med.
Ok, då går det mao att konvertera den. Kompisar till mig har hållt på ganska mycket med att konvertera kombipannor till pellets i deras hus så hjälp av dom kan jag säkert få.
Eldvin skrev:Om jag fattat det hela rätt så var det väll en låg budget variant som efterfrågades?? Typ beg brännare å föråd från Blocket, vilket hamnar på ca 7,10000. Och visst lär det bli bökigt om man ska lära sig allt på en gång och dessutom kanske e mindre händig. Kan även funka bra om man har lite intresse. Frågan är då man just köpt hus,och dessutom har en sambo/fru som tycker att 3000 andra saker e viktigare å ska göras först, om man kanske ska sätta in en ren pelletspanna på en gång ??? Så inte pannrummet blir nått moment 22 senarium. Då tapeter å köksluckor mm tar all energi.
Exakt, det ska fungera så länge. Jag kikade lite snabbt och det verkar ju nästan som man får en komplett anläggning i vissa fall för samma pengar som en lätt begagnad brännare... Frugan får lugna sig och efter att stressrenoverat huset vi bor i idag så har vi sagt att vi ska bo in oss innan större saker görs i det andra.
stereotypen skrev:Eller fortsätta med elpatronerna.....Då behövs ingen investering som det är nu....Bara "något" dyrare elräkningar....
Framförallt under sommarhalvåret...
bergatorparen skrev:
Från vad jag kan se är det en Duplomat.

Jag har ett förslag som kommer skapa ramaskri eftersom det är lite att svära i kyrkan: Köp 1- 1,5 kubik olja och kör pannan som den är - i den mån att oljebrännaren fungerar - ut den här vintern. Det kommer kosta 12 - 18 000 kronor, men gör klar en plan först vad ni vill göra och vad som behövs av uppvärmning. Jag kan nästan garantera att ni kommer få avsmak på pellets om ni försöker konvertera den där pannan. Har ni tankar på L/V värmepump, så kör med det och planera det så att det är klart innan eldningssäsongen - och var varse på en sak: I våra dagar behövs inte elpanna för tillskottsvärme - det finns pelletspannor som kan fylla den funktionen och som gör det billigare än elpannorna kan. ULMA har en sådan panna, samma har Värmebaronen, Ariterm, Effecta, EcoTec och sannolikt några till. Det hela byggs kring en central tekniktank med styrsystem som väljer in den värmekällan som passar bäst för stunden.

Mitt förslag har den fördel att ni slipper lägga 20 000 kronor på en pelletsbrännare + installation samt pellets att driva den ut säsongen - vilket skulle komma på sannolikt någonstans mellan 30 och 40 000 kronor sammantaget. Ni har samtidigt då en pålitlig värmekälla medan ni bor in er i det nya huset eftersom jag räknar med att oljebrännaren kommer fungera. Det innebär att om inte allt antar päronskepnad och åker till Valhalla, så kommer ni då ha en grundplåt om ca 10 - 20 000 kronor i besparade medel att lägga på nya värmeanläggningen. Bara några (oortodoxa) tankar :wink:
Som jag skrev överst så flyttar vi inte in förrän i slutet på april / början på maj. Det där med oljeinköp är ju ett alternativ. Huset är deklarerat till att dra 1,7 kbm + 7100kWh med två blivande pensionärer i huset. Tyvärr så dog gubben så några erfarenheter av driften av huset går inte att få tag på :(
Det där med pelletspanna för spets är en ganska bra idé faktiskt, men det faller på om jag vill plocka bort pannan för att få möjlighet att utöka gillestugan. Se bifoga ritning längst ner.
Dock kanske man kan köra en pelletskamin med vattenmantling som spets/komplement? Den kan ju faktiskt stå i gillestugan vid murstocken utan att skämmas..

Tanken med LVVP är att det ska gå att få en anläggning man kan komplettera i framtiden så en tank typ Ecozenith I550 har jag kikat på.
Stegatorparn skrev:Ser ut att vara golvvärme i källaren, eller värms den med radiatorer där rören ligger i golvet?
Det senare du skrev. Rören går ner i golvet.
Eldvin skrev:En framåt brinnande brännare på oljesidan och en dragbegränsare. Tänk på att det är lite trångt mot väggen.
Kanon tack!
lange02 skrev:Gratulerar till det nya huset.
Visst kan man elda pellets i många kombipannor. Står inte vilken sort du har men ser inte ut som någon av de vanligaste. Till färgen ser pannan ut som en Diom.

Är eldutrymmet bakom oljebrännaren litet får man tömma ur askan ofta.
Hur är det med möjligheterna för att installera markvärme. Klart bättre investering än luft-vattenpump.

Begagnade brännare vid den här årstiden är inte så lätt att få tag på. Tittade på Blocket och hittade ett par Eurofire men annars bara sådant som folk gör sig av med och som kräver uppgradering innan det går att använda.
Forumet är fullt av trådar som handlar om att köpa billigt och sedan kosta på mängder av pengar på gamla brännare som ändå inte fungerar bra. Reservdelspriserna är skrämmande höga för många brännartyper.
En ny BioBjörn kostar 19000 och den får du en skaplig slant för om du senare byter till värmepump. Automatisk uraskning av brännaren är inkluderat.

Undersök förutsättningarna innan du börjar inreda bostadsrum i källaren. Dränerad grund och det som ligger under jord också isolerat på utsidan krävs. Är det ett gammalt hus är bästa lösningen att bila bort källargolvet, gräva ur och isolera ordentligt med cellplast innan golvet läggs om.
Jag får kika lite på eldningsutrymme osv.
Som det verkar efter natten med mkt diskuterande ang. hus och uppvärmning så börjar markvärme kanske bli intressant igen.. Vi får se.

Att köpa begagnat är ju just den risken. Man köper något som man får hålla på att byta delar i hela tiden. Kikade lite på kompletta anläggningar typ den här: http://www.blocket.se/lund/Komplett_var ... a=23_4&w=3

Skulle det vara något att satsa på? Ganska human investering och så kan man då köra på i något år till man har bott in sig ordentligt. Att kröka om lite rör är inga problem då det finns några VVS-kompisar i kompiskretsen..

Förutsättningarna i huset är att det är byggt -79 och att källaren redan är inredd. Omdränering finns på "att-göra"-listan med en tilläggsisolering, men det är inte akut. Fuktbelastning finns på två ställen i grunden, men färgen har precis börjat flagna och fuktmätaren gav inte fullt utslag. Dessutom är båda ställena precis där stuprören går ner så dom ska inspekteras så att dom är hela och fritt flöde i dom. Eftersom 75% källaren är nyligen renoverad (6 år och framåt) så är upptagning av källargolvet inte aktuellt.

Åter igen: Tack för alla svar och God fortsättning ;)
MattisH
Ungskog

Inlägg av MattisH »

Glömde bilden jag lovad ovan:
Bild

Blått streck visar dit jag vill flytta framtida panna och svart steck tvärs pannrummet visar tänkt ny vägg. sen är då planerana att växla av den bärande väggen för att få en större gillestuga (det som benämns sovrum)..

Är denna operationen något vi känner för att göra tappar man ju möjligheten att använda murstocken i framtiden..
protoflax
Fröträd

Inlägg av protoflax »

Nej köp en bra fungerande brännare och behåll pannan ett tag. Länken du hade visar på rena skräckanläggningen.
Nibe Attack har jag själv. Dålig oljepanna som har litet askutrymme. Janfire FlexA, en brännare där styrboxarna går sönder på löpade band och som inte har fritt inställbar effekt.
Din egen panna är säkert mycket bättre för pelletseldning än attacken. Som någon tidigare skrev är det svårt göra fynd på Blocket. Sida upp och ner med Pellx, KMP och Janfire FlexA. Bara läsa här på forumet vilka problem och vilka dyra påkostningar nyblivna ägare till de brännarna får.
Kravet du ska ställa på en brännare är enkel inställing av pelletsmatningen. På en del äldre brännare som min reglerar man fläktstyrkan med ett vridspjäll men det kan man leva med. Fläktstyrkan ställer man in en gång och när man där fått bra inställning gör man justeringarna med pelletsmatningen.
Enda vettiga brännaren jag ser på Blocket idag är Eurofire. Hade en sådan tidigare i min panna men den gillade inte riktigt attackens förmåga att snabbt aska igen och ge högt mottryck. Till Duplomat skulle en Eurofire fungera bra.
En begagad Bionordicbrännare fungerar också bra men är svår att få tag i.

Vår "egen" rod02 eldar i en Duplomat utan några särskilda problem.
Skicklighet förstås men pannan kan inte vara så dålig.:)
Om vi ber snällt kanske han tar fram tumstocken och mäter längd bredd och höjd i duplomatens oljebrännardel.

Ska du ha luftvattenpump så krångla inte med lågprispumpar som behöver "tekniktank" att jobb mot. Du vill ju ha bort onödiga delar i källaren. En Nibe luftvattenpump kan jobba direkt mot radiatorerna och ger då klart bättre ekonomi än pumpar som måste kondensera mot en tank. Förutsättningen är att radiatorerna är tillräckligt stora för att klara av en värmepump.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Skriv svar