Rökgastemp på 275 grader
Rökgastemp på 275 grader
Hej. Sotade pannan igår och sen väntade jag kvar för att se att det fungerade igen. Såg att rökgastempen kröp upp till 275. I början av vintern kom den inte upp i mer än 225. Brännaren är en pellex. Kan jag spara pellets på att sänka tempen? Kan jag justera brännaren själv? Mvh affe
Exonom A25 BXM med pellex px21 160m2 boyta och 80m2 källare. garage 80m2 som ska värmas av parca 3000 med aerotemper
Re: Rökgastemp på 275 grader
Du kan spara vid att sänka rökgastemperaturen men inte vid att sänka panntemperaturen.
Detta kan göras vid att se till att pannan blir bättre på att tillgodogöra sig effekten, detta sker oftast vid att ha baffler eller turbulatorer i, beroende på pannkonstruktionen.
Dessa gör dock ofta att pannan inte klarar att leda igenom höga effekter varför man ibland måste sänka brännarens effekt för att det ska fungera.
Detta kan göras vid att se till att pannan blir bättre på att tillgodogöra sig effekten, detta sker oftast vid att ha baffler eller turbulatorer i, beroende på pannkonstruktionen.
Dessa gör dock ofta att pannan inte klarar att leda igenom höga effekter varför man ibland måste sänka brännarens effekt för att det ska fungera.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Då är ju nästa fråga om någon har koll pÅ pellex och kan förklara hur jag sänker effekten på den
Exonom A25 BXM med pellex px21 160m2 boyta och 80m2 källare. garage 80m2 som ska värmas av parca 3000 med aerotemper
Det står inte vilken panna du har men har du en gammal dålig panna som inte tar upp värmen får du sänka effekten på brännaren. Jag kör på omkring 11 kW och Pellx som konstruktören har tänkt sig eldar vid 20 kW.
Vill du göra det enkelt för dig så byt till en modernare mer lättjobbad brännare. Behöver inte kosta mer än ett par tusen om du gör en köp-och-sälj på Blocket och om du är lite händig själv.
Annars får du gå den hårda vägen och försöka skruva på potentiometrarna.
Samma problem i den här tråden.
viewtopic.php?f=1&t=14275&sid=eb20f4449 ... f&start=30
Kan ju också tänkas att du har en bra panna men att någon plockat ur turbulatorer eller bafflar just för att han var förtjust i att elda med en Pellx.
Du får titta efter typbeteckningen på pannan.
Vill du göra det enkelt för dig så byt till en modernare mer lättjobbad brännare. Behöver inte kosta mer än ett par tusen om du gör en köp-och-sälj på Blocket och om du är lite händig själv.
Annars får du gå den hårda vägen och försöka skruva på potentiometrarna.
Samma problem i den här tråden.
viewtopic.php?f=1&t=14275&sid=eb20f4449 ... f&start=30
Kan ju också tänkas att du har en bra panna men att någon plockat ur turbulatorer eller bafflar just för att han var förtjust i att elda med en Pellx.
Du får titta efter typbeteckningen på pannan.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Ok menar du att det inte går att sänka effekten under 20kw på brännaren?
Står pannan på försvarsstaben eller någonstans där det mesta är hemligt?
Hur mycket man kan sänka effekten vet inte jag men 15 kW lär inte räcka om du har en panna som min.
Innan du lämnar nödvändiga uppgifter kan ju ingen veta någonting.
Hur mycket man kan sänka effekten vet inte jag men 15 kW lär inte räcka om du har en panna som min.
Innan du lämnar nödvändiga uppgifter kan ju ingen veta någonting.
msh16: En CTC265 klarar inte mer än ung. 12kW innan resten av energin drar rätt ut i pipan...
Jag har samma panntyp men klarar mig nu (-6°C ute) med ung. 6kW i snitt.
Affe: vissa brännarkonstruktioner kan vara svåra att sänka effekten i. Det kan bero på många faktorer:
* Doseringsskruven som ger "för mycket" för det man önskar. Detta är egentligen ett regleringsfel.
* Rosterytan. Det kan vara svårt att få luften att gå rätt om t.ex. bara halva rosterytan täcks av pellets. lösningen kan då vara att plugga en del av rosterytan - men detta kräver väldigt med kolla och sannolikt mycket experimenterande för att få det rätt.
* Styrningen. Den kan ha begränsningar så att den bara jobbar inom vissa intervall. Vissa kanske styr doseringen vid att styra hur lång tid doseringsmotorn får ström men att intervallen mellan doseringarna är fast. Detta kan bli ett problem om skruven dosera en del, då kan finjusteringen vara mycket svår. Det kan vara att den är begränsat till t.ex. ±30% justering och då kan det vara svårt att gå ner på 50% osv.
Så det är inte så himla enkelt.
Sedan är vissa brännarkonstruktioner/styrningar har smalare effektområden än andra, brännaren jag använder klarar lätt 6-18kW om den är rätt ställda vid alla de effektområden som den ska ställas vid (3, 6, 9, 12, 15, 18 & 23kW), då kan man välja i steg om 1kW.
Jag säger inte att det ena eller andra sätt är fel eller rätt, det viktiga är att systemet fungerar - och det kan det inte med en panna som inte klarar den minsta effekt som brännaren kör bra vid.
Jag har samma panntyp men klarar mig nu (-6°C ute) med ung. 6kW i snitt.
Affe: vissa brännarkonstruktioner kan vara svåra att sänka effekten i. Det kan bero på många faktorer:
* Doseringsskruven som ger "för mycket" för det man önskar. Detta är egentligen ett regleringsfel.
* Rosterytan. Det kan vara svårt att få luften att gå rätt om t.ex. bara halva rosterytan täcks av pellets. lösningen kan då vara att plugga en del av rosterytan - men detta kräver väldigt med kolla och sannolikt mycket experimenterande för att få det rätt.
* Styrningen. Den kan ha begränsningar så att den bara jobbar inom vissa intervall. Vissa kanske styr doseringen vid att styra hur lång tid doseringsmotorn får ström men att intervallen mellan doseringarna är fast. Detta kan bli ett problem om skruven dosera en del, då kan finjusteringen vara mycket svår. Det kan vara att den är begränsat till t.ex. ±30% justering och då kan det vara svårt att gå ner på 50% osv.
Så det är inte så himla enkelt.
Sedan är vissa brännarkonstruktioner/styrningar har smalare effektområden än andra, brännaren jag använder klarar lätt 6-18kW om den är rätt ställda vid alla de effektområden som den ska ställas vid (3, 6, 9, 12, 15, 18 & 23kW), då kan man välja i steg om 1kW.
Jag säger inte att det ena eller andra sätt är fel eller rätt, det viktiga är att systemet fungerar - och det kan det inte med en panna som inte klarar den minsta effekt som brännaren kör bra vid.
Är inte PK!
Är inte PK!
Så nu har försvarsstaben hört av sig, Exonom A25 BXM heter pannan. nu när jag kom hem så var brännaren död och termosäkringen som sitter på matarröret löst ut...
en fråga till, ser att folk skriver hur måga kw deras brännare är justerade till, hur vet jag det ?
Då har jag hittat en rekommendation här på 10 - 15 kW
http://www.baxi.se/visa_panndatabas_detalj.asp?id=45
Att termosäkringen löser ut beror på för hög effekt hos brännaren.
Man får samla upp pellets som kommer ur fallröret under drift i 6 minuter, väga antal kilo, multiplicera med 10 och sedan multiplicera med värmevärdet 4,8
http://www.baxi.se/visa_panndatabas_detalj.asp?id=45
Att termosäkringen löser ut beror på för hög effekt hos brännaren.
Man får samla upp pellets som kommer ur fallröret under drift i 6 minuter, väga antal kilo, multiplicera med 10 och sedan multiplicera med värmevärdet 4,8
hur gör jag för att den inte ska försöka tända under den tiden?
Direktcitering borttagen. Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator
Direktcitering borttagen. Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator
Den ska brinna under tiden. Man stoppar in pellets i fallröret samtidigt så den inte slocknar.
tackar för svar. ska kika upp detta i helgen. en annan fråga, har termostater på elementen ställda till ca 20grader har även en innetempgivare som styr shunten. om jag även ställer den på 20 så tycker jag att den har onödigt hög framledningstemp. Finns det någon ekonomisk vinning i en lägre framledningstempratur?
Det beror helt enkelt på var rören går och om det blir värmare än tänkt i något utrymme. Man kan kanske spara lite men det är inte speciellt mycket att sträva efter.
Är inte PK!
Är inte PK!
Hej!
Fallrörsskyddet kan även lösa ut på för låg effekt på en rörbrännare.
Om lågan liksom inte "kommer ur röret" så blir det bakvarmt till slut.
mvh
Fallrörsskyddet kan även lösa ut på för låg effekt på en rörbrännare.
Om lågan liksom inte "kommer ur röret" så blir det bakvarmt till slut.
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.