Ny med pelletspanna, frågor & funderingar

Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Ny med pelletspanna, frågor & funderingar

Inlägg av Blomkvist »

Hej!

Jag och min fru blev med hus i fredags (1 vecka sedan) och allt har gått riktigt bra, bott i lägenhet i 7 år så har endast behövt skruva på elementet för att få varmare/kallare samt haft "obegränsat" med varmvatten så det här med pelletsbrännare känns lite skumt men samtidigt lite roligt.

Vi har en CTC1100 Family -96 med en Viking Bio -06.

Info om pannan
Bild

Nu till saken, i tisdags så var sotaren här och allt såg bra ut. Snabbt och smidigt gick det.

På 1 vecka så har det gått åt 21st 16kg säckar med pellets använder (Bioenergi Luleå AB) som är köpt från Barkmans här i Eskilstuna, kommer från tidigare ägaren. Fyllde precis på med 9 säckar så nu är det fullt i "tanken". Visst har det varit kallt. från -8 - 16 på dagarna och omkring -10 - -20 på nätterna. Invändigt har vi legat mellan 18 - 20 grader, och har en vattentemp. ut på 40-46 grader.

Var nyss nere och ökade termostaten till 2.5 (har tidigare stått på 1.5) då jag har en fru som är extremt frusen av sig smat reumatism så hon får ont när det är för kallt, 20 grader invändigt är för kallt för henne, hon går med långkalsonger och långärmat inomhus och fryser nästan lite ändå. Så tänkte försöka få en 22 grader inomhus.
Bild

Shunten går riktigt tungt när man lägger den i manuellt läge men den står på automatik hela tiden, de ser ut såhär (obs dålig bild)
Bild

I mäklarpapperna så har tidigare ägare uppgett att det går åt cirka 5 pallar pellets om året, det är ju 260 säckar då pallarna han köpt ligger på 52st 16kg / pall. Fortsätter det såhär 1 månad så har jag gjort slut på 1/3 av årsförbrukningen.

Energideklarationen säger 117kWh/m3 och den är då beräknad på 223kvm.

Jag har ingen aning alls om hur mycket det kommer dra vår & sommartid då jag är helt ny på detta. Kan det vara värt att byta till någon annan (en bättre pellets) och ta ut någon som ställer in brännaren efter de eller kan man justera sådant själv.

Vill för övrigt passa på att säga att det är ett kanonforum, läst massor här senaste veckan och lärt mig riktigt mycket. Hoppas någon tar sig tid att läsa och kanske har något positivt att berätta för mig.

MVH
Andreas
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Ny med pelletspanna, frågor & funderingar

Inlägg av bergatorparen »

Jag tror att 5 pallar pellets och en inomhus komforttemperatur om 22 grader är orealistiskt när stöga är 225 kvm. Det passar förvisso med 89 kWh/kvm - men knappt 20 000 kWh/år för att värma ett så stort hus är nog inte förenligt med ens 20 grader - snarare skulle jag tro 18.
Jag vet inte hur jag skall få berättat det här för dig, men är stöga 225 kvadratmeter, ligger i Eskilstuna och är från före 1961, så är normalförbrukningen för uppvärmning 51 000 kWh/år = ca 12,5 pallar pellets vid optimalt injusterat anläggning. Då har jag räknat utifrån 22 grader. Den delen av termostaten du ställde om, var värmekurvan. 1,5 är kurva för normalt högtemperatursystem, medan 2,5 är för gravt underdimensionerade radiatorer. Det finns en inställning till vänster om denna kontroll som man justerar temperaturen med. Det är det röda handtaget som styr komforttemperatur och det blåa styr sänkningstemperatur. Börja med detta för annars kommer du att få helvetiskt varmt när utomhustemperaturen stiger. Att justera in brännaren är något man bör lära sig själv, men jag tror kanske du bör ta ett snack med förra ägaren och fråga vad han hade för inomhustemperatur. Jag bor i Värmland i ett gammalt hus från 1927 som har stomme av timmer, gamla kopplade tvåglas fönster och jag brukar mellan 6 och 10 pallar per år med pellets - med en snittförbrukning om 8 pallar och stöga är endast 85 kvm + 15 kvm biyta. Jag har en panna som liknar den du har, och jag har samma sortens brännare från ungefär samma året, fast min panna är lite yngre: 2004. Jag skall försöka hjälpa dig som bäst jag kan, men var beredd på att är huset stort, så drar det mycket energi - i synnerhet hus som är äldre än 50 år på grund utav konstruktionen. Man hade inte de kunskaper förr som man har nu om hur energin rör sig i en struktur, så man lämnade många såkallade köldbryggor som ledde värme ut och kyla in.

Här är en sajt som kan hjälpa dig lite med att skaffa översikt över energihushållningen: http://energikalkylen.energimyndigheten.se/

Gå in där och räkna lite. 3 säckar per dygn när det är så kallt som det varit några dagar nu, är inte så himla mycket - det utgör brutto 230 kWh, och det är inte så pjåkigt. Det talar om att anläggningen går som den skall och verkar vara bra injusterat.

Jag har tagit vissa förutsättningar för givna här ovan, blant annat husets ålder. Hus byggda de senaste 40 - 45 åren har som regel inte vattenburet system, men direktel, så det hav lite vid handen att det nog rörde sig om ett äldre hus. Storleken indikerar i och för sig 1970 tal, men då skulle vi ju elda de vita kolen (el) - så kvar blev 1960 talet och tiden dessförinnan - men som det står i sången: Men för all del: Jag kan ha fel! :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ny med pelletspanna, frågor & funderingar

Inlägg av xdigger »

Du får tänka på att nu när vi har minus 20 i Eskilstuna trakten så går det många säckar, min brännare tar just nu 2-3 säckar per dygn och då håller jag 20 normalt och 21 på morgon och kväll, för varje grad man ökar uppåt så blir förbrukningen ganska mycket större.

Min granne här i bälgviken gör av med 5 pall, men han har ca 100-120kvm från 1942.

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Ny med pelletspanna, frågor & funderingar

Inlägg av Blomkvist »

Hej, tack för svaret. Visst är husets totala yte på 223 men det är bara 111kvm av de som har element och är uppvärmt och det är stängt med dörr ner till källaren. Så tycker inte att man ska räkna på 223kvm utan på 111kvm.

Av de 111kvm är ett en walk in closet på 20kvm och det rummet är stängt med dörr samt avstängt element. Även gästrummet på cirka 10kvm står med stängd dörr och avstängt element, sätts bara på till de helger då vi vet att vi får gäster :) Vi förbrukar inte heller allt för mycket varmvatten så det går inte åt några större mängder där. Men visst kommer förbrukningen säkert bli högre en 5 pallar jag gillar att ha de varmt och kostnadsmässigt gör det inget, vill bara få lite koll på det.

Läste lite i bruksanvisningen till termostaten men jag tycker att den är svår att förstå mig på. Kanske jag som är dum, vet att det finns tidsstyrning på den, valt att köra på "Alltid dagstemperatur" kan det vara smart att köra på Dag & Natt Temperatur?

Justerade tillbaka värmekurvan till 1.5, pratade med gamla ägaren om det och han hade inte för mycket att tillföra förutom att han brukade ha den stå på 1.5 och när det var mellan -3 & 3 grader så var det en känslig temperatur och det var svårare att få ett bra inomhusklimat.

Som jag förstått det nu så är det bara den röda "pluppen" som man justerar då jag valt alltid rumstemeratur. Ställde den på "utgångsläget" och flyttade den 1 streck uppåt. Som jag förstått det så ska det bli varmare inomhus då.

Visst skulle jag komma på hur allt fungerade inom sinom tid men känns lite trist att sitta och chansa och testa och lära mig allt när det är vinterns kallaste veckor. Förra ägarna var jättetrevliga men de hade inte någon större koll på hur det fungerade förutom att det fungerade så där får jag inte svar så gör mig smartare.

Bifogar lite bilder:
Bild

Bild

Bild

Bild

MVH
Andreas
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Ny med pelletspanna, frågor & funderingar

Inlägg av velund »

Räknade efter nu och har förbrukat 26 säckar på 14 dagar i ett dåligt isolerat hus på omkring 160 kvm. Kylan drar pellets, dagstemperaturen har ofta legat kring -15 och på nätterna ned till -22.

Tycker ändå din förbrukning är hög. Sitter alla 6 turbulatorerna kvar i pannans tuber och är det kanske någon som har sågats av? Är någon turbulator borttagen så blir pannan mindre effektiv.

Om du inte har rökgastermometer så skaffa en digital stektermometer som klarar 300 grader för en hundralapp på Jula eller Clasohlsson och få in den i rökutloppet på pannan före dragbegränsaren så vet du mer. Rökgastemperatur kring 150-160 grader är normalt.

Kurvlutningar och shuntstyrning behöver du nog inte finjustera om du eldar pellets. Dra på så det blir varmt bara och har du termostater på elementen så reglera där. Så länge värmeledningarna är dragna inne i huset och inte i kalla ytterväggar så överförs värmen till huset i alla fall.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny med pelletspanna, frågor & funderingar

Inlägg av Stegatorparn »

Du ska inte bry dig om nattsänkning.
Huset är så trögt så det händer inte mycket ändå. När det sedan är dags för dagtemp, måste shunten gasa på för att komma ikapp så man vinner inget. Systemet kommer bara i obalans.
Däremot kan det var idé om man reser bort en längre tid.

Fascinerande att de gamla Landis & Gyr prylarna fungerar ännu.
Måste ju vara närmre 30 år gamla.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Ny med pelletspanna, frågor & funderingar

Inlägg av Blomkvist »

Får se nu hur det blir efter några dagar nu när värmekurvan får stå kvar på 1.5 och så har jag justerat in Rumstemperaturen istället kanske blir bättre. Såg nu när jag justerade Rumstemperaturen att Shunten ställt in sig annorlunda så kanske blir något bättre.

Har ju denna vecka lekt en hel dem med värmekurvan då jag inte hade hundra koll på det så de kanske har påverkat åtgången av pellets.

Alla 6 turbulatorerna sitter kvar i pannan och min rökgastemperatur ligger omkring 150°C. Ställde ju in allt vid 10.00 imorse efter jag läst på forumet m.m och nu när jag kom hem så har jag 21.5°C inomhus och en vattentemp ut på 50°C.

Ska jag sota både panna och brännare 1 gång i veckan nu under perioden när man eldar på mycket och typ varannan vecka under det varmare delen av året?

MVH
Andreas
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Ny med pelletspanna, frågor & funderingar

Inlägg av msh16 »

Tycker också din förbrukning låter onormalt hög.
Men det är skillnaden mellan temperatren inne och temperaturen ute som avgör förbrukningen.
Framlednigstemperaturen från shunten på pannan har ingen betydelse för pelletsförbrukningen om du inte har sån otur att värmeledningarna är dragna i dåligt isolerade ytterväggar.
Har du bara gamla mässingkranar på värmeelementen är du tyvärr hänvisad till att mecka med den gamla shuntstyrningen.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Ny med pelletspanna, frågor & funderingar

Inlägg av bergatorparen »

Blomkvist skrev:Ska jag sota både panna och brännare 1 gång i veckan nu under perioden när man eldar på mycket och typ varannan vecka under det varmare delen av året?

MVH
Andreas
Jag brukar sota pannan efter varje eldat veckoförråd (300 liter) under hela året, och då blir det i princip 1 gång var 3 - 4 vecka under sommaren och lite drygt 1 gång i veckan under vintern. Rökgastemperatur 150 grader vid nysotad panna låter normalt. Vid osotad panna ligger rökgastemperaturen på 180 - 200 grader.

Om du eldar varmt bara kring 100 kvm, så kan uppgiften på 5 pallar vara realistisk. Var varse på att månaderna dec - februari drar lejonparten av dessa pallar, medan förbrukningen sjunker dramatiskt när det blir varmare väder och längre dagar. Shuntstyrningen i ditt system verkar vara proffstyp som de har på större fastigheter, så den tycker jag du skall vårda ömt eftersom ny likadan kostar skjortan och halva garderoben. De billigare villasystemen är inte alls lika bra och lika slitstarka - och från vad jag läser så fungerar den ju kanonfint. Om systemet har uttag för det, kan du komplettera med em inomhusgivare om en sådan inte redan finns. Den placeras i det nordligaste rummet i huset på innervägg undan element och källor till drag. Jag har en sådan och den gör underverk. Jag har stabilt 21 grader hela tiden - all den tid inte utetemperaturen sjunker under den temperatur som husets värmesystem är dimensionerat för, för då blir det svalare inne.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ny med pelletspanna, frågor & funderingar

Inlägg av danei »

Det går åt mycket pellets när det är riktigt kallt. Utan att jag hårdgranskat siffrorna så skulle jag nog ta det lugnt. Det kommer att minska kraftigt när det blir varmare, du kan ju kolla vad det hamnar på den kommande veckan.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ny med pelletspanna, frågor & funderingar

Inlägg av Eldvin »

Om man räknar på att dec,jan,feb dra hälften av års behovet så går det snart mot ljusare tider :D
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ny med pelletspanna, frågor & funderingar

Inlägg av danei »

Jag vet inte om december normalt är kallare än februari. Förra året var visserligen december kall, men det kan mars också vara. Men visst går det mot ljusare tider.
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Ny med pelletspanna, frågor & funderingar

Inlägg av Blomkvist »

-4 grader nu och runt en 10 inatt, såg ut som det gått åt mycket pellets när jag kollade i förrådet. Ska fylla på senare och kolla hur många säckar som gått. Fått varmare inomhus sen jag justerade på rätt ställe iaf =) tack för det nu är det varmt och skönt.

Nu till lite andra frågor? om jag skulle installera en 500,750 eller 1000 liters acktank, skulle jag "tjäna" något mer på det förutom att jag får mer varmvatten?

Finns det någon bättre Termostat/Värmereglerare som kan vara värt att investera i?
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Ny med pelletspanna, frågor & så går det

Inlägg av sänkan »

En ackank kan ge två fördelar. Varmare källare om den placeras på ett ställe där det behövs mer värme. Speciellt på sommaren är det risk för hög fuktighet i källaren. Den andra fördelen är bättre varmvattentillgång.
Men räkna med en något högre pelletsförbrukning för tankens förluster måste också betalas med pellets.

I övrigt så går det inte att lura fysikens lagar. Den värme som går åt i huset måste produceras. Vill du minska pelletsåtgången så är det bäst försöka minska husets värmeförluster. Kan vara trasig isolering i en vägg så att kalluft blåser rakt in exempelvis.
Din pelletsförbrukning verkar vara i högsta laget för ett sådant hus.
Du frågar återigen om du kan minska pelletsåtgången med termostater eller värmereglerare. Men du har själv inte givit några uppgifter om ifall du har termostater på radiatorerna eller om värmeledningarna är dragna i ytterväggarna.
Är värmeledningarna normalt dragna inne i huset kan du inte trolla fram mera värme än vad pannan producerar hur många värmereglerare du än ansluter. Man kan spara pellets genom att sänka temperaturen i vissa rum som inte behöver så mycket värme men det rör sig om rätt liten besparing.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Ny med pelletspanna, frågor & funderingar

Inlägg av bergatorparen »

Ack tank jämnar ut så att pannan får det lite lugnare. Den tar bort topparna, men även svackorna så att pannan kanske går 1 - 2 gånger per dygn, men då mycket längre pass eftersom det är en större mängd vatten som skall värmas. Svagheten med ett ackumulatorsystem är att om det inte är ordentligt isolerad, så kan det innebära en källa till förluster av energi, styrkan är att du får, som du själv påpekar, större mängd varmvatten. Det innebär även ett jämnare inomhusklimat eftersom du hela tiden kommer ha tillgång på 80 gradigt vatten - något som inte är fallet med bara pannan. Med pellets så räcker 500 liter eftersom det ger en tillräcklig buffert så att brännaren hinner starta och komma upp i "varv".

Ett utav de bättre reglersystemen rent tekniskt, är Danfoss ECL 110 - men det är samtidigt ett system som drivit många villaägare till vansinne med en manual skriven så även civilingenjörer kliar sig i huvudet. Jag har lärt mig tyda manualen, och har hjälpt en och annan att förstå hur systemet fungerar. ESBE har även de ett reglersystem som är bra, men med dålig manual. Om det system du har fungerar bra, finns det inte så mycket att vinna på att byta.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar