Jämförelse bergvärem mot pelletspannan.

AndersA
Prima virke

Jämförelse bergvärem mot pelletspannan.

Inlägg av AndersA »

Hej
Min bergvärmepump producerar ca 6kW effekt, det vet jag eftersom jag har ne fjärrärmemätare monterad efter vp.

Min Pelletspanna har ca 12 kW inmatad effekt.

Det gtar visat sig att endera alternativet klara mitt hus ner till ca -5°C och då går båda alernativen dygnet runt.
Förutsättningar vid pelletseldning: rökgastemp ca 150C , sottal 0-1. Co vet jag inte men askan är "flygig" och inga pellets rester i pannan. beläggningen i pannan är grå/vit så det är kanske ngt luftöverskott.

6 kW bergvärme / 12 kW pellets= 50% pannverknigsgrad?

Ganska dåliga resultat. Bergvärmen vinner helt klart.

Vart tar energin vägen? Jag trodde att min pannverkningsgrad var åtmistone85%. hälften kan väl inte åka ut i skorstenen. I så fall skulle ju kostnade bli mycket stor om man var helt beroende av pellets.
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Jämförelse bergvärem mot pelletspannan.

Inlägg av Icecap »

Du menar att brännaren kör kontinuerligt med 12kW? Alltså ingen stopp eller pauser?

Hade min pannan gjort det hade jag sprängd den efter en timme eller så.

Men det är såklart möjligt att få den att äta pellets för 12kW och ha den så dåligt trimmat att verkningsgraden blir 50%.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersA
Prima virke

Inlägg av AndersA »

Ja jag kör den kontinuerligt på 12 kW inmatad effekt.
Hur kan jag avgöra om den är dåligt intrimmad? Som sagt bra rökgastemp värden , ingen eller ringa sotbeläggning samt inga oförbrända rester i pannan. Vad mer ska jag iakta?
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Jag är helt beroende av pellets, 20dec 2011 till 20dec 2012 hade jag en pelletskostnad på 13458kr för uppvärmning av hus på 150m2 + garage+ varmvatten, sen är det upp till var och en att göra bedömningen om det är dyrt eller inte

jag körde enbart på lägsta effekt på brännaren ca 6kW och klarade både värme och varmvatten
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

AndersA : du verkar köra med ett solitt luftöverskott.

I min dåligt isolerat kåk kör brännaren på 7kW fram till att utetemperaturen sjunker till -12°C.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Kör du ett läge som ska vara 12kW eller har du mätt upp förbrukningen?
AndersA
Prima virke

Inlägg av AndersA »

Danei Jag har angivit tillförd energi/pelletsmängd.
Icecap Jag har ca 400m2 (3 lägenheter) uppvärmd yta så att jämföra hus är svårt.
Jag skall försöka med minskad luftmängd men då ökar sottalet. Vilket sottal kör ni på och hur ofta sotar ni?
Får vita beläggningar på turbulatorer, är det optimalt med lite mörkare beläggning?
Co mätare är dyra annars hade det varit bra att ha en. Känner ni till någon prisvärd?

Mvh ///AndersA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Med den storlek låter 12kW ganska OK, hade det varit så svårt att uppge detta direkt?

Men jag har svårt att tro på att du klarar värmen med 6kW från BVP. Säker på att det inte finns tillskott som är på "fel" sida av mätaren?
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad har du för panna Anders?

Sen en liten undran, Varför sätter man in 6 kW bergvärme i ett hus på 400m2 :?
Skulle ju varit en vp på 16-20kW o dubbla hål på 200 meter..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AndersA
Prima virke

Inlägg av AndersA »

Ja du Icecap om det vore så bra att det bara kom energi från nåt annat håll men så är inte fallet tyvärr.
Jag ska lägga in info i min profil så behöver jag inte förbrylla så.
Andre Om sanningen ska fram så har jag 2st värmepumpar med en sammanlagt uteffekt på ca 8 kW. Med dessa klarar jag mig utan tillskot till ca -4 , -5C. Här på västkusten så med vårt ganska gynnsamma klimat har jag hittils klarat mig med ett tillskot på ca 200- 300 liter olja. EL är inget alternativ eftersom jag inte har tillräckliga bottensäkringar.
För övrigt är huset bra med FTX , bra isolering samt 3 glas fönster. Den specifika energiförbrukningen är ca 50kW/m2 och år. Då räknat på köpt energi inte vad vp producerar.

Jättebra om ni kan svar apå mina sotfrågor. Vilket sottal kör ni på samt hur ofta sotar ni.
4nders
Gallringsobjekt

Inlägg av 4nders »

Jag har räknat lite utefter de siffror du uppgivit, och får då fram att om du bara tillför 6kW värmeeffekt vid -5°C så ligger huset på ca 50kWh/m2/år. Då räknar jag på ca 3050 graddagar( Göteborg har 3037 normalåret).
Om jag istället räknar på 50kWh/m2/år i köpt elenergi och ett cop på 3 på bergvärmen så blir resultatet att du behöver ca 18kW vid -5.

Jag skulle se över inställningarna av värmemängdsmätaren(antar att det är det du menar med fjärrvärmemätare) , den verkar vara av typen glädjemätare. :-)
Kolla så flödet som anges av flödesmätaren stämmer överens med det som visas på värmemängdsmätaren., om det stämmer så skulle jag kontrollera att flödesmätaren fungerar. Kanske också kontroll-mäta tempgivarna till värmemängdsmätaren.
Ecotec A4, tidigare KMP PX21 (v7.0) i en NIBE pellux(manuella varianten).
KW sid 012 dragbegränsare.
MAFA Midi förråd med KMP skruv och motor.
AndersA
Prima virke

Inlägg av AndersA »

Hej
Jag borde även nämnt att jag har solvärme som tillför ca 4000kW per år samt att mitt borrhål är 210m djupt så att cop är nog närmre 3,5.
Utöver det så är förbrukningen på ca 20000kW el samt 3000kW olja allt som köps in inklusive hushållsström.
Men snälla återgå till pelletseldningen.
Sottal ni bränner vid samt sotningsintervall?

Mvh ///AndersA

Har justerat dina inlägg med rätt bokstav på enheten watt (W) / Roli moderator
AndersA
Prima virke

Inlägg av AndersA »

För övrigt så kan jag tillägga att min värmemängdsmätare stämmer väldigt bra mot Nibes data avseende effekt ut vid vb fram samt kbin.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Jag brukar sota var 5-7dag detta pga att jag vill ha så rent som möjligt på pannväggar och tuber för att få så bra värmeöverföring till pannvattnet som möjligt, hur pannan ser ut och är utformad spelar också in på hur ofta man bör sota, nu har du ju inte svarat på vad du har för panna så jag skulle nog rekomendera dig att sota den varje dag

Har inte fått hem rökgasintstrumentet än så jag har ingen aning om vad jag ligger på för sottal
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Brukar sota var 14:e dag nu under vintern.
Sottalet ligger 1-3 sådär.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar