Ny PX22 eller laga Viking Bio -04

leinad1973
Gallringsobjekt

Ny PX22 eller laga Viking Bio -04

Inlägg av leinad1973 »

Min Viking Bio -04 envisas med att ha tidsfördröjningen på.
Det går inte att stänga av det och enl. Värmebaronen så är kretskortet kört så det behöver bytas.
Nytt kort kostar 2295:-+moms & frakt och skall men ha senaste versionen så måste man ha ny fläkt och adapter till det för ytterligare 1320:-+moms & frakt.
Totalt alltså 3615:-+moms & frakt.
Är det värt det eller skall jag byta till ny brännare?
Har blivit rekomenderad PX22:an och den har jag hittat hos mr Pellets för 14 700:-+frakt.
Bio-brännaren är ju i bra skick i övrigt men tidsfördröjningen gör att panntempen hinner ner till 40-45 grader innan den fått liv i lågan igen. Den funkar bra i övrigt.
PX22:an har ju lite mer finesser som jag tycker är trevligt och som kanske kan få ner pelletsförbrukningen lite också.
Vad tror ni?
Förslag på annan framåtbrinnande brännare?
Nibe City OE 100 VX panna med Janfire NH brännare och Mafa midi-förråd.
Termostat styrd (rumstermostat och utomhusgivare) schunt på vattenburet värmesystem.
VVB-vattnet från pannan går vidare in i en Nibe VVB.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Ny PX22 eller laga Viking Bio -04

Inlägg av Stegatorparn »

Du har säkert provat att dra switch 1/3 fram och tillbaka några gånger, skall stå i vänsterläge, och skruvat på den mittersta potentiometern motsols.
Det är vad jag kan komma på för tillfället.
Vad har du för chip version?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Startfördröjningen måste ju ha någon form av reglering om den ändå fungerar. De vill väl inte lämna ut ett komplett kretsschema för då gick nog problemet att lösa
Men inte ska du byta ned dig när det gäller brännare. Konstig rekommendation du har fått.
Ska du absolut elda i runda metallrör så finns det ju Ulma.
Annars är ju BioBjörn och Eurofire konstruktioner som sällan bråkar.
Försök reparera kortet själv om det går.
Inte får du ned pelletsförbrukningen genom att byta till annan rörbrännare. Rör som Rör.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Viking Bio är en utav de mest effektiva rörbrännarna, så i fråga om pelletsförbrukning blir det jämt skägg. 2004 års version av Viking Bio har, som det nämns, ett helt annat kretskort än de senare och lite andra kontroller, så den törs jag inte ge råd om i fråga om reparation. Men den är 9 år gammal, och då börjar den bli lite gammal för att lägga ner stora pengar på. KMP PX22 är i och för sig en bra brännare, men Ariterm Sverige är inget trevligt bolag att ha med att göra ty de envisas med att avvisa alla kundförfrågningar på ett mycket bryskt sätt och hänvisa till ÅF. Lite beroende på vad du kan få tag på där du bor, så är nog ULMA brännaren - även om den är förhållandevis dyr - ett bra val.

Men innan du tar beslut, kolla som Stegatorparn föreslår SW 1/3 - och kolla potentiometrarna. Det brukar stå på kortet vad de har för funktion. Jag har lite svårt att se att kortet skulle vara rökt om allt annat fungerar.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
leinad1973
Gallringsobjekt

Inlägg av leinad1973 »

Jag har pillat på switch 1/3 och även dom andra switcharna.
Mittenpotten står helt åt vänster. Verkade inte vara skillnad på hur den stod.
Enl Värmebaronen så skall tidsfördröjningen vara 10 min men jag har 30 min och det går inte att stänga av.
Chipversionen är 017.
Det är ju något som är fel.
Tidigare år så har den kört tidsfördröjning ibland men när det vart kallt ute så har den startat utan fördröjning.
Jag vet det låter konstigt men så är det.
När lampan för tidsfördröjning blinkar så testade jag att slå av switch 1/2. Då startar brännaren direkt men går bara på halv effekt.
Termostat styrd (rumstermostat och utomhusgivare) schunt på vattenburet värmesystem.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Om du inte har ett väldigt stort hus bör du köra på låg effekt.
Det skonar brännarens rör och spar pellets.
Ställ sw 1/1 hö, sw 1/2 vä, sw 1/3 vä.
Startfördröjningen är på denna version 0 min eller 30 min och går inte att justera.

Har du Viking Bio´s temperaturgivare som styr brännaren eller kör du via pannans drifttermostat?

Här finns en manual om du inte har någon http://www.pelletsshopen.com/pub_docs/f ... _utg_2.pdf

Skulle det inte gå att köra på låg effekt utan startfördröjning, så prova hög effekt.
Ställ sw 1/1 vä, sw 1/2 hö, sw 1/3 vä.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
leinad1973
Gallringsobjekt

Inlägg av leinad1973 »

Hus är ju på ca 300 kvadrat och är en gammal affär så den är rätt stor.
Nu står switcharna så här sw 1/1 vä, sw 1/2 hö, sw 1/3 vä.
Då skall det vara hög effekt utan fördröjning.

Det är pannans termostat som styr.

Frågan är ju om den orkar få upp värmen med lågeffekt?

Hade en pellets nyligen som brännaren inte gillade och då orkade den inte upp till mer än ca 50 grader utan hjälp från elpatronen.

Tycker det blir för stor tempsvängning som det funkar nu med en måltemp på ca 80 grader och den är nere och vänder på 40-45 grader med tidsfördröjningen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Med 300 kvm är det enda vettiga att köra hög effekt, som du gör. Att den kör startfördröjning med SW 1/3 i läge OFF är ju besynnerligt. Att ge sig på en ny brännare så här års är ju inte det som frestar mest, kan jag föreställa mig. Försök hellre att köpa ett nytt chip och se om det löser problemet. Det kostar inte så himla mycket, och är det så att det är fel på chippet du har, så kanske får du bättre funktion med nytt chip.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
leinad1973
Gallringsobjekt

Inlägg av leinad1973 »

Skall testa med ett nytt chip.
Hur är det med version på chipet?
Mitt är 017.
Går det att byta till senare utan byta annat och är det värt det?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det måste du fråga Värmebaronen om, för jag vet inte säkert. Jag vågar mig inte ens på en gissning därför att det är viss skillnad i elektroniken före och efter 2006.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
leinad1973
Gallringsobjekt

Inlägg av leinad1973 »

Tack för hjälpen!!!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Värmebaronens chip är ganska dyra, 460 kr + moms o frakt.
Frågan är om det är värt att testa, såvida du inte kan få till en deal med dom om du behöver köpa ett nytt kort som innehåller ett chip. Är ju onödigt att sitta med ett chip i reserv.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Jag skulle pensionerat Bion .Px22an hade jag hoppat över då du kanske inte har nytta av alla dessa finesser.Dessutom måste man ha en behörighets kod som Ariterms personal har.Jag skulle som tidigare talare valt en Ulma då dom är enklare att hålla på med,riktig plc och bättre tänd element som håller.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Nja...Har inte läst in mig på den nya DIGITALA px-22..Men dom lämnar t.om garanti på tändelementet nåt år ...

Ojdå! :shock: :) Och nu har helt plötsligt px-brännaren (klonen)för mycket godsaker isig...hehe...jaja... :D

Du verkar i vilket fall som helst behöva en brännare med Stake i med din kvadrat iaf... PX-22 läre nog ha det! :D

Många talar sig varm annars om denna
http://www.energibiten.net/
Annars hör jag mer gott om den äldre varianten faktiskt bionordic B16GL brännaren

Min personliga favvo är CTC bio (uppåtbrinnande)...Men det är en annan 5" :wink:

Men hoppas förståss att det löser sig med nytt chip på viking bion!! :)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
leinad1973
Gallringsobjekt

Inlägg av leinad1973 »

Funderat lite på tidsfördröjningen.
En dag som idag med 1-3 plusgrader så är 30 min fördröjning perfekt.
Då startar brännaren vid ca 60 grader.
Vid lite kallare väder så skulle 10 min kanske vara lagom.
Eftersom jag har termostatstyrd schunt med nattsänkning från 20 till 18 grader så blir det stort varmvatten- uttag på morgonen och då skulle tidfördröjningen vara 0 min.
Så även när det blir tokkallt och snålblåst.
Finns det brännare eller pannor som har ett sånt system?
Skriv svar