Brännare till HP från 1963 ?

JockeW
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 14:58

Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av JockeW »

Hej.

Nybliven pannägare, dock vill min ha olja i nuläget.

Pannan är urgammal, 1963 och av märket Hedemora-pannan.
Bild
Är det nån som kan avgöra om det går att köra pellets i den ? och vilken brännare som skulle kunna passa ?

MVH// Jocke
CTC 1200, Viking Bio, Motdragslucka, Veckoförråd.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5027
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av Stegatorparn »

Man brukar ju sätta pelletsbrännaren i den lucka som ger längst rökgasvägar.
Nu framgår det inte av bilden hur din panna ser ut invändigt.
Med tanke på oljebrännarens placering så verkar det bara vara vedluckorna som funkar.
En framåtbrinnande brännare går alltid.
Däremot beror det på avståndet uppåt om en uppåtbrinnande är lämplig.
Lågan får inte slå i plåten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
JockeW
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 14:58

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av JockeW »

OK.

så är luckorna frampå pannan ved, båda två ?

I så fall skulle det kunna fungera med en framåtbrinnande i den nedre då ?
CTC 1200, Viking Bio, Motdragslucka, Veckoförråd.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5027
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av Stegatorparn »

Ta en bild i varje lucka så slipper vi gissa.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
JockeW
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 14:58

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av JockeW »

Absolut, jag har inte tillträde till huset ännu dock så det blir svårt.

Men jag får återkomma med det. Om ingen har koll på just dessa gammla pannor

Tack för svaret :)
CTC 1200, Viking Bio, Motdragslucka, Veckoförråd.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av Eldvin »

Antar att nån större effekt lär det inte gå att köra med.Å det sitter ju ett 90 hål innan för brännaren.Så i detta fall skulle jag föreslå en Nymo 150.Den passar i hålet där oljebrännaren sitter.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av danei »

Om pannan är byggd som jag tror, är det ved inkast i övre luckan, röster och askutrymme i den nedre, och en sotlucka som brännaren sitter i nu. Den nedre luckan funkar nog om man tar bort rostret. Men askutrymmet blir begränsat. Om man använder den övre blir askutrymmer gigantiskt, men man hamnar nära toppen på pannan, så det krävs nog en framåtbrinnande brännare. Sotluckan ska man inte överväga. Förslagen förutsätter att jag gissat rätt.
JockeW
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 14:58

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av JockeW »

Just så var de en annan som misstänkte att pannan var byggd. Det skulle i så fall vara en ved-panna egentligen som man byggt om till olja ?

Vore ju najs om man körde i övre luckan och inte behövde aska så ofta ! Men det måste ju vara bättre att "elda underifrån" eller hur ?

om man kör i den undre luckan, ska man ha en framåtbrinnande då eller ?

Mycket frågor, jag vet. Men jag har aldrig haft med pannor att göra förr. Har dock bra koll på svetsning, allmänt smide, mekanik, el osv . Så detta ska inte vara nå problem att få till när jag bara fattat hur allt fungerar :)
CTC 1200, Viking Bio, Motdragslucka, Veckoförråd.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av danei »

Ved eller koks är den nog byggd för. I nedre luckan skulle nog uppåtbrinnande funka bäst, men en framåt brinnande går nog bra det med. Uppe tror jag inte alls på uppåt brinnande.
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av kari »

Är detnogån ide att anväda detta panna alls?
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
JockeW
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 14:58

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av JockeW »

Nja, jag vet att man kanske borde byta pannan, men.... Nu sitter den ju där så jag tänkte prova och se om jag gillar att köra pellets. Känns det lyckat tänkte jag köpa en ny panna.

Pellets borde vara ett bra alternativ för mig. Luft / vatten = dyrt att installera och kommer nog inte funka med mitt gamla en-rör system. Jord eller bergvärme = tillstånd och dyrt att installera. Ved har jag ingen och olja är inte att tänka på... :shock:

Borde inte vara så svårt att byta pannan själv ? koppla, kröka och dra rör kan jag bara jag vet vart dom ska sitta.

Är det nån som vet vart jag kan hitta info om exakt hur en panna fungerar. Sprängskisser, bilder på isärtagna pannor etc ? Jag måste utbilda mig :D
CTC 1200, Viking Bio, Motdragslucka, Veckoförråd.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av danei »

Funderade lite mer...

Jag är uppvuxen i ett hus med en ännu äldre panna, en presto. Den har antagligen samma grundkonstruktion.
Antagligen har du dubbla rökgånger, en från förbränningsutrymmet rakt ur, om man stänger det så finns det tuber ner till sotlådan, och därifrån en rökgång ut. Så var det på vår panna i alla fall. Men brännaren i sotlådan kör de antagligen pannan baklänges. Röken går åt fel håll i tuberna och ut via det ordinarie förbränningsutrymmet.

Att byta panna själv är inget problem om pannan är rätt placerad och man är villig i att sätta sig in i hur det bör funka. Både läsa och tänka.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av bergatorparen »

JockeW skrev:Nja, jag vet att man kanske borde byta pannan, men.... Nu sitter den ju där så jag tänkte prova och se om jag gillar att köra pellets. Känns det lyckat tänkte jag köpa en ny panna.
Är det nån som vet vart jag kan hitta info om exakt hur en panna fungerar. Sprängskisser, bilder på isärtagna pannor etc ? Jag måste utbilda mig :D
Att börja elda i en gammal panna med pellets gör att man får ett fullkomligt fel intryck av pellets som system. Vi har här inne haft många som låtit sig övertala att elda pellets i gammelpannor, och samtliga är idag värmepumps- eller fjrärrvärmefanatiker. När det gäller genomskärningar och dylikt är http://www.ctcvarme.se ett bra ställe att börja. Gå in på "Värmepannor" och ladda mer produktblad så får du se hur åtminstone CTC pannorna är funtade. http://www.varmebaronen.se - "Trycksaker", sedan har du http://www.effecta.se som även de har genomskärningar av pannor och i vissa fall även animeringar. Dessa företag är de som riktar sig mot tekniskt intresserade kunder och därför har de reklammaterial med en del tekniska godbitar. Laddar du ner manualerna för CTC och Effecta pannorna får du veta en del mer. http://www.ariterm.se har även de ett stort arkiv med manualer - för pannornas beträffande mest då de sista nya pannorna.
Nu borde du ha lite att läsa på ett tag. Jag kan dessutom bara upprepa ett råd jag gav till en annan nybliven husägare: Kontakta en energirådgivare innan du tar några beslut. Ju mer informerat du är när du beslutar dig, ju bättre och mer korrekta beslut fattar du.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av Vicke912 »

Tycker upprikigt inte att du ska lägga ned tid och pengar på den pannan.
Du gillar nog inte pellets efter att ha eldat ett tag.
Minst jobb är det om du direkt efter oljan är slut skiftar panna.
Gänga järnrör eller löda kopparrör (dyrt!) är kul.
Du kan ju hålla utkik efter en begagnad pelletspanna.
Nibe City. Eurofire
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Brännare till HP från 1963 ?

Inlägg av Eldvin »

Den där pannan är inte ombyggd alls! det är en Kombi panna.Om du vill prova pellets så ska du ju inte börja där det är som sämst! Köp dig en riktig panna å prova om det är nått för dig.Vill du hellre köra på Jordvärme så köp en anläggning från 70 talet å prova om det är en lösning för dig,eller en lika gammal bergvärme pump.
Skriv svar