Ja, är det någon som har nån ide på termometer som pallar de temperaturer man får vid brännaren.
Kunde vara kul att ha koll på hur mycket pannan lyckas kyla rökgaserna.
Kanske lite nördigt men när man ska välja mest effektiva driftsläge så...
mäta skillnad mellan temp vid bränaren och temp i skorstenen
-
- Prima virke
- Kontakt:
mäta skillnad mellan temp vid bränaren och temp i skorstenen
www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Re: mäta skillnad mellan temp vid bränaren och temp i skorst
Om du ska hitta driftsparametrarna för optimal verkningsgrad så är det nog bättre att mäta sammansättningen på rökgaserna och temperaturen på dessa. Med difftempetatur över pannan mäter du ju bara hur bra den är på att plocka upp varme vid olika driftsfall. Hur bra brännaren jobbar i det aktuella fallet är minst lika viktigt för totalekonomin. Mäter man sammansattningen på rökgaserna och temperaturen ut från pannan vet du hur stor andel av energin som smiter ut där, och hur stor andel som blir kvar i pannan.
-
- Prima virke
- Kontakt:
Re: mäta skillnad mellan temp vid bränaren och temp i skorst
Tru dat´! (Som vi hiphopare säger- eller sa på 90-talet)
Men jag är sugen på att ha koll på pannans förmåga.
Jag har t ex tillverkat en fin plåt som drar ned röken långt ned i ved-delen rökgastempen dök med 30 grader och går aldrig upp så högt i peak som den brukade. vill nu veta om det är energi till pannan eller om någon annan parameter har ändrat sig också...
Vore kul att göra rökgasanalys också. vad kostar det? måste spara pengar till årets tävlingsflygningar. Dessutom, jag erkänner: JAG ÄR SNÅÅÅL!:-)
Men jag är sugen på att ha koll på pannans förmåga.
Jag har t ex tillverkat en fin plåt som drar ned röken långt ned i ved-delen rökgastempen dök med 30 grader och går aldrig upp så högt i peak som den brukade. vill nu veta om det är energi till pannan eller om någon annan parameter har ändrat sig också...
Vore kul att göra rökgasanalys också. vad kostar det? måste spara pengar till årets tävlingsflygningar. Dessutom, jag erkänner: JAG ÄR SNÅÅÅL!:-)
www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm