Bästa laddpannan?

Skriv svar
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Bästa laddpannan?

Inlägg av Tjita1 »

Söker en laddpanna med automatsotning och brännare med automaturaskning och lambdastyrning. Vad ska jag välja?
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Re: Bästa laddpannan?

Inlägg av Tjita1 »

Här trodde jag det skulle bli massor med svar..
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Bästa laddpannan?

Inlägg av Jakob »

Hej!

Det finns inte så många svar. :)

Ska du gå på budget så har ju danskarna på NBE sin scottebrännare med blackstarpannan. Men den saknar ju stort askutrymme. Däremot har den lambda, tryckluftsotning och turbulatorskakning.

Kanske NIBE Pellux 100 kan vara något? Men 13 liters asklåda är ju inte i överkant....

Jag tror i princip resten av alternativen blir dyra med bra grejor från Österrike/Tyskland - Viessmann mfl.

Jag kollade själv på laddpanna för 2 år sen när jag var i köpartagen - men eftersom sol-delen inte gick att räkna hem så struntade jag i acktankbaserad lösning.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Re: Bästa laddpannan?

Inlägg av Tjita1 »

Hur är MiniQ? Det är ju inte lambda, men det kanske man kan få om man stoppar i rätt brännare? Men den ser å andra sidan inte ut att ha automatsotning..
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Bästa laddpannan?

Inlägg av Jakob »

Scotten kan du köpa "lambda kit" till löst vad jag vet.

Rol-bi och Honda kör den brännaren här på forumet. Honda kör även med lambda vill jag minnas. Kolla med dem.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Martins
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 10:24
Ort: Markaryd

Re: Bästa laddpannan?

Inlägg av Martins »

Jag har precis installerat en NIBE Pellux 100 med lambdastyrning, den har även automatisk ur-askning av tuber och brännare.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... Pellux+100
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Bästa laddpannan?

Inlägg av nyman »

Tjita1 varför måste du ha lambdastyrning till en laddpanna. Blir ju mycket likartad förbränning när du matar pellets från bulkförråd in i en brännare med uraskning. Särskilt många starter blir det inte heller.

Bättre teknik kommer snart. Blingvärdet för en lambdastyrning blir då inte högre än för foppatofflor och videokameror. Jag skulle vänta med lambdan och gå på nästa generations realtidsstyrning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Bästa laddpannan?

Inlägg av Honda »

Intressant Nyman, har du någon information om vad som är på kommande, kanske till och med varifrån och när?

Håller med om att lambda inte är speciellt nödvändigt och knappast betalar sig ens i längden. Jag skaffade lambdastyrning dels för att det var i sammanhanget (ny panna och brännare) rätt billigt och dels för att jag var enormt trött på min gamla skitbrännare som skulle kollas stup i kvarten. Nu skulle jag nog klara mig utan, men det håller mina tidigare hårt prövade pellet-nerver lugna att kunna se i realtid närsomhelst och varsomhelst att förbränningen är som den ska, inte i första hand för regleringen alltså utan som indikation på att allt är ok. Och det tycker jag absolut att det var värt. Men det förutsätter ju förstås att styrningen tillåter att man loggar lambdavärdet. Sen är det förstås kul att se hur den justerar om sig vartefter pelletkvaliteten ändras men det går ju att sköta själv genom att köra en ny invägning då och då. (Stort förråd med platt botten = mycket mera spån på slutet, ny fyllning = ny pellet i brännaren om en eller två eller kanske fem veckor beroende på hur tomt det var, skönt att slippa bry sig)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar