Fel vid uppstart på läge 1&2

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jokamp
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 23 apr, 2013 11:06
Ort: Våttseröd (utanför Höör mitt i Skåne)

Fel vid uppstart på läge 1&2

Inlägg av jokamp »

Jag har ett lite märkligt problem med min Janfire Flex-A. Den tänder inte på läge 1 och 2 men på 3 (och 4 antar jag). Har mätt upp startsekvensen på alla 3 lägena och den är identisk fram till att fläkten ska blåsa på valt effektläge. Under denna tid är allt som det ska och brännaren tänder som den ska. Därefter slutar fläkten helt enkelt att blåsa i läge 1 och 2 medan men skruven matar på pellets som om det brann. Detta slutar med att termokontakten slår ifrån. I läge 3 så fortsätter fläkten på cirka 95V och allt funkar som det ska.

Finns det något annat att göra än att byta databox? Vilka är isåfall fördelarna med att byta till den nya boxen istället för en utbytes av samma modell?
CTC V25 med Janfire Flex-A
KW Z150 dragbegränsare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fel vid uppstart på läge 1&2

Inlägg av Stegatorparn »

Läge 1 o 2 har eltändning medan 3 o 4 har underhållsfyr.
Kolla om elspiralens säkring är hel och ohm-mät spiralen. Skall vara c:a 48 ohm.
Är motståndet mycket större är det avbrott i spiralen och bara att byta.
Mät även mellan spiralens matning efter säkringen och chassijord. Skall vara oändligt motstånd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jokamp
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 23 apr, 2013 11:06
Ort: Våttseröd (utanför Höör mitt i Skåne)

Re: Fel vid uppstart på läge 1&2

Inlägg av jokamp »

Uttryckte mig lite otydligt. Jag har alltså testat kallstarter på de 3 effektlägena. Elspiralen funkar alltså, pelletsen tänds men när brännaren ska gå över i valt effektläge slutar den att blåsa i läge 1&2 men fortsätter i läge 3.
CTC V25 med Janfire Flex-A
KW Z150 dragbegränsare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fel vid uppstart på läge 1&2

Inlägg av Icecap »

Min omedelbara åsikt är att styrboxen har sett sina dagar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
jokamp
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 23 apr, 2013 11:06
Ort: Våttseröd (utanför Höör mitt i Skåne)

Re: Fel vid uppstart på läge 1&2

Inlägg av jokamp »

Då återstår frågan vilken styrbox man bör satsa på? Hållbarhet och användarvänlighet går före finesser...
CTC V25 med Janfire Flex-A
KW Z150 dragbegränsare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fel vid uppstart på läge 1&2

Inlägg av Icecap »

Såklart den nyaste!
* Den är snällare mot tändspiralen.
* Den sköter underhållseldning automatisk.
* Den har fler effektlägen.
* Regleringen för fläkthastigheten är uppdaterat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Fel vid uppstart på läge 1&2

Inlägg av SB »

jokamp
Märkligt att din box beter sig så olika vid övergång till drift från uppstart. Att något skulle ha hänt rent mjukvaru- mässigt i PIC-processorn ser jag som föga troligt. Felet ligger nog inte heller på processorns utgång eller det efterföljande darlingtonparet (i kapseln med dessa) på vägen till det optiska reläet (LCA110) som kopplar vald resistans (trimpotentiometer) till fasvridningskretsen, för i så fall skulle fläkten inte heller gå i slutskedet av uppstartssekvensen eller i läge 3 (12kW med underhållsfyr). Skillnaden mellan de olika driftmoderna 2 och 3 beror ju (förutom processorns programering) på vilken ingång (ben) på denna som är inkopplad via driftvalsomkopplaren.

I ditt ställe skulle jag undersöka om kontaktresistans är orsaken innan jag kasserat boxen. Det finns ett antal ställen där sådan skulle kunna uppstå, dels omkopplaren, dels kontakten mellan boxens stora kretskort och det lilla som omkopplaren sitter på, och slutligen mellan processorns ben och dens sockel. Jag skulle i första hand gå på de två första felkällorna och avvakta med processorn tills alla andra möjligheter kunnat uteslutas. En lättare motionering av kontaktställena, såsom upprepad vridning av omkopplaren eller upprepad intryckning och utdragning av det lilla kretskortet ur kontakten på det stora kan hjälpa tillfälligt vid oxidbildning på kontaktytor.
TMV E20 + Janfire Flex A
jokamp
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 23 apr, 2013 11:06
Ort: Våttseröd (utanför Höör mitt i Skåne)

Re: Fel vid uppstart på läge 1&2

Inlägg av jokamp »

Tack för alla tips och råd!

Tänkte bara meddela att jag beställde en ny box och bytte och nu fungerar allt. Vid tillfälle ska jag nog försöka följa SB strålande instruktioner och se om jag kan få fart på den gamla boxen också, kan ju vara bra att ha en i reserv.
CTC V25 med Janfire Flex-A
KW Z150 dragbegränsare
Skriv svar