Fluktuerande spänning över fläkten

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Fluktuerande spänning över fläkten

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej någon som har fluktuerande spänning över fläkten, då ni mäter över uttaget i botten på brännaren? Jag har alltid haft att spänningen hoppar men har inte sett att det påverkar brännaren, så jag har inte gått djupare i analysen.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fluktuerande spänning över fläkten

Inlägg av Icecap »

Jag antar att det är en Flex-A det gäller och då är det så att spänningen ska fluktuera! Men bara ibland!

Vid kallstart "pumpar" den och under driften kommer den regelbundet att höja fläkthastigheten en stund för att "bränna igenom" för att kompensera om doseringen är en aning hög.

Men menar du under vanlig drift och "hela tiden" kan det vara den lilla elektrolytkondensator vid U2008-kretsen som en del har rapporterat problem med pga. ålder som behöver bytas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Fluktuerande spänning över fläkten

Inlägg av SB »

Ytterliggare en faktor som kan påverka fläktspänningen under normal drift kan vara om man bor i ytterändarna på elnäten. I klena nätområden kan nätspänningen variera uppemot +/- 10 Volt beroende på nätets belastning, något som givetvis kan påverka fläktspänningen.
TMV E20 + Janfire Flex A
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Fluktuerande spänning över fläkten

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Den fluktueration jag sett beror inte på brännarens sätt att arbeta (konstruktionen) utan en överlagrad fluktueration under normal drift. Den lilla kondingen byttade jag för ett halvår sedan och variationen är lika före efter. Det är ju bara några volt upp och ner men tycker ändå att det är lite konstigt. Inget som påverkar brännaren vad jag kan förstå då variationerna är snabba så fläkten hinner inte att reagera på det. Variationen finns inte då brännarens fläkt blåser igenom med full spänning dvs nätspänning.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fluktuerande spänning över fläkten

Inlägg av Icecap »

Ah...nu klarnar bilden lite.

Fläkten styrs av en U2008 (eller U2010) krets som styr energin som tillförs fläkten, detta för att säkerställa rimlig konstant hastighet oberoende på hur exakt nätspänningen är.

Om man sedan mäter med ett icke-TRMS mätinstrument kan man mycket väl få ett fluktuerande mätvärde - och även med ett TRMS-instrument kommer det att variera en aning, just för att kretsen justerar så att energin till fläkten "genomsnittligt" är den samma.

Så det är ett icke-problem men grunden är att nätfrekvensen är 50Hz och regleringen därför kan ta "ett tag" innan ett fel kan justeras på plats, detta kommer då att ge denna variation.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar