Val av brännare för ett helt nybörjare

Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Injen »

Hej hopp.
Då har även jag hittat hit. För börja med att säga att jag inte kan ett dugg om pellets.
Har eldat sedan jag köpte huset vilket snart är 5 år, och börjar på bli riktigt less på allt staplande och travande.
Har en CTC V25 i dagsläget vilket ska klara av pellets.
Då till frågorna.
*Passar vilken brännare som helst?
*Exakt vad måste jag göra/byta och vad behöver jag?
*Vilken pellets ska jag välja?

Funderar mest på att köpa en begagnad brännare, men det verkar vara brist på dom.
enström
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 23:19

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av enström »

Bra och rätt moderna begagnade brännare som gör eldningen till ett roligt nöje är det brist på begagnat men ibland kan det finnas fynd också.
Passar med både framåtbrinnande och uppåtbrinnande brännare i den pannan.
Jag skulle titta efter 20 kW Ariterm Bequem, Ecotec Bioline 20 och Bionordic Viking B30 och låta resten vara. De två förstnämnda är uppåtbrinnande. Janfire NH är också ett bra alternativ men dyr begagnad. Den gamla Janfire Flex A brukar bli en riktig kostnadsslukare för dem som lockats av det stora begagnatutbudet.

Köper du en bra brännare så kan du köpa den billigaste pellets du kan hitta. Byggmax har billigaste priset nu på de orter det finns konkurrens, 37:40 för en säck.
Har pannan inbyggd varmvattenberedare eller måste du ha acktanken inkopplad också för värmen? Beror på om du shuntar från pannan eller acktanken.
Focus Nova med Eurofire
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av brushuvud »

redigerad
Senast redigerad av brushuvud den tor 23 maj, 2013 22:43, redigerad totalt 1 gånger.
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Injen »

Jo jag fick ett PM igår utav honom/henne.
Men på tok för dyrt pris då skruven inte medföljer och brännarröret är trasigt.

Har lite beslutsångest om jag ska elda en vinter till och bara skaffa mig en acktank ist.
Exakt vad behövs för att installera en ackumulatortank? Bara tanken och en laddomat?
Vill ha allt iordning när rörkrökaren kommer, så vi står där med en massa saknande delar :)
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av msh16 »

Har du eldat ved i fem år utan acktank är det väl hög tid att du kliver ur stenåldern. Ska du elda ved på bra sätt behövs riktigt dyra grejor så mycket billigare stoppa en brännare i pannan.
Här har du en nästan ny billigare än 40% av nypriset!
http://www.blocket.se/sodermanland/Pell ... ?ca=10&w=3
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av danei »

En riktig vedpanna med acktank gör stor skillnad mot en gammal utan tank. Instalationen klarar man själv om man inte har tummen felplacerad. Det är inte svårt att hitta kopletta anläggningar som är okej för en liten peng. Lägg sedan lite tid på det och/eller anlita en rörkrökare.

ett exempel från i dag http://www.blocket.se/boden/Ved__pellet ... ?ca=18&w=3
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Injen »

Att köpa en annan panna känns lite onödigt då min bara är 8-10 år och knappt använd. Bodde ensam när jag köpte huset så den "inbyggda" tanken på 115L dög fint.

Största problemet är att jag bor i Umeå, och de flesta godsakerna finns söderut.
Ang. acktank. Vad mer behövs än tanken och laddomat? Cirkulationspump har jag ju redan på befintlig panna, eller behöver jag en till?
danei skrev:Här har du en nästan ny billigare än 40% av nypriset!
http://www.blocket.se/sodermanland/Pell ... ?ca=10&w=3
Mejlat för att se om brännaren kan fraktas så slipper jag åka ner.
En snabb fråga om brännare. Är det möjligt att ha matarskruven snett åt sidan? Har bara 1,5 meter mellan pannan och en vägg, men åt sidorna har jag bra mkt mer plats.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av danei »

Okej, jag förutsatte att det var en gammal sak när du körde utan tank. Men den pannan är ju helt okej, dit med en tank så får du en mycket trevligare anläggning. på sidan 13 i manualen står det hur man bör koppla. Du behöver en laddomat med återmatning.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av xdigger »

Tjena!
Jag kör en Ecotec A3 i samma panna som dig, fast min panna är en Egor V25 från -82.
Min far körde också ecotec i sin Egor V25 på den tiden han hade en sån.
Det fungerar suveränt, se bara till att montera motdragslucka, det behövs verkligen.

Jag skulle rekommendera dig att ha en uppåtbrinnande brännare typ Ecotec eller janfire i eftersom våra pannor är rätt så stora på insidan. Jag tycker att underhållet på ecotecen är just bara underhåll och den har fungerat väldigt fint för mig.

Jag kommer skissa på en dockningsplåt och se till att få det laserskuret, så skaffar du en ecotec så kan jag göra en till dig med.


Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Injen »

Stort tack för den infon och hjälpen. Fick svar på massa frågetecken som har har gått runt med :) Alltid härligt med ett forum som verkligen vill hjälpa till ist för att jaga bort nybörjare.

Vill absolut inte köpa fel brännare pga bristande kunskap, så vad ska man undvika och vad ska man tänka på vid ett köp?

1. Motdragslucka? Det är den som sitter i röret som går in till skorstenen antar jag? Just nu är den helt bortplockad "inte luckan, men själva stryparen" av förra husägaren då det röret är låååångt. Ska försöka ta lite foton under helgen så vi kan reda ut vad som är vad :D

2. Och sedan har vi dockningsplåt. Det är plåten som man sätter över själva påfyllningsluckan som man sedan drar in brännaren i, eller är jag helt ute och cyklar? Vad gör man med lyckan då? Bara att plocka bort? Självklart betalar jag om du har möjlighet att göra en sådan :)

3. Märke på alla dessa brännare. Vad kan jag utesluta helt och vad är mer intressant?

4. Jag har två sekundär ventiler på min panna, ska dessa vara stängd eller öppen när man använder pellets? Se bild

Bild

5. Pellets... Köpa säckar eller på "lösvikt", och från vilken leverantör?

Uppskattar om någon orkar ta sig tid och hjälpa en behövande :)

EDIT:
Hittade några brännare i trakten men har noll koll på vad som är bra. Några tips?

http://www.blocket.se/vasterbotten/Pell ... m?ca=2&w=1

http://www.blocket.se/vasterbotten/Jan_ ... m?ca=2&w=1

http://www.blocket.se/vasterbotten/Pell ... m?ca=2&w=1

http://www.blocket.se/vasterbotten/Pell ... m?ca=2&w=1

http://www.blocket.se/vasterbotten/Ecto ... m?ca=2&w=1

http://www.blocket.se/vasterbotten/Pell ... m?ca=2&w=1

Direktcitering borttagen / Roli moderator
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av xdigger »

Tja!
Dom två tallriksventilerna, den bakre är sekundärluft och den som sitter på vedluckan är för att montera oljebrännare. Jag har även på den översta luckan för tuberna tertiärluft på min panna.

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Icecap »

Vilken brännare du ska välja vill jag inte bestämma men se till att den har varmlufttändning! Acceptera inte någon brännare som inte har en välfungerade varmlufttändning, oavsett vilka argument säljaren kommer med!

Glödstifttändning ska du undvika också!

Själv har jag en Janfire NH och har testat en laddning pellets som den lokala pelletsförsäljare har fått återta pga. kakbildning hos kund. Försäljaren har också en NH och vi kör lustigt på utan problem med denna "besvärliga" pellets.

Min fd. svåger hade pellets och hans mamma fick en milslång lista över hur pannan skulle startas upp ifall han var bortrest och den hade slocknad, det var en modell utan varmluftstart. Då hon kom hit i samband med att jag installerade pelletsbrännare hade hon papper och penna klar och frågade hur hon skulle göra.

Mitt svar: "Fylla på pellets och tryck på startknappen."
Senast redigerad av Icecap den lör 25 maj, 2013 10:24, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av xdigger »

Janfire är en av tre brännare som jag inte hört om några pelletsproblem med... ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av velund »

Har du eldat med ved så länge kan du väl vänta tills ett tillfälle på en bra och modern brännare dyker upp och inte bara slå till i närområdet. Du måste ha hela landet som sökområde. Det kostar omkring 300 att skicka brännare och skruv med Bussgods. Det som säljs mest är det som folk vill bli av med.
När jag själv böt ut min brandfarliga pellxbrännare hade jag lite för bråttom och köpte en välfungerande gammelbrännare. Lite mer is i magen skulle ha suttit bra där. :)

Janfire Flex A har många problem och kräver oftast uppgradering till ny styrning om man läser på det här forumet.
Blir dyrt i längden och brännaren har potentiometrar för inställningen.
Skulle själv inte vilja ha något av det du länkar till om jag fick det gratis.

Ecotec ska passa bra i din panna men det ska vara av modell A4 eller av modell Bioline 20. Ariterm Bequem är också bra men se upp med äldre modeller som har analog styrning och 15 kW som maxeffekt.
Du måste minst ha en 20 kW brännare till din panna.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av danei »

Är Biona 2000 en av de andra två?
Skriv svar