KMP PX21 PTC tändelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

KMP PX21 PTC tändelement

Inlägg av leo_zvar »

Nu är det så att jag har precis köpt ett hus som jag flyttar in i 1augusti som har en gammal Albin vedpanna från -81 med en PX21 brännare.

Denna pelletsbrännare krånglar nå fruktansvärt mycket för damen som hade huset och det är bytt tändelement ungefär som att byta kalsonger var & varannan dag, hon hade 5 stycken tändelement som reserv :lol:

Tändelementen verkar bara hålla 3 månader & det är driftstopp jämt.

Min fundering nu är om den nya PTC tändelementet fungerar med den nya programvaran som finns ute på marknaden ver.7.5 ?
Janfire Flex-A
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: KMP PX21 PTC tändelement

Inlägg av sänkan »

Om du nu kostar på brännaren 2000 för nytt keramiskt tändelement och ny programvara så har du ändå en mycket gammalmodig brännare som brukar ge stora problem för den som inte hunnit bli expert. Nästa gång är det inre brännarröret som behöver bytas för 3600.
I längden blir det dyrare att gå den vägen än att sälja brännaren som den står för 3500 och köpa en modern lättskött modell med digital styrning och hållbara billiga reservdelar.
För 7500 begagnat kan du få en riktigt bra brännare och ny kostar en modern brännare med automatisk uraskning 19000.

Att vara för snål i pelletseldning kostar både jobb ock pengar i onödan.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: KMP PX21 PTC tändelement

Inlägg av leo_zvar »

Jag vill även kunna elda med ved, men vad för brännare är bra då ?
Janfire Flex-A
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: KMP PX21 PTC tändelement

Inlägg av micke_932 »

En som är lätt att plocka bort och som det finns ett lock få tag på att sätta dit istället för pelletsbrännaren, alla brännartillverkarna vill att man tar bort pelletsbrännaren när man ska elda med ved, vet dock ej hur viktigt detta är i verkligheten, beror säkert på hur pannan är utformad.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar