Valångest

Skriv svar
kimppe
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 10:41

Valångest

Inlägg av kimppe »

Hej,

Jag har köpt en villa byggd 1947, då med vedeldning i kakelugnar. På 70-talet har vattenburen värme installerats med panna och olja. Nu planerar jag att ta ut den gamla oljepannan och sätta in en pelletspanna. Jag har läst på detta forum och diverse tillverkares hemsidor och har nu kommit ner till två alternativ. Men nu har jag svårt att bestämma mig för vilket.

Jag hoppas det finns någon här på detta forum som kunde tycka till och komma med plus och minus för dessa två alternativ.

1. Allt nytt från Ariterm (Biomatic 20+ och bottenskruv och matningsskruv)
2. Begagnad från år 2011 Effecta 220 + Janfire NH/Moody och silobotten med bottenskruv och matningsskruv

Den beganade utrustningen är körd en vinter 2011-2012 och eldad 12 ton pellets. Priset för det nya är ca 1.5 ggr priset för det begagnade.
Janfire NH Mody brännare, Effecta 220 panna, Seltron Promatic styrning, en gammal bärbar med XP som loggar allt den orkar. 150 kvm i 2 plan (värme-element) + 90 kvm källare (golv-värme i dushrummet) byggt 1946 med 10 cm kutterspån i väggarna.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Valångest

Inlägg av sänkan »

Båda alternativen är fina grejor som kommer att ge dig bekymmersfri eldning.
Välj vilket som helst blir det bra. Hur mycket kommer installationen att kosta i de två fallen?
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
kimppe
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 10:41

Re: Valångest

Inlägg av kimppe »

Tack för det snabba svaret.
Jag har räknat med samma pris för installation i båda fallen.
Med begagnade grejor blir det ca 42 % av kostanaden med nya grejorna blir installationen ca 27 %.
Då innehåller installationskostnaderna både delarna och jobbet.
Janfire NH Mody brännare, Effecta 220 panna, Seltron Promatic styrning, en gammal bärbar med XP som loggar allt den orkar. 150 kvm i 2 plan (värme-element) + 90 kvm källare (golv-värme i dushrummet) byggt 1946 med 10 cm kutterspån i väggarna.
Straka
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 07 apr, 2013 14:38

Re: Valångest

Inlägg av Straka »

Nu är jag ju väldigt partisk men som amatör och biomatic ägare så är ju nr1 självklart.
Men jag tittade runt som dej och tyckte att biomatic´n verkade vara en enkel panna för en amatör som mej (som bara bott i hus med oljepannor) och lätt att sota och underhålla, mycket bra finesser. Har nu kört den i ca 5 månader fungerat klockrent. Inställningarna till brännaren finns det spaltmeter av bra information på detta forum så den biten löser man ganska enkelt. Då vädret har varierat ganska mycket under den tiden pannan varit i bruk, -25 ett par veckor till +22 så har jag aldrig haft det kallt i kåken eller utan varmvatten eller andra driftstopp. Kör den med Kmp feedo matare då jag har veckorförrådet i ett annat rum bakom pannan.
Har på dessa månader nästan kört upp två pall med småsäckar. Nu med difftanken och 15kw läget på brännaren så har jag en driftkostnad på 4kg pellets per dygn (shunt och cirkpump har pannan slagit av själv)
Tror med matare,panna(visnings ex) veckorförråd och installation gick på ca 80tusen totalt.
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
Skriv svar