montera en biowarm brännare i en Jämä panna

anntomas
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 14 jul, 2013 22:59

montera en biowarm brännare i en Jämä panna

Inlägg av anntomas »

Hej. Jag kan ingenting om att montera pelletsbrännare så jag söker hjälp här. Tänkte köpa en Bio-Warm brännare och montera i min Jämä PUU 141 panna på 40kW. Har en stålpipa på ca 6m och två acc tankar med shuntstyrning idag (har eldat med ved tills nu). Vad behöver jag mer för grejer och måste jag ha båda tankarna kopplad eller bara den med vvb? Har ett hus på ca 170m2 och golvvärme och bor 5mil norr om Gävle. Antar att man monterar brännaren i sotluckan på en sådan panna som inte har roster eller??
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: montera en biowarm brännare i en Jämä panna

Inlägg av sänkan »

Har aldrig sett en Jämä 141 i verkligheten men tittar man på bilden här
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=11659
så borde brännaren kanske sitta i mellanluckan och inte längst ned.
Har du inte ett roster för veden?
Sätter du brännaren i mellanluckan får du stort askutrymme.
Med borttaget roster kommer ändå värmen att cirkulera också nedåt till askutrymmet.
Sätter du brännaren i askluckan får du tömma pannan på aska ofta.

Bekvämt skulle du få det med en självuraskande brännare på 30 eller 50 kW i mellanluckan.

Verkar annars som folk byter ut sina Biowarm mot mer lättskötta brännare. Finns det resevdelar?
Men det är klart att får du en gammal Biowarm för några hundringar så är den ändå på 35 kW och passande för din panna.
Här en intressant tråd om Biowarm:
viewtopic.php?f=37&t=7791

Det räcker att ha tanken med vvb inkopplad så får du mindre förluster.
En termostatstyrning av brännaren måste ordnas.
Enklast med TK1B från ekontroll.
http://ekontroll.com/category.html/styr ... ermostater
En snållösning kan vara en termostat i ett dykrör mitt på tanken som styr brännaren.

Dragbegränsare behövs också vid pelletseldning.
http://transtemper.se
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
anntomas
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 14 jul, 2013 22:59

Re: montera en biowarm brännare i en Jämä panna

Inlägg av anntomas »

Tusen tack för svaret. Ska köpa termostaten och dragbegränsaren men kan den sitta nere vid pannan eller ska den sitta en bit upp? Mvh
anntomas
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 14 jul, 2013 22:59

Re: montera en biowarm brännare i en Jämä panna

Inlägg av anntomas »

Hej igen
Tänkte bara lägga upp några bilder på hur pannan och tankarna ser ut. Ska jag verkligen montera brännaren i andra luckan uppifrån? Kan man montera termostatstyrningen i det övre och det undre hålet på ackumulatortanken? Och dragregleraren, kan jag montera den i sotningsluckan vid pipan?

Bild

Bild

Bild

Bild
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: montera en biowarm brännare i en Jämä panna

Inlägg av velund »

Är du säker på att Biowarm passar i pannan? Verkar ju vara en rätt känslig apparat som folk övergett.
Som jag ser det är fördelen med att sätta brännaren i övre luckan att du slipper det tråkiga skitiga jobbet med uraskning varje vecka. Men ska ändå brännaren askas ur varje vecka kan du väl också sätta brännaren i askluckan.
Jag skulle vara glad åt att ha en panna med askutrymme.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
anntomas
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 14 jul, 2013 22:59

Re: montera en biowarm brännare i en Jämä panna

Inlägg av anntomas »

På vilket vis skulle en Biowarm brännare inte passa min panna? Pannan är på 40kW och brännaren går att ställa från 8-35kW Du får gärna förklara efter som att jag är helt ny på detta. Ingen har sagt något om att den brännare inte skulle fungera på den sortens panna och nu har jag köpt en Biowarm med förråd och allt.
Mvh
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: montera en biowarm brännare i en Jämä panna

Inlägg av Eldvin »

Sätt brännarn i nedre luckan.Annars slår lågan i panntaket vilket medför att den sotar.Om du har retardrarna kvar så sätt i dom annars får du en hög rökgastemp.Om retardrarna saknas så tillverkar du sådana.Lika som på fokus Pe 20 eller vad dom nu heter.Ta bort sot luckan på stosen och sätt dragbegränsaren där.15 kw räcker gott å väl.
anntomas
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 14 jul, 2013 22:59

Re: montera en biowarm brännare i en Jämä panna

Inlägg av anntomas »

Ännu en dum fråga. Vad är retardrar för något? Mvh
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: montera en biowarm brännare i en Jämä panna

Inlägg av Eldvin »

Har hört dummare frågor :) . Farthinder för avgaserna.Dom två översta luckorna med handtag,däri går varsin kanal ut till stosen.I dom kanalerna stoppar retardrar.Om du tänker dig två rund stänger ,på dessa svetsar man plåtar med en bits mellan rum så röken får gå upp och ner upp och ner på sin väg ut till stosen. Som slalom ungefär.
anntomas
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 14 jul, 2013 22:59

Re: montera en biowarm brännare i en Jämä panna

Inlägg av anntomas »

Jaaaha var det inte svårare än så. Hur skulle det bli om man ställer igen draget en bit? Måste det vara syrafasta plåtar till retardrarna? Mvh och tack för all hjälp än så läng!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: montera en biowarm brännare i en Jämä panna

Inlägg av Roli »

Draget skall man inte justera en brännare med......

Det är inte nödvändigt att göra retardrarna med syrafast materiel, vilket stål som helst duger. Pannan är ju inte gjord i syrafast.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: montera en biowarm brännare i en Jämä panna

Inlägg av Eldvin »

Det går med vanlig plåt.Även om du stryper draget helt så vill röken gå rakt fram som i störtlopp.Tanken med retardrarna är att röken ska studsa fram och till baka.Alltså använda samma värme flera gånger.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: montera en biowarm brännare i en Jämä panna

Inlägg av Eldvin »

Hur går det med projektet???
anntomas
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 14 jul, 2013 22:59

Re: montera en biowarm brännare i en Jämä panna

Inlägg av anntomas »

Jo då, Ska få en rörmokare att flytta shuntautomatiken till tanken med vvb och montera termostatstyrningen sen håller jag på att smida luckan som brännaren ska sitta i på pannan. Måste byta elpatronen till en starkare på samma gång. Såtter brännaren i det nedre hålet på pannan. Pratade med Focus värme och dom tyckte samma sak. Mvh
anntomas
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 14 jul, 2013 22:59

Re: montera en biowarm brännare i en Jämä panna

Inlägg av anntomas »

Finns det någon bild eller instruktion på hur man gör en retardet någonstans?
Skriv svar