Nybörjare.. serva Biomatic 20+ själv..?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
T16_AeRo
Prima virke

Nybörjare.. serva Biomatic 20+ själv..?

Inlägg av T16_AeRo »

Då hösten och vintern snart är här :? börjar det bli dags att se över våran panna Ariterm biomatic 20+ (kör solvärme just nu). Vi har inte haft den i drift sedan vi köpte huset i våras så jag har lite dålig koll. Har iaf fått höra på omvägar att pannan kunde stanna slumpmässigt, det är det enda jag vet. Nu är det dessutom tomt i pelletsförrådet så jag har inte ens startat upp den.

Vad kan jag kolla upp själv? Kedjan hänger helt slapp så den lär ju spännas upp iaf.
Är van att mecka men behöver få lite vägledning innan jag börjar plocka med den. Läste i en annan forum att slussvingarna är en svag punkt. Svårt att komma åt dom..?
Ariterm Biomatic 20+
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Nybörjare.. serva Biomatic 20+ själv..?

Inlägg av Eldvin »

För att komma åt slussvingarna plockar du bort kedja och drev och den plattan mot sluss huset,sen drar du slussvingarna rätt ut och i med den nya propellern. Sitter det lite skit här och där så borsta och blås bort .Töm ur brännkoppen ,det som sitter på insidan och kolla att slitsarna är ren.Blås ren fläkten.Kolla lagren.Sätt ihop ,smörj.Spänn upp kedjan.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Stannar slumpmässigt... Låter som en dåligt justerad "backspärr" sitter det ett gångjärn på brännaren som agerar backspärr? Eller har du den nyare brännaren där alla hjul dras runt med kedjan? Om du har den gamla lösningen med ett hjul med piggar som puttar runt en "kaststjärna" så rekommenderar jag dig att uppdatera till den nyare kedjedriften.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
T16_AeRo
Prima virke

Inlägg av T16_AeRo »

Efter att ha forskat lite så har jag kommit fram till att jag har den nyare versionen. Har den några svaga punkter som kan orsaka ofrivilliga stopp?
Även fått manualen mailad från supporten då den ej fanns att ladda ner längre.

Direktcitering borttagen, forumet blir både svårläst och oöverskådligt om citera knappen används vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
Ariterm Biomatic 20+
Skriv svar