Vågar man satsa på Ulma?

Skriv svar
grey
Stor entusiast!

Vågar man satsa på Ulma?

Inlägg av grey »

Vad tror ni?
Ulma är ju ett litet företag jämfört med t ex ctc, både Ulma pellets anläggning och CTCs Ecoflex verkar ju jätte bra. Men hur blir det med reservdelar till Ulma om dem lägger ner? Risken är ju större hos dem eftersom de är så små, eller är det fel och resonera så?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Vågar man satsa på Ulma?

Inlägg av Icecap »

Vad är "jättebra" med Ulma?

Deras brännare är en "vanlig" rörbrännare och det är inget unikt. De kan självklart ha vald rätt material (vilket andra tillverkare ju definitivt har misslyckats med ibland!) till röret men jag ser inget unikt bra med deras produkt.

Styrningen är en vanlig PLC, inget unikt med det heller.

Missuppfatta inte: jag ser inget unikt dåligt med Ulma heller, jag undrar mest:
Exakt vad är så "jättebra" med Ulma?

Hade de varit "bäst i klassen" hade de definitivt haft större marknadsandel, helt enkelt för att de flesta pelletseldare är lite händiga och kan se genom försäljaresnack, inte för att vi är smartare än andra men mest av nöd.

Hade Ulma varit skit hade det varnats för dom - och det har jag inte sett så min uppfattning är att de är ganska vanliga, varken speciellt bra eller dåliga.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Ohoj!

Ulma är ju ett lönsamt och växande bolag!

De har ökat omsättningen med mellan 10-50% senaste 3 åren. De saknar långfristiga skulder.
De har en lönsamhet som skulle göra flera konkurrenter avundsjuka.

Alltså: Rent företagsekonomiskt så är ju Ulma bäst i klassen av de mindre firmorna.

Man kan jämföra med tillverkaren av Peltec, Wahlters Plåt.
Detta bolag hyllas här som nån slags superfirma men som i praktiken har stått och stampat i minst 10 år med tveksam lönsamhet.

Kollar man inte på produkterna utan på bolagen är Ulma ett givet val. Mer välskött firma får man leta efter.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Man kan inte räkna så korkat.
Microsoft är mycket lönsamt och har producerat problemtyngda skitprodukter ända sedan de knyckte CPM86 från Digital Research och döpte om den till MsDos.

Hälleforsnäs Pellets var i en tidigare tråd inte att rekommendera enligt ditt resonemang eftersom företaget inte hade bra lönsamhet. Ändå fortsätter de nu två år senare att tillverka sveriges bästa pellets. Tyvärr väldigt svår att få tag på.

Små innovationsföretag som kommer med nya ideer och nya bättre produkter är sällan särskilt lönsamma.
Exempelvis så är bionordicbrännaren idag sveriges mest eftersökta begagnatbrännare men företaget som producerade gick omkull.

Säljsnack och skicklig marknadsföring ger ofta bra lönsamhet men mera sällan så ger det bra produkter.

Walters plåt tillverkar en superpanna som skulle vara mitt val om jag bytte panna. Med en begagnad bionordicbrännare som uppgraderats hos Pelletsteknik slår den alla konkurrenter. :P

Ulmapannan är väl som Icecap säger någonstans mittemellan. Dålig är den inte och priset är hyfsat.
Någon särskilt teknisk person kan inte ha varit inkopplat när man beslutade att pannan ska ha ett hål i vattenmanteln som precis passar till att stoppa in ett runt rör på en ulmabrännare. Ska man ha in en modernare brännare får man skära upp hål i vattenmanteln och svetsa ihop ett nytt brännarfäste.

På samma sätt som med VikingBio och KMP brännarna så lever man gott på en återförsäljarkår som trycker ut produkterna till kunderna. Bra återförsäljarprovision är drivkraften. Vad som är bra för kunden spelar ingen roll i sammanhanget.
Om man vill kalla företag som satsar på försäljarkår och marknadsföring i stället för produktutveckling välskötta är en bedömningssak.
Slutkunden är den stora förloraren.

Jag skulle välja CTC Ecoflex före ulmapannan. Ligger i samma prisklass.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Ulma överlever nog de flesta då de lyckas sälja sina produkter i tillräcklig utsträckning till överpriser. Så ur den aspekten hade jag inte varit orolig. Dock säljer de enbart pannor och brännare via återförsäljare, som i sin tur får stå för garantin mot kunden vilket kan bli ett ev. problem. Dessutom blir man tvungen att lägga ut en massa extra pengar på installation oavsett om man kan ordna det billigt själv.

Ska man gå in och peta i detaljer som säkert "Svensson" inte märker eller bryr sig om så kan man hitta småsaker att reta sig på.

Panna har som tidigare sagts ett runt vattenmantlat hål (låst till deras brännare)
PLC'n lämnar en del att önska 2013 ur program synpunkt, inställningar/funktioner
Motorn till låter en hel del jämfört med andra fabrikat, har dessutom ett plastdrev som en del fått erfara inte håller för hård pellets (finns ej som lös reservdel)

Som rörbrännare verkar den dock klara sig bättre än konkurenterna, samt inte extremt dyra rör. Men det är en del som ryker fort om brännaren går magert även på Ulman.

Inget jag själv skulle köpa, men inget jag avråder heller om man tycker att det är prisvärt.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Nyman,

Det är precis så "korkat" man kan räkna. Att du väljer att blanda bort korten hjälper inte.

För frågan var ju: "Vågar man satsa på Ulma - eller kommer de som företag och försvinna".

Svaret är entydigt och enkelt: Ja man vågar.

Att man sen kanske inte får bästa produkten etc etc har jag inte berört då det inte var del av frågeställningen.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar