Pannbyte tips på en bra.

Skriv svar
tusse
Späd planta

Pannbyte tips på en bra.

Inlägg av tusse »

hej.panna ska bytas ,behöver en med mycket varmvatten.har titta på en nibe 200 någon som vet om dom e bra.eller andra förslag ?
grey
Stor entusiast!

Re: Pann byte tips på en bra.

Inlägg av grey »

Är det Nibe pellux 200 du menar?
Har en kompis som kör med nibe ihop med ecotec, hans grejjer funkar utmärkt , och han har låg förbrukning.

Jag själv har precis installerat ULMA hemma. Har inte kört med den så länge men jag är väldigt nöjd med själva installationen av den och firman som gjorde jobbet..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
tusse
Späd planta

Inlägg av tusse »

ja det är en nibe pellux 200 .finns det tillräckligt med varmvatten till att fylla ett bubbelkar ca 300L tror att pannan har en vv-del på 190l.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Du får skaffa en varmvattenberedare som tar över när värmen i pannan är slut eller skaffa ett vanligt badkar.
Pannan är avsedd för framåtbrinnande brännare och en sådan tar 4-12 minuter från start tills de ger full värme.
Pannan har en plattvärmeväxlare.
Om du sänker 190 liter vatten i pannan från 85 grader till 65 grader (lägre temperatur än så bör man inte ha i pannan pga. rostrisk) kan du självklart inte höja värmen på 300 liter vatten från 5 grader till 40 grader med värmeväxlaren.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
tusse
Späd planta

Inlägg av tusse »

ok .misstänkte det hur stor vv-beredare bör man ha.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Finns det (bubbel)badkar med uppvärmning? Det kallnar ju med tiden.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Hrmm jag har nog en lite annan åsikt, att tillfälligt gå ner till tex 40grader i pannan är inget problem bara du inte ligger under 60-65 grader i eldningens slutfas.

Risken med en för sval panna är att rökgaserna kondenserar i pannan, dels får du dålig verkningsgrad då du inte når en effektiv förbränning och vattnet som kondenserar ger en risk för rost.

Men ser du till att sluttemperaturen är högre än detta torkar du ju ut fukten under bränningsfasen och risken för rost är obefintlig.

Ser du till att brännaren är igång och eldar när du börjar tappa brukar det inte vara problem med att fylla stora badkar, detta är dock beroende på hur mycket huset i övrigt förbrukar och vilken effekt brännaren kör på.

Mitt system som är likvärdigt en Pellux i många avseenden är det inga problem att ta ut kubikmeter med varmt vatten begränsningen är storleken på pelletsförråd, fyllde poolen med varmt vatten.....

Men som referens som inte grundar sig i MITT system kan du se på dem som eldar i laddpanna mot acctank där startar man med en rumstempererad panna...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Jupp det finns det polaren köpte lägenhet med ett som han dessutom kunde styra med sms, klart överkurs.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Visst kan man tillfälligt sänka temperaturen i pannan unde rekommenderade värden men det kommer inte att räcka ändå om inte brännaren samtidigt går på rätt hög effekt.
Min erfarenhet med vanligt badkar och trådlös panntemperaturmätare i badrummet är att man får tappa vatten ganska långsamt ifall brännaren ska hinna med att fylla på med ny värme. Eldar vanligtvis på omkring 12 kW.
Antar att du vill ha det automatiskt och inte springa till källaren först och starta brännaren.

En CTC Ecoflex eller Ariterm Biomatic har uppåtbrinnande brännare av typ Bequem och vintertid körs de normalt på underhållsglöd och kan leverera värme direkt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar