Info / böcker om pannor, hur funkar en panna?

Skriv svar
JockeW
Fröträd

Info / böcker om pannor, hur funkar en panna?

Inlägg av JockeW »

Hej.

Jag har en väldigt gammal panna. HP från 1963.
Såklart ska den bytas men inte just nu. Jag har ingen aning om hur en panna fungerar.

Det jag söker är en bok eller liknande, där det framgår saker som. Vad gör de olika kranarna, hur tappar man av vatten, hur fyller man på. Vilka tryck ska användas etc.

Är det nån som känner till nån bra litteratur som behandlar sånt här ?
Jag tänker att det borde finnas nått för gymnasieskolan kanske ?

Jag kan det mesta om hus osv, men har värmt mitt gammla hus med el. Därav aldrig tidigare kommit i kontakt med pannor.

Nån som har nå tips !?
Senast redigerad av JockeW den tis 03 sep, 2013 20:39, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1200, Viking Bio, Motdragslucka, Veckoförråd.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!

Re: Info / böcker om pannor, vart köpa ??

Inlägg av micke_932 »

Brukar vara svårt att hitta instuktioner till gamla pannor.

Men biblioteket har säkert en del gamla böcker med en del läsbart i mera generell form.

Det är inga större konstigheter, följ rören och se vart dom tar vägen så brukar det klarna efter ett tag.

Du har troligtvis en kran eller ventil någonstans som är för påfyllning av pannan, öppna och lyssna om det skvalar i pannan, då har du hittat rätt.

Om det finns en tryckmätare någonstans (och om den fungerar) så stiger trycket om du fyller på mera vatten (om det inte redan är fullt givetvis), någonstans runt 1 eller 2 bar brukar vara normalt lite beroende på hur högt hus du har, men det kan skifta mycket, beror givetvis på hur varmt vattnet i pannan är också.

Om du har ett öppet expansionskärl på vinden så håll koll på det så det inte börjar läcka, om det är moderniserat så kanske du har ett slutet expansionskärl i närheten av pannan.

Om du har ett slutet expansionskärl så sitter det oftast en tryckmätare på denna också, och givetvis ett spillrör om trycket blir för högt.

Om du har ett expansionskärl på vinden så har du antagligen ett spillrör någonstans i närheten av pannan som kommer uppifrån, om du fyller på för mycket vatten i pannan så börjar det rinna ut vatten där.

Om du har varmvattenberedare i pannan så har du ett kallvatteninlopp och i närheten av det ett utlopp för varmvatten som ju då givetvis går till alla kranar och dusch, där finns ofta en blandningsventil som via en termostat späder ut varmvattnet med kallvatten om det blir för varmt för att man inte ska skålla sig på vattnet i kranen, det sitter då mellan kallvatteninloppet och varmvatten utloppet, om det inte är märkt så är det ju enkelt att känna på rören för att klura ut vilket som är kallt och vilket som är varmt (men spola då lite varmvatten först givetvis).

Sen har du nog en shuntventil någonstans där du ställer hur varmt vatten som ska ut till elementen (jag antar att du har vattenburen värme nu ?), i närheten av den finns två anslutningar till elementen.

Om det är moderniserat så kan du ha någon form av automatik som via tempgivare justerar tempen ut till elementen genom att med en motor vrida shuntventilen.

Eventuellt så kan du ha element i källaren som är direktanslutna till pannvattnet och inte går via shuntventilen, i så fall är det en separat krets för detta.

Längst ner på pannan brukar finnas en liten ventil, ofta med ett påskruvat lock på utloppet som man använder för att tömma pannan på vatten, oftast är det gängat så att man kan ansluta en trädgårdsslang eller liknande om avloppet inte finns direkt i närheten.

Ofta finns det en märkplåt någonstans på pannan med vattenvolym och liknande, där kan man ibland hitta en del intressant information, en del har ofta även en märkplåt med alla anslutningar, med lite tur kan du ha en sådan så snoka runt lite överallt på pannan.

Så det är inte så komplicerat, sätt igång och följ alla rören och se var dom går och rita upp det hela så brukar det klarna rätt snabbt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
JockeW
Fröträd

Inlägg av JockeW »

Ok grymt bra svar !
Här kommer tusen frågor tillbax :oops:

Det är ett enrör-system med kärl på vinden.

Jag har två kranar som båda bör vara kallt vatten in i pannan. Är den ena för beredarkretsen och bör då vara öppen ?
Den andra ska då vara för påfyllning av elementkretsen ?

Planen är att fixa till pannan så länge. Tänkte köpa begagnade grejjor och byta kranarna som inte fungerar ( har inte vågat röra dom ännu ), byta den trasiga cirkpumpen och montera expansionskärl i källaren istället för vinden.

Expansionskärlet: är det bara helt enkelt att kapa röret som går upp på vinden och koppla det på nya burken i källaren ? Fungerar dom som en hydrofor , med lufttryck i ?
Varför behövs tryck på elementkretsen när man har cirkulationspump ?

Om jag nu lyckats tappa av vattnet ( det borde gå enkelt :lol: ). Kan jag spola kretsen på någe vis ? så man får ut ev gammalt beläggnmingar etc, eller är det överkurs ?
När jag nu fyller på, hur gör jag ? steg för steg så att säga...

Och slutligen, finns det nå skäl att byta ut en sån här gammal panna, annat än om den läcker osv. Om vi antar att den tuffar på efter mina reparationer. Eventuellt kommer jag fortsätta köra tappvatten från el-beredare och bara köra element på pannan. I förlängningen hade jag tänkt att byta oljebrännaren till pellets. Dålig eller bra plan ?

Jag är otroligt tacksam för svaren, jag är helt novis på vattenburna uppvärmningsystem. Men svetsa, gänga, dra rör , bygga , mekanik, el osv är inget problem :D
Bionorr pellets.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har du glömt din tråd från i vintras?

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=14473
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
JockeW
Fröträd

Inlägg av JockeW »

Nej då , men nu sökte jag egentligen bara info om pannor.
Då var det snack om det var möjligt att köra pellets i min panna.

Tyckte inte det var relevant att lyfta tråden .
Jag ändrade topic lite hoppas det blev bättre :)
Bionorr pellets.
JockeW
Fröträd

Re: Info / böcker om pannor, hur funkar en panna?

Inlägg av JockeW »

Hittat det jag sökte ! Familjens reparationshandbok från 1977 i kombination med en manual för en CTC panna.
Tror jag har koll nu. :D

Har även med min nyfunna kunskap dömt ut pannan jag har.
Det blir en annan.
Bionorr pellets.
Skriv svar