Effecta eller Janfire? Eller trumf med Focus PE-miljö

Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Effecta eller Janfire? Eller trumf med Focus PE-miljö

Inlägg av Norham25 »

Ska byta pannan mot en renodlad pelletspanna. Kör idag en Janfire Flex-A i en gammal tarmpanna.
Rörkrökaren föreslår Janfires panna eller en Effecta. Sotaren tipsade om Focus PE-pannorna.

Vad säger den samlade expertisen? Jag kommer inledningsvis behålla brännaren för att investeringskostnaden inte ska springa iväg för mycket. Vill, som alla andra, ha något lättskött som producerar gott med varmvatten och som en vanlig dödlig kan fixa de enklaste felen på. Inte för mycket elektroniskt krimskrams helt enkelt.
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Effecta eller Janfire? Eller trumf med Focus PE-miljö

Inlägg av grey »

Hur mycket har du tänkt dig att investera?
Hur ser ditt pannrum ut? Svårt och komma till? Högt eller lågt till tak?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Effecta eller Janfire? Eller trumf med Focus PE-miljö

Inlägg av Norham25 »

Med installation och sånt så räknar jag med ca 50-60 k efter ROT.
Har drygt 2 m i takhöjd, rätt luftigt överlag. Nuvarande panna bygger 1356 mm på höjden, 1125 mm på bredden och 750 mm på djupet.
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Effecta eller Janfire? Eller trumf med Focus PE-miljö

Inlägg av nyman »

Får du en Effecta 220 installerad till bra pris så är det ett bra val. Janfirepannan (Combifire är samma panna, tillverkad av Mescoli) är inte heller dålig. Om inget ändrats så är det automatisk sotning på Effecta 220 och spaksotning på janfirepannan. Spaksotning har väl fördelen att det är mindre elektronik som kan gå sönder.
Focus PE Miljö spelar nog i en lägre division än de andra pannorna.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Effecta eller Janfire? Eller trumf med Focus PE-miljö

Inlägg av grey »

Har nyligen installerat Ulma panna med Ulma brännare, Är mycket nöjd med denna, den är enkel inte mycket som kan krångla och med tryckluft ursotning .. stort askutrymme.. och den kräver minimalt med skötsel.

Effekta har jag oxå tidigare kikat på ...

Jag gav ca 69.000 installerad och klar, hade säkert blivit billigare om inte det hade varit så grymt jobbigt och få ut den gamla pannan och in den nya .. trångt och jävligt..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Effecta eller Janfire? Eller trumf med Focus PE-miljö

Inlägg av nyman »

Nu skulle det ju vara en panna som passade den gamla brännaren att börja med.
Och runda brännarrör är det väl egentligen ingen som vill ha numera.
Norham25 skrev: Inte för mycket elektroniskt krimskrams helt enkelt.
Låter som om du ska titta på Peltec pannan. :D

Effecta 220 ser väldigt krimskramsig och ful ut på utsidan men låter dig använda valfri brännare.
Samma med janfirepannan, pannan är en enhet för sig men brännaren sköter om själva förbränningen.
Sämst är det om styrningen är gemensam för både panna och brännare
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Anders_Nilsson
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 nov, 2011 08:05
Ort: Göteborg

Re: Effecta eller Janfire? Eller trumf med Focus PE-miljö

Inlägg av Anders_Nilsson »

Nu skall man ju inte göra reklam men om TS bor i södra sverige kanske det här kan vara intressant (Eldkraft säljer Janfire 20kW för 45500 monterat), priset är ju lågt för att vara en komplett installation, fast det kanske krävs tillval som höjer priset?

http://www.blocket.se/hassleholm/Janfir ... ?ca=15&w=3
Volvo V70 Bi-Fuel -07, SYM GTS 300i EVO -11. CTC 265B med NIBE ELK13, Mitsubishi FH35 VEHZ, HWAM 3420, Laxen 2 i bastuutförande
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Effecta eller Janfire? Eller trumf med Focus PE-miljö

Inlägg av Norham25 »

Har fått pris på pannbytet på både Effecta och Janfire.
Effectan får jag 5 k billigare, men samtidigt verkar den betydligt osmidigare att sota.
Är det värt 5 k för spaksotningsfunktionen?
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Effecta eller Janfire? Eller trumf med Focus PE-miljö

Inlägg av psau »

Jag kör Effecta med automatsotning och en B16GL brännare och är toppen nöjd, numera tittar jag till pannan grundligare, dvs sotar manuellt 3ggr per år. Skulle säker kunna köra det 1-2ggr istället men i mitt fall jämför jag med min Nibe City där jag sotade varje vecka under vintersäsong...

Jag förstod inte riktigt på ditt inlägg om det var +5k på Janfire för spaksotning och om ditt pris på Effectan var med automatsotning eller ej.

Jag hade självklart valt Effectan med en självsotande brännare även om det var några tusen dyrare men det är utifrån att jag är toppen nöjd med min installation.

Jag har gamla modellen av Effecta 220 utan digitaldisplay....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Effecta eller Janfire? Eller trumf med Focus PE-miljö

Inlägg av Jakob »

Hej!

Lite angående sotning:

De moderna effectorna har ju en magnet som vippar bryggan med turbulatorerna. Magneten sitter inte askutrymmet i pannan utan verkar på en genomgående axel som sitter där det inte blir skitigt etc. När man sotar tar man ut turbulatorerna 2 och 2 och det är varken trångt eller tungt.

Konstruktionen med en magnet som drar är smart - det finns inga rörliga delar mer än den axel som vippan sitter på så att säga. Inga motorer - ingen kedja etc.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Norham25
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 20:22

Re: Effecta eller Janfire? Eller trumf med Focus PE-miljö

Inlägg av Norham25 »

Hej!

Ingen av alternativen är med automatisk sotning utan det är antingen Janfire för 5 k mer, eller Effecta 222.
Janfiren har ju spaksotningen som man ska dra i lite då och då för att rensa i turbulatorerna medan Effecta utan automatik kräver att man stänger av och tar ur turbulatorerna så som jag fattat det.
Janfire pelletspanna, Janfire Flex-A med nya databoxen, KW 012 dragbegränsare.
Värmer dåligt isolerad villa från 40-talet.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Effecta eller Janfire? Eller trumf med Focus PE-miljö

Inlägg av psau »

Men be om ett pris på en panna med automatsotning!

Nu är automatsotningen inte alls lika bra som manuell sotning men det är tillräckligt bra för att kunna dra ner sotningsintervallerna till ett par ggr per år.

Ska du ändå köpa nytt så se till att göra livet enkelt det är tillräckligt besvärligt ändå :-)

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
ctc79
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 20:37
Ort: Älvängen

Re: Effecta eller Janfire? Eller trumf med Focus PE-miljö

Inlägg av ctc79 »

Norham25, är det Focus PE20 du också funderar på?
Pga att jag har Ecotec Bioline20-brännare så är det Focusen eller CTC easyflex som jag väljer mellan, men gamla bettan, CTC265 håller ännu ihop, förhoppningsvis till nästa sommar!!!
CTC Easyflex, Ecotec Bioline 20, Tigex 25 draglucka, NVI skorsten, ERA 10 motorshunt. Pannan installerad juni 2014.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Effecta eller Janfire? Eller trumf med Focus PE-miljö

Inlägg av Stegatorparn »

Jag skulle inte ens fundera på PE20.
Skitjobbig att sota. Finns video på nätet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Effecta eller Janfire? Eller trumf med Focus PE-miljö

Inlägg av brushuvud »

Min resa, som för så många andra, gick via diskussionen om Focus, Combifire, Effecta, Janfire. Det slutade hos Ulma där jag har stannat och nu uppgraderat till nyaste brännarversionen, med tryckluftursotning, för en vecka sedan--- Ett av de primära valen var att jag har lågt i tak och det är ett system som är gjort för att passa ihop... Funkar bra, bra service hos fabrik. magert återförsäljarnät... Läs mina inlägg , har listat både bra och dåligt.

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar