"Bästa brännaren"

Skriv svar
odeheim
Späd planta

"Bästa brännaren"

Inlägg av odeheim »

Hej.

Ska inskaffa en till brännare och är osäker på vilken man ska köpa nu för tiden.

I min kåk har jag en janfire flex-a och denna går kanon. Jag har letat runt och ser ingen mer brännare med denna lösning att ha en skruv i brännaren också.

Jag är ute efter en som kan ställas in lika enkelt som janfire. Dvs man kan ställa både matning och fläkt. Jag ställer med en bredbandslamda så är inte intresserad av några automatiska inställningar utan vill justera efter just denna panna m.m. Om ingen brännare har lamda styrning?

Mvj
Anders
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: "Bästa brännaren"

Inlägg av Eldvin »

Om du vill ha intern skruv så har EP 18 det.Digital plc där du ställer matnings tiderna. PellsX likaså.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag vill rekommendera Janfire NH.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Aritherm och EcoTec brännarna har också internskruv. Med dessa och de ovanstående så det finns ett antal brännare att välja mellan (finns säkert någon mer). Vem som sedan är bäst, beror på vem du frågar........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Vilket som är bästa brännaren måste väl kopplas till vilken panna den ska sitta i. Ecotec och Ariterm Bequem är nog bra och kanske bäst i de pannor som klarar en uppåtbrinnande brännare.
Har pannan lågt förbränningsutrymme får man välja något annat.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
odeheim
Späd planta

Inlägg av odeheim »

Kul att några svarat :)
Jag har kollat runt och jag tycker ingen brännare verkar slå Janfire.
Gillar att de har en kopp. Vet flera som haft problem att den spottar pellets för långt med
rak förbränning. Inget jag själv vet säkert dock.
Jag har dessutom installerat flertalet i ctc och nibe city pannor där en rakt fram bränning
borde vara bättre, men har aldrig märkt några problem.

En janfire flex-a som många kastar ut ( säkert pga byte till tex bergvärme) verkar än idag
vara det mest prisvärda om man kan tänka sig en begagnad.
Min har gått i tio år och har bara bytt tändelement och lött om en kondensator i styrboxen (30kr).
Dessutom ruggigt enkel att ställa in om man har något att mäta med.

Nu blev det ingen ny brännare utan köpte idag en hel panna istället :)
Blev en Baxi multiheat 40kw!
Var något sådant jag var ute efter från början alt bara en vanlig 20kw brännare på befintlig panna.
Skriv svar